• Anonym (Ingen mening?)

Bolån ensamstående?

Hej
    Jag upplever att det är svårt att få bolån som ensamstående (provat olika kalkyler hos banker) men det verkar som att jag bara kan köpa något för max 1,2 milj. Då börjar jag fundera om det ens är värt att försöka spara till en kontantinsats eller bara satsa på hyresrätt. Har fast anställning och inga andra lån förutom csn. Hur har det sett ut för er ensamhushåll att få bolån?

• Svar på tråden Bolån ensamstående?
  • Anonym (Svårt!)

Jag lyckades till slut. Sparbanken var snällast. Jag har en lön på ca 30':-/månaden, 300' i kontantinsats och fick låna upp till 1,4 miljoner kronor. Fick en helt OK ränta när det förhandlades också. 

Men så beror det ju på vad man ska köpa också, driftskostnader och sånt. För mig landade det på en liten villa ute på landet med förhållandevis låg driftskostnad men lite renoveringsbehov. 

• Anonym (Kr)

Hänger nog mer på din inkomst än att du är ensamstående.

• Anonym (Anno Nym)

Jag förstår inte hur folk ska kunna köpa lägenhet om man inte ksn få låna mer än 1,4 miljoner med en lön på 30k.

Frågan är om det är värt att köpa,  inte nyproduktion i alla fall,  

• Anonym (xxx)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-04-16 08:05:41 följande:

Jag förstår inte hur folk ska kunna köpa lägenhet om man inte ksn få låna mer än 1,4 miljoner med en lön på 30k.

Det är ingen rättighet att köpa nyproduktion eller i de bästa lägena.

Man börjar med en liten, billig BRF, sedan bor man där och efter ett antal år byter man upp sig. 
  • Anonym (Kr)

Nu gäller det en mindra stad men ett syskonbarn som just fått jobb som ssk hade inga problem att få ett bolång på 1,5 MSEK och köpa en liten 2:a nära jobb.

• Anonym (Svårt!)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-04-16 08:05:41 följande:

Nej i närmaste storstad får man inte ens en etta för de pengarna... Jättetråkigt. Jag trodde länge att jag aldrig skulle kunna äga mitt eget boende. Men så fick jag ju också leta en bra bit utanför tätorten för att hitta något rimligt. 
  • Anonym (Svårt!)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 08:15:10 följande:

Nu gäller det en mindra stad men ett syskonbarn som just fått jobb som ssk hade inga problem att få ett bolång på 1,5 MSEK och köpa en liten 2:a nära jobb.

Ifrågasätter absolut inte men jag undrar hur bankerna resonerar, när det kan skilja sig så mycket åt? Gissar att hen hade både lägre lön och större studieskulder än jag. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Svårt!) skrev 2025-04-16 08:21:18 följande:
    Ifrågasätter absolut inte men jag undrar hur bankerna resonerar, när det kan skilja sig så mycket åt? Gissar att hen hade både lägre lön och större studieskulder än jag. 
    Ny ssk, lär väl ha runt 30 000 kr/mån. Inget CSN.
  • Anonym (Ingen mening?)

Min lön ligger på ca 35k men vad jag har hört så påverkar det negativt att ha barn hemma för att få bolån. Jag får väl helt enkelt spara mycket och se vad som finns på marknaden men känns inte som att man vill köpa en trång, sliten tvåa med ett barn i första läget..

• Anonym (Kr)
    Anonym (Ingen mening?) skrev 2025-04-16 13:41:26 följande:

Min lön ligger på ca 35k men vad jag har hört så påverkar det negativt att ha barn hemma för att få bolån. Jag får väl helt enkelt spara mycket och se vad som finns på marknaden men känns inte som att man vill köpa en trång, sliten tvåa med ett barn i första läget..

Ja, barn påverkar. Kolla runt med olika baker. 
Svar på tråden Bolån ensamstående?