Inlägg från: elmadumle |Visa alla inlägg
  • elmadumle

Aggressiv kanin?

Nej, verkligen inte ett aggressivt beteende! Kaninen är ett flyktdjur, och att bli jagad av en människa gör att den försöker komma undan på alla sätt. Gnäll inte sen om kaninen till slut biter ditt barn då den bara försöker komma undan faran. 
    Du tar tag i ditt barn nästa gång och håller det undan kaninen. 
    Jag har själv kaninuppfödning och har barnbarn, de har fått lära sig att man håller inte på med kaninerna hur som helst, de vet vilka burar det är ok att öppna och klappa kaninen, med stor försiktighet, kaninen ska alltid komma fram självmant på deras egna villkor. 

• elmadumle
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:08:07 följande:

Ja alltså hon får ju inte jaga kaninen, både jag och min kompis förklarar till dottern att kaninen blir stressad. Men ibland när inte vi ser så kan dottern följa efter/springa efter kaninen för hon tycker kaninen är rolig och söt. Har dock aldrig hört en kanin morra. Men det gör denna kaninen. Min kompis säger dock att hon tror inte kaninen kommer bitas, och det tror jag inte heller. Men det känns ju inte bra att kaninen stampar och morrar. Dottern skrattar och tror kaninen vill leka, men jag förklarar att kaninen inte gillar det. Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

Kaninen bor där och din dotter inkräktar på dennes revir, därför morrar den och stampar som en varning. Du är skyldig att se till att din unge håller sig borta från kaninen. Du får skylla dig själv om din unge blir biten, kaninen följer bara sin instinkt - skydda sig själv från fienden. 
  • elmadumle
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

En kanin springer inte fram och biter någon bara helt oprovocerat. En kanin uppfostrar man inte, den lever efter sina instinkter. Fara, i det här fallet din unge som jagar den, då måste den fly från sin anfallare. Till slut, om den blir trängd, kan den hoppa fram och riva eller i värsta falla bita i självförsvar. 
  • elmadumle

Ska också skriva: kan du sitta med ditt barn på golvet lugnt och låta kaninen komma fram till er? då kanske den till slut vågar sätta sig hos er en stund och kanske låta sig klappas försiktigt. Men fortfarande på kaninens villkor. Så fort den visar sig det minsta obekväm så måste den få komma undan utan att känns sig trängd. Sedan kan en kanin nafsa tex i kläder och riva i en tröja, det är inget aggressivt beteende utan den bäddar, gräver som kaniner gör. Men även ett litet tjuvnyp gör ju givetvis ont. Så, sitt lugnt på golvet, kanske locka med något gott som den är van vid att äta så kanske den vågar sig fram.

Svar på tråden Aggressiv kanin?