-
Det är nog den personligheten kaninen har när den blir skrämd eller inte gillar nåt. Min kanin är cool lugn i alla lägen typ, bits aldrig eller morrar. De har olika personligheter precis som vi människor. Det är bara och respektera att den här kaninen inte gillar din 3-åring och hålla dom ifrån varandra.Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:11:35 följande:Men snälla, jag försöker ju förebygga så inget tråkigt händer. Jag har aldrig hört en kanin morra och undrade om det är aggressivt?
-
Tycker nog att folk är lite väl hårda mot TS, tror hon har förstått att dottern och kaninen inte ska träffas igen. Jag har haft en del kaniner och de har olika temperament. Däremot har ingen varit aggressiv eller bitits, förutom när de varit ungar och inte tama riktigt. De kan bete sig som din väns kanin gör, men skulle däremot en väldigt lugn och snäll kanin plötsligt ändra beteende så bör man vara på sin vakt. Det kan vara så att kaninen är sjuk på något sätt/har ont. Ägaren bör då kolla upp detta såklart.Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:50:14 följande:
Jag skriver ju UPPREPADE GÅNGER att SJÄLVKLART har föräldrar ANSVAR över sina barn. Har också skrivit ett flertal gånger att dottern får INTE vara ensam och elak mot kaninen. Det enda jag sätter mig EMOT är att djurägare inte har något ansbar alls? Det betyder ju inte att jag tycker dotterns beteende mot kaninen är ok och att hon inte får vara själv med kaninen fler gånger? Ja, att ett djur har sina instinkter är självklart men om ni kan läsa skriver jag djurÄGARENS ansvar. Vad är oklart? Jag trampade visst på en jävligt öm tå hos många då en del här inte klarar av att hålla en god ton i diskussionen och kommer med direkta påhopp. Kan ni sluta med det? Nej jag kan inte så mycket om kaniner generellt och morrning var något nytt för mig. Kaninen är 4 år och har aldrig morrat innan så det är väl klart jag reagerar och undrar om kaniner gör så även om min dotter gjorde fel?
-
Det tycker jag blir rätt fel gällande kaniner. Har man inte kunskap, d v s ägt flera kaniner och sen googlar så står det ofta att det är ett barnvänligt djur. Det stämmer inte, de har både vassa tänder och klor som kan skada ordentligt. Generellt kan man ju säga oavsett djur, att man aldrig ska lämna mindre barn och djur ensamma med varandra.Anonym (Kaninägare här) skrev 2025-04-15 20:55:14 följande:
Hej TS!
Är kaninägare sen många år tillbaka. Det är inget konstigt att du inte känner till att kaniner morrar, de brukar vara tysta djur som sitter snällt i sin bur. Men den här kaninen går fritt säger du, då är det lite vanligare att de gör lite ljud, därav "morrning". Morrning är som flera här skrivit rädsla/stress eller avståndsbeteende.
Kaniner är mycket känsliga djur och kan lätt bli stressade. Kaniner och barn är tyvärr, generellt sätt ingen bra kombo. Därför är det aldrig bra att lämna en kanin och ett litet barn ensamma. Men det vet du nu. Men observera att kaniner kan mycket väl bitas utan att "varna" innan. Så för både kaninen och dotterns skull så ha de under uppsikt. Det kan gå bra, men ni vuxna måste ha översikt hela tiden för händer det något är det ni vuxna som bär ansvaret. Varken barnet eller djuret.
Tycker det är bra att du har insett att ni båda agerat fel. Och jag håller med om att en del kommentarer här är lite väl elaka. Men var försiktig, en rädd kanin kan bli aggressiv och bitas.