Inlägg från: Anonym (alla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (alla)

Presenter till barnbarn

Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-16 20:14:16 följande:
    Presenter till barnbarn

Hur gör ni som har många barnbarn med presenter/julklappar? Jag har flera barn och de flesta har egna barn alltså mina barnbarn. 
    Min äldsta dotter har 3 barn
    Mina andra döttrar och söner har 2 barn/var och 1 son har inga barn.
    Jag gör så att jag ger varje familj lika mycket presenter. Det innebär att min äldsta dotter och hennes barn får mindre presenter eftersom dom är fler. Och min son som inte har barn får allt själv . 
     Ger ni varje barnbarn lika mycket presenter oavsett? Eller ger ni varje familj lika mycket? 
    Diskuterade detta med en väninna häromdagen.

Varje barn och barnbarn är ju en egen person. Därför fattar jag inte varför din dotters barn skulle få mindre bara för att de är fler syskon? De är ju inte en enda skock, utan flera individer.

Om det är en present som är till alla barn i en familj, som typ studsmatta, aktivitet eller liknande så går det att göra så. Men annars blir det konstigt att göra som du gör. 
  • Anonym (alla)
    Anonym (S) skrev 2025-04-21 17:05:06 följande:
    För att man inte har råd, givetvis....!! Speciellt när barnen blir lite äldre. Rätt ordentlig skillnad att ge 3000 till ena familjen och 500 till den andra. Det skulle jag som förälder inte tycka var okej och aldrig kunna "kräva" av mina föräldrar! Tycker tanken är viktigare än värdet!
    Då får man väl istället anpassa summan till var och en. Hur blir tanken att barnbarn med syskon får mindre än barnbarn utan syskon? 

Det är ingen här som krävt något av någon, här resonerar vi kring hur man tänker när man ger. Och det mest rimliga är väl att ge varje barn något, inte varje familj att dela på. 
  • Anonym (alla)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 16:39:04 följande:
    Fast jag ser det annorlunda  🙂
    Blir också orättvist om Eva Lottas familj med 1 barn får 200 kr och Melkers familj med 5 barn får 1000 kr. 
    Då ser du alltså dina barnbarn endast som en förlängning av dina barn, inte som egna individer? De är din dotters skock, respektive din sons skock. 
Svar på tråden Presenter till barnbarn