• Anonym (Anonym)

Åldrande föräldrar som inte vill ha hjälp

Känner mig så hopplöst uppgiven på denna situation. Är själv i 25 års åldern, och mina föräldrar är "bara" i dryga 65 års åldern, men har redan ett stort hjälpbehov, som de vägrar erkänna. Pappa har en rätt långt framskriden demens, odiagnostiserad, och har svårt att minnas de enklaste sakerna, som att stänga av spisen efter användning, eller vilken veckodag det är. Han klarar inte heller av toalettbesök själv längre, och kan knappt gå. Mamma i sin tur har Parkinson och en begynnande demens hon med, har blivit väldigt personlighetsförändrad och aggressiv på senare år. Hon har också svårt med de enklaste sakerna som att skriva, hålla i bestick och liknande. Bitvis tappar hon talet också. Mig veterligen är hon inte heller diagnosticerad med någonting. Båda är generellt av åsikten att de inte har några problem, och att jag inte ska lägga mig i. Gott så, de är trots allt myndiga och får bestämma över sina liv, men det gör så fruktansvärt ont att som barn se sina föräldrar tyna bort mitt framför en, utan att vilja ha hjälp. Jag tänker att någon form av enklare hemtjänst vore bra för de båda, liksom att faktiskt få diagnoserna på papper. Åtminstone Parkinson går väl åtminstone att behandla delvis symptomlindrande har jag för mig? Vad ska jag göra i denna situation? Hur ska jag lyckas få dem till vården? Hur ska jag lyckas övertala de att hemtjänst kan vara en bra idé? Är så uppgiven, och vill mest skriva av mig...

• Svar på tråden Åldrande föräldrar som inte vill ha hjälp
  • Anonym (S)

Jag vet tyvärr inte vad rätt väg är, men testa att ring till biståndshandläggarna i din kommun och fråga hur man kan gå tillväga! 

Alternativt att du tar kontakt med vården och frågar om det går att få någon stöttning där. Kanske dom kan kalla till något besök? 

• Anonym (Medmänniska)

Förstår hur du har det. Min mamma har också börjat bli skröplig men vägrar hjälp. Har inga råd att ge men följer tråden ifall det kommer fler bra tips. 

• EpicF

Har hon har Parkinson så har väl diagnosen och behandlas för det? 

Ja, man kan behandla det. Men det är synomlindring. 

• Anonym (Kram)

Förstår att du är orolig. Du kan ringa kommunen och göra en orosanmälan. Det finns ett särskilt nummer för orosanmälan gällande äldre. 

• Anonym (Svårt)

Jag har inget råd men vill ge dig en kram. Vet hur jobbigt detta kan vara och hur ensam man kan känna sig. Prata med biståndshandläggaren för kommunen och förhoppningsvis har den något råd att ge. Många kramar, massor av styrka och lycka till!

Svar på tråden Åldrande föräldrar som inte vill ha hjälp