Inlägg från: Anonym (Avståndstagande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Avståndstagande)

Aggressiv kanin?

Det är ett avståndstagande beteende, inte ett aggressivt. Hade den varit aggressiv hade den följt upp med att attackera.  

Små barn kan vara läskiga för djur eftersom de har ett helt annat kroppsspråk än vuxna. Kaninen kan inte läsa av ditt barn och visar därmed att "jag är osäker på dig, håll dig borta". Detta skapar respekteras och barnet ska hållas ifrån kaninen. För att skydda kaninen från ditt barn (som till 100% ska hindras från att springa efter kaninen) så kan det vara en idé att skärma av kaninen utrymme när ni är på besök till ditt barn förstått att inte jaga kaninen. Eller så får din vän komma till dig istället. 

Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:11:35 följande:
    Men snälla, jag försöker ju förebygga så inget tråkigt händer. Jag har aldrig hört en kanin morra och undrade om det är aggressivt?
    Nej, det är sällan men då känner de sig också väldigt hotade. Så antingen ser ni till att barnet inte, under några som helst omständigheter, kommer åt kaninen eller så träffas ni inte hos vännen. 

Ett morrande är inte heller aggressivt från något annat djur utan just ett avståndstagande beteende där djuret säger "håll dig borta från mig eller så får jag visa ännu tydligare (dvs attackera och bita/klösa)". 

Kaninen kommer med största sannolikhet att bita ditt barn om det inte lär sig. 

Och jo, man kan lära barn att låta bli. Min mammas ena hund tycker att barn är sjukt äckliga att ha och göra med. När mina tvillingar var små så var det inga som helst problem att se till att hunden slapp dem (utan att stänga in hunden. Men, man fick inte slappna av! Nu är de 12 och sedan ett år så gillar gammelhunden mina barn, men de är de enda barn han gillar. 

Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

Skulle min hund morra när ditt barn springer efter och stör det så skulle det fortfarande inte vara min hunds fel om ditt barn fick sig ett nafs. Däremot så är det mitt  fel som inte skyddat min hund från ditt barn. 

Om du säger "låt mig vara" och jag inte gör det, då får ju jag skylla mig själv om du blir hårdhänt. Samma sak med djur, bara det att deras sätt är tex att morra.

Djur som blivit straffade för att de morrar går direkt till att bita eftersom de lärt sig att man inte får varna först.
Svar på tråden Aggressiv kanin?