• Anonym (J)

Hudläkare- kräm som tunnar ut

Hej!

Jag var hos en hudläkare  förra veckan eftersom jag har en hud som lätt får finnar då och då samt att en del förstorade porer. Hon har nu skrivit ut kräm till mig som tunnar ut huden som jag ska använda ibland. 

Fler än mig med denna erfarenhet? Bra, dåligt? 

• Svar på tråden Hudläkare- kräm som tunnar ut
  • Anonym (Inhämta en second opinion)

Skulle jag akta mig för. Innehåller förmodligen cortison. Det som händer är att blodkärlen börja framträda, inte snyggt kan jag lova. När man blir varm blir man väldigt röd och flammig och när det är kallt blåaktig. Detta inträffar vid långvarig användning och du får helt enkelt fråga vad som gäller för dig. Är du inte nöjd med  svaren får du fråga en annan . Jag skulle i ditt fall vara försiktig. Efter användning för många år sen behöver jag fortfarande täckande kräm i ansiktet eller åtminstone en färgad dagkräm. Huden återtar inte sin forna tjocklek, inte min åtminstone.

• Anonym (J)
    Anonym (Inhämta en second opinion) skrev 2025-04-16 14:48:38 följande:

Skulle jag akta mig för. Innehåller förmodligen cortison. Det som händer är att blodkärlen börja framträda, inte snyggt kan jag lova. När man blir varm blir man väldigt röd och flammig och när det är kallt blåaktig. Detta inträffar vid långvarig användning och du får helt enkelt fråga vad som gäller för dig. Är du inte nöjd med  svaren får du fråga en annan . Jag skulle i ditt fall vara försiktig. Efter användning för många år sen behöver jag fortfarande täckande kräm i ansiktet eller åtminstone en färgad dagkräm. Huden återtar inte sin forna tjocklek, inte min åtminstone.

Tack för din varning! Jag kände på mig att det inte kan vara bra plus att en annan hudläkare som jag pratat med tidigare varnat mig för kortison.

Det sorgliga är att det inte känns som något kan hjälpa min hud. Har testat microneedling men fått brustna blodkärl, portämning har gett bestående ärr och även förstorade porer. 

Vad vågar man göra liksom? Det bästa i längden är kanske att acceptera sin hud så som den är. Såg ett program om han som använder AI och vill hålla dig ung, milkondären. Trots att han lägger sjukt mkt pengar på sin hy ser den inte bra ut. 
  • Virriga Vera
    Anonym (J) skrev 2025-04-16 15:19:33 följande:
    Tack för din varning! Jag kände på mig att det inte kan vara bra plus att en annan hudläkare som jag pratat med tidigare varnat mig för kortison.

Det sorgliga är att det inte känns som något kan hjälpa min hud. Har testat microneedling men fått brustna blodkärl, portämning har gett bestående ärr och även förstorade porer. 

Vad vågar man göra liksom? Det bästa i längden är kanske att acceptera sin hud så som den är. Såg ett program om han som använder AI och vill hålla dig ung, milkondären. Trots att han lägger sjukt mkt pengar på sin hy ser den inte bra ut. 
    Du litar på någon helt anonym okänd person på ett diskussionsforum istället för den hudläkare som du fått receptet från?

Kontakta läkaren istället och ställ dina frågor dit. Om den innehåller kortison? Vad biverkningar är? Varför läkaren skrev ut just denna krämen? Finns det någon annan kräm som inte innehåller kortison?
  • Anonym (J)
    Virriga Vera skrev 2025-04-16 15:27:02 följande:
    Du litar på någon helt anonym okänd person på ett diskussionsforum istället för den hudläkare som du fått receptet från?

Kontakta läkaren istället och ställ dina frågor dit. Om den innehåller kortison? Vad biverkningar är? Varför läkaren skrev ut just denna krämen? Finns det någon annan kräm som inte innehåller kortison?
    Tack för bra frågor. Får ställa de till läkaren men hon sa rakt ut att huden blir tunnare. Jag tänker wow, det kan inte vara bra. Känner mig lite blyg att ifrågasätta läkares kompetens men ibland bör man det men även följa sin magkänsla.... Har varit med om tyvärr att man inte alltid kan lita på kompetens trots erfarenhet 
  • Anonym (Inhämta en second opinion)
    Virriga Vera skrev 2025-04-16 15:27:02 följande:

Vad är det man inte ska lita på? Att kräm som tunnar ut, vilket det rör sig om här, innebär synliga blodkärl? Det är  allmängods, det kan du läsa om på nätet,  detta vet de flesta. Jag har upplevt det och det är det jag berättar. Sen beror allt på koncentrationen och behandlingens omfattning. Kanske finns det alternativ behandling. I vilket fall som helst kan man fråga lite mer. Lita på läkaren? Det gjorde jag, företagsläkaren, irreparabla skador, synliga blodkärl. Jag berättar min historia, TS får hantera den som det passar. 
  • Månljus

Om du använder läkemedel med kortison i ansiktet, ha koll på hur du ska förhålla dig till solexponering. 

• Anonym (J)
    Anonym (Inhämta en second opinion) skrev 2025-04-16 18:32:34 följande:
    Vad är det man inte ska lita på? Att kräm som tunnar ut, vilket det rör sig om här, innebär synliga blodkärl? Det är  allmängods, det kan du läsa om på nätet,  detta vet de flesta. Jag har upplevt det och det är det jag berättar. Sen beror allt på koncentrationen och behandlingens omfattning. Kanske finns det alternativ behandling. I vilket fall som helst kan man fråga lite mer. Lita på läkaren? Det gjorde jag, företagsläkaren, irreparabla skador, synliga blodkärl. Jag berättar min historia, TS får hantera den som det passar. 
    Tack för att du varnar! Alla har fin hy oavsett men det är förjävligt och jag har också fått felbehandling av läkare och andra utbildade. Ja precis man kan få synliga blodådror, känslig hy m.m. Fick känslig hy/skaddad barriär efter en behandling ovh det var inget att leka med. Sved och kliade i månader innan hudbarriären läkte. Kommer ta ditt råd och kolla upp med annan läkare också. 
  • Anonym (J)
    Månljus skrev 2025-04-16 18:38:48 följande:

Om du använder läkemedel med kortison i ansiktet, ha koll på hur du ska förhålla dig till solexponering. 

Inget som läkaren varnade för men det tänker jag också. Samma sak med retinol. Usch man ska vara rädd om sin hy.
  • Anonym (Alicia)

Det fanns väl en bipacksedel tillsammans med salvan?

• Anonym (Jmd)
    Anonym (Inhämta en second opinion) skrev 2025-04-16 14:48:38 följande:

Fast har man fått kortison ska man kanske ta det när en läkare förskrivit det. Tror knappast att huden blir förstörd på en gång.

Att däremot ta den i flera år som du gjorde kan man ju ifrågasätta.
Svar på tråden Hudläkare- kräm som tunnar ut