• molly50

Aggressiv kanin?

Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 13:39:56 följande:
    Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

Jag skulle vilja säga att kaninen blir stressad av att din 3-åring springer efter den. Inte att den är aggressiv.
    Du måste försöka få din 3-åring att låta kaninen vara. Annars kan den bita ifrån.
    Och det är då fortfarande inte ett aggressivt beteende utan ett försvar för att den vill vara ifred.
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:08:07 följande:

Ja alltså hon får ju inte jaga kaninen, både jag och min kompis förklarar till dottern att kaninen blir stressad. Men ibland när inte vi ser så kan dottern följa efter/springa efter kaninen för hon tycker kaninen är rolig och söt. Har dock aldrig hört en kanin morra. Men det gör denna kaninen. Min kompis säger dock att hon tror inte kaninen kommer bitas, och det tror jag inte heller. Men det känns ju inte bra att kaninen stampar och morrar. Dottern skrattar och tror kaninen vill leka, men jag förklarar att kaninen inte gillar det. Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

Kaninen stampar och morrar för att markera att den upplever ditt barn som ett hot och vill vara ifred.
    Om ditt barn ändå inte låter den vara ifred så kan den bita.
    Jag har många års erfarenhet av kaniner och vet hur de kan reagera.
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

Du verkar inte förstå hur kaniner fungerar.
    De är bytesdjur och följer sina instinkter när de känner sig hotade.
    Du kan inte förvänta dig att kaninen ska kunna bete sig som en väluppfostrad hund,utan det är du som måste hålla reda på ditt barn och lära det hur man beter sig kring djur.
    Om du inte gör det så kanske det tvingas lära sig genom att bli bitet.
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:

Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?

Visst har man som djurägare ett ansvar. Men att uppfostra en kanin är inte som att uppfostra en hund,om du tror det.
    En kanin ör ett bytesdjur som reagerar med rädsla och kan morra (eller fräsa som man kallar det)  och stampa när den blir stressad.
    Så när det gäller sådana djur så har faktiskt du som förälder ett lite större ansvar för att se till att ditt barn inte stressar djuret.
    En kanin kan t om dö av stress.
    Det 'garen kan göra är att stänga in kaninen i ett annat rum när du och ditt barn kommer på besök alt att ni träffas någon annanstans. T ex hemma hos er.
    Tills barnet har lärt sig.
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:56:20 följande:
    Nej jag kan inte så mycket om kaniner, och självklart ska jag hålla koll på dottern. Men samtidigt tycker jag djurägaren har ett ansvar också att se till så att inga tråkigheter händer.

Tack för dina svar, jag har fått svar på min fråga nu. 

Det ägaren kan göra är,som sagt,att stänga in kaninen i ett annat rum när ni är där.
    En kanin är inte en hund och går inte att uppfostra på samma sätt.
    Så det är du som måste ha koll på ditt barn och lära det hur man beter sig kring djur så att inga tråkigheter händer.

• molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 20:46:54 följande:
    Jag ska absolut ha bättre koll på dottern nästa gång. Du har rätt.
    Det låter bra. Glad
Svar på tråden Aggressiv kanin?