Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Presenter till barnbarn

I vår familj så får barnbarnen lika mycket. Och sedan den som har många barn får föräldrarna ingenting och den som bara har ett barn får en egen julklapp.

Dvs. varje familj får lika mycket utan att det blir någon skillnad för barnbarnen

Hade kanske varit annorlunda om det fanns olika förutsättningar i övrigt. I ovan fall så har alla inblandade familjer (inkl mormor) bra med pengar. 

Systemet kommer från att min mamma alltid kände att hennes syskon fick mer än henne och vill inte att varken hennes barn eller barnbarn ska känna samma. 

• Anonym (123)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-22 17:11:04 följande:
    Ja jag vet inte. Anser ändå att det mest rättvisa är att varje familj får lika mycket pengar som de sen delar på.
    Är det jättefel då att sonen som inte har barn får presenter/pengar av mig  vid födelsedagar/jul och min dotter som har 3 barn inte får presenter/pengar alls? Eftersom hennes barn får presenterna istället. Ingen av mina barn har påpekat att det skulle vara orättvist. 
    Precis så gör mina föräldrar och det blir ju rättvist. Varje familj får lika mycket samtidigt som varje barnbarn får lika mycket. Skillnaden blir att det barn som inte har egna barn får en present till sig och den med många barn inte får någon present till sig utan det ges istället till dennes barn. 

Vet att testamentet är skrivet på samma sätt. Vi barn ärver lika mycket och sedan en önskan att vi ska ge våra barn 100 000 var av vår del av arvet (men inget tvång).
  • Anonym (123)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-22 18:07:20 följande:
    Ja fast barnbarnen får inte lika mycket var, tror du missuppfattat mitt svar.

Ex. dotter 1: 3 barn, 400 kr/var jul och födelsedag SUMMA 2400 kr
     Dotter 2: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr.
    Son 3: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr
    son 4: Inga barn. Han får  1200 kr på sin födelsedag och 1200 kr i julklapp. SUMMA 2400 kr

MIna barn som har egna barn får alltså inga egna presenter då pengarna går till deras barn istället.
    Ok

Om ni gjorde som mina föräldrar skulle det vara 

Dotter 1, 400 kr till varje barnbarn x 2
    Dotter 2, 400 kr till varje barnbarn, 400 kr till dottern x2
    Son 3: samma som dotter 2
    Son 4: 1200 till honom x2
  • Anonym (123)
    Anonym (Betty) skrev 2025-04-22 21:15:04 följande:
    Nej det låter helt snedvridet. Så om din son nummer fyra får ett barn så kommer det barnbarnet få 1200 per högtid när ett annat barnbarn får 400? Blir ju väldigt stor skillnad. Och även om du tycker det är rättvist per familj så blir det ju orättvist för det enskilda barnbarnet.

Dessutom som nån skrev så firar man ju det enskilda barnet. Inte familjen som en enhet.

För det första. Om du ger saker tycker jag inte du behöver räkna i kronor och ören över huvud taget. Det är ingen som vet exakt vad du betalat ändå. Då blir det mera helheten och antal paket som blir det viktiga. Skit i vad det kostar.

För det andra . Om du ger rena pengar. Ge helt rättvist mellan barnbarnen. Det ser inte bra ut annars. Sänk summan på varje barnbarn istället om det är för mycket pengar. 

Nu tycker jag det är helt onödigt av vuxna människor att ge julklappar etc till varandra men om du prompt vill att det ska vara rättvist eller om dina barn klagar på att det blir mindre kvar av arvet för att syrran har fler ungar. Ja då är det bättre att de ger mellanskillnaden till dina barn isället.

Då blir det rättvist mellan barnbarnen och rättvis mellan familjerna om man nu är lagd åt det hållet att man tycker att några hundringar spelar roll. 
    För mig (som har en mamma som kör ganska mycket millimeterrättvisa) så handlar det inte om att en hundralapp hit eller dit spelar någon roll utan det är mer symboliken i att hon försöker vara rättvis mot både sina barn och sina barnbarn. 

Sedan så spelar det nog också roll att både jag och mitt syskon (som har minst barn) verkligen uppskattar de presenter hon ger oss som inte är dyra men genomtänkta. Typ en flaska gott vin som är lite dyrare än vad vi hade köpt själva samtidigt som vårt syskon som har flest barn inte riktigt upskattar sådana saker så hon tycker ju det är roligt att köpa saker åt oss för att vi blir så glada. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Betty) skrev 2025-04-22 23:20:34 följande:
    Fast nu blir det ju inte rättvist mellan kusinerna? Så "symboliken" går ju åt helskotta. 

Att det blir rättvist för familjerna i slutändan ger jag inte mycket för när  barnbarnet med 2 syskon får 400 kronor och ensamarbete får ett kuvert med 1200. Det ser inte snyggt ut även om ts vet att det i slutändan stämmer. Då är det som sagt bättre att jämna ut det på annat håll som inte barnbarnen märker. Dvs till föräldrarna om de tycker att det är viktigt. 
    Ja det är så min mamma gör, det jämnas ut till föräldrarna. 

Sedan så är det ju en massa andra saker också så på totalen så handlar det säkert om en halv miljon mer som mina föräldrar lagt på mitt syskons familj än min pga skillnaden i antal barn (typ resor och restaurangmiddagar). Om hon skulle kompensera det så skulle det vara helt orimligt. Så det är väl lite det som är med de där vinflaskorna i julklapp, det visar på något sätt att hon ser att det blir en snedfördelning och ger något extra till jul. 
Svar på tråden Presenter till barnbarn