• Anonym (Vi)

Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?

Vi gör alltid en stor sak av påsken, vi älskar högtider... en vän tvingas jobba hela påsken och barnet har inte fritids över lovet och en av dagarna sket det sig och det finns ingen som kan passa. Det rör sig om några timmar, men jag kände bara nej, det kommer påverka vårt firande. Äldsta barnet som har autism kommer inte kunna njuta av dagen och det känner jag måste ha högre prio. Min vän blev upprörd och tycker det är taskigt att inte kunna inkludera hennes barn (som är min minstings bästis).

• Svar på tråden Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?
  • Spucks

Ja, det är extremt taskig av dig. Du har flera dagar att förbereda ditt autistiska barn på att en kompis kommer vara med.

• Anonym (r)

Inkludera i firande är en sak, att ställa upp för någon som verkligen behöver är en annan fråga. Det är några timmar.

• Anonym (Hm)

Det beror på. Varför kan inte din vän ta ledigt?

• Anonym (vilken dag i påsk?)

Du skriver att barnet inte har fritids på lovet?
    gäller det alltså inte påskafton eller någon av påskdagarna?
    Vilken dag gäller det i påsk?

• Aliona
    Anonym (Vi) skrev 2025-04-15 18:54:49 följande:
    Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?

Vi gör alltid en stor sak av påsken, vi älskar högtider... en vän tvingas jobba hela påsken och barnet har inte fritids över lovet och en av dagarna sket det sig och det finns ingen som kan passa. Det rör sig om några timmar, men jag kände bara nej, det kommer påverka vårt firande. Äldsta barnet som har autism kommer inte kunna njuta av dagen och det känner jag måste ha högre prio. Min vän blev upprörd och tycker det är taskigt att inte kunna inkludera hennes barn (som är min minstings bästis).

Ja, du är en taskig vän som inte kan inkludera ett barns kompis i ert firande ett par timmar för att hjälpa en vän i knipa. 
  • Anonym (Sorgligt)

Ja, verkligen taskigt. Fy så sorgligt.

• Anonym (Ingen utmaning= inga framsteg)

Nu är det ju bara du som vet om ditt barn kommer att förvandlas till en vrålapa som river hela påskfirandet för alla för att det kommer ett annat barn i några timmar, men om det inte är så illa tycker jag verkligen att ni borde göra den goda gärningen för en vän.

En annan fråga- när tänker du att ditt barn ska börja lära sig att hantera sånt som avviker i den sociala omgivningen då- när det är 15? Är det inte lite sent då?

• Anonym (N)

Vad är det för larv?? Är påsken verkligen så viktig för dig? Tror bara du skyller på din autistiska son. Min har också det men alla har vart välkomna hos oss utan att det påverkar honom. Snarare påverkat mer positivt 

• Anonym (Vi)

Vi vet av erfarenhet att hon inte kommer lämna rummet om syskonen har vänner här. Hon blir tyst och ångestladdad. Vi övar massor och har gjort länge, men en högtid hon sett fram emot är inte rätt tillfälle. Hon älskar påsken, måla ägg, maten osv. Vi firar på torsdagen, dagen efter åker barnen till pappan. Vi gör en stor sak av alla hjärtans, halloween etc också.

Svar på tråden Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?