Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:
Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?
Visst har man som djurägare ett ansvar. Men att uppfostra en kanin är inte som att uppfostra en hund,om du tror det.
En kanin ör ett bytesdjur som reagerar med rädsla och kan morra (eller fräsa som man kallar det) och stampa när den blir stressad.
Så när det gäller sådana djur så har faktiskt du som förälder ett lite större ansvar för att se till att ditt barn inte stressar djuret.
En kanin kan t om dö av stress.
Det 'garen kan göra är att stänga in kaninen i ett annat rum när du och ditt barn kommer på besök alt att ni träffas någon annanstans. T ex hemma hos er.
Tills barnet har lärt sig.