Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Bolån ensamstående?

Hänger nog mer på din inkomst än att du är ensamstående.

• Anonym (Kr)

Nu gäller det en mindra stad men ett syskonbarn som just fått jobb som ssk hade inga problem att få ett bolång på 1,5 MSEK och köpa en liten 2:a nära jobb.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Svårt!) skrev 2025-04-16 08:21:18 följande:
    Ifrågasätter absolut inte men jag undrar hur bankerna resonerar, när det kan skilja sig så mycket åt? Gissar att hen hade både lägre lön och större studieskulder än jag. 
    Ny ssk, lär väl ha runt 30 000 kr/mån. Inget CSN.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Ingen mening?) skrev 2025-04-16 13:41:26 följande:

Min lön ligger på ca 35k men vad jag har hört så påverkar det negativt att ha barn hemma för att få bolån. Jag får väl helt enkelt spara mycket och se vad som finns på marknaden men känns inte som att man vill köpa en trång, sliten tvåa med ett barn i första läget..

Ja, barn påverkar. Kolla runt med olika baker. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:00:10 följande:

Det sjuka är att det många gånger hade blivit lägre boendekostnad att köpa boende än bo kvar i sin hyresrätt för många, ändå får man inget lån. Jag får inte låna någonting (inga andra lån alls men ensamstående med barn) trots att boendekostnaden hade blivit några tusen lägre i ett köpt boende än min nuvarande hyresrätt? Finns inga billigare hyresrätter här heller och hyran höjs mycket och snabbt tyvärr.

Inget lån - ingen risk för banken
    Lån - risk för banken.

Dvs, banken skiter i din nuvarande kostnad. De gör en schablonbedömning kring hur hög risk du är som lånekund.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:12:43 följande:
    Jo jag vet det. Men om jag bott här i många år och aldrig missat en enda räkning (vare sig bostadsrelaterat eller annat) och har 0 lån, trots en högre boendekostnad, så borde det vara rimligt att anta att jag kommer kunna betala min boendekostnad även när det är flera tusen lägre än jag redan har idag och alltså betalar. Jag tycker det är för fyrkantigt och ohållbart att bara räkna på ett papper och säga blankt nej. Det finns så många som stängs ute från bostadsmarknaden, eller till och med stängs inne. För detta gäller hyresbolagen också. De har regler om att man ska tjäna x antal gånger hyran annars får man inte hyra. Jag får inte hyra någonting enligt dessa uträkningar, trots att jag redan hyr! Enda anledningen att jag har ett boende alls är att jag flyttade in för länge sen innan jag fick barnen. Hade jag sökte idag inte fått denna lägenheten. Kan alltså inte flytta, inte ens till en billigare hyresrätt, utan är fast här.
    Du kan ha en affärsidé här. Starta en bank som ger bostadslån till de som vanliga banker inte godkänner trots ok ekonomi och ordning på sina utgifter
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Svårt!) skrev 2025-04-16 16:01:36 följande:
    Bluestep...?
    Nej, Blustep är för de med betalningsanmärkning. Jag tänkte på mellanskiktet, under bankernas hårda bedömning men inte hos kfm. De med vettig ekonomi men låg enkomst som skulle få lägre omkostnader med köpt bostad
Svar på tråden Bolån ensamstående?