Inlägg från: Anonym (Lilla jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla jag)

Presenter till barnbarn

Hur gör ni som har många barnbarn med presenter/julklappar? Jag har flera barn och de flesta har egna barn alltså mina barnbarn. 
    Min äldsta dotter har 3 barn
    Mina andra döttrar och söner har 2 barn/var och 1 son har inga barn.
    Jag gör så att jag ger varje familj lika mycket presenter. Det innebär att min äldsta dotter och hennes barn får mindre presenter eftersom dom är fler. Och min son som inte har barn får allt själv . 
     Ger ni varje barnbarn lika mycket presenter oavsett? Eller ger ni varje familj lika mycket? 
    Diskuterade detta med en väninna häromdagen.

• Svar på tråden Presenter till barnbarn
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (alla) skrev 2025-04-17 12:04:09 följande:
    Varje barn och barnbarn är ju en egen person. Därför fattar jag inte varför din dotters barn skulle få mindre bara för att de är fler syskon? De är ju inte en enda skock, utan flera individer.

Om det är en present som är till alla barn i en familj, som typ studsmatta, aktivitet eller liknande så går det att göra så. Men annars blir det konstigt att göra som du gör. 
    Ja jag vet inte. Anser ändå att det mest rättvisa är att varje familj får lika mycket pengar som de sen delar på.
    Är det jättefel då att sonen som inte har barn får presenter/pengar av mig  vid födelsedagar/jul och min dotter som har 3 barn inte får presenter/pengar alls? Eftersom hennes barn får presenterna istället. Ingen av mina barn har påpekat att det skulle vara orättvist. 
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (123) skrev 2025-04-22 17:45:32 följande:
    Precis så gör mina föräldrar och det blir ju rättvist. Varje familj får lika mycket samtidigt som varje barnbarn får lika mycket. Skillnaden blir att det barn som inte har egna barn får en present till sig och den med många barn inte får någon present till sig utan det ges istället till dennes barn. 

Vet att testamentet är skrivet på samma sätt. Vi barn ärver lika mycket och sedan en önskan att vi ska ge våra barn 100 000 var av vår del av arvet (men inget tvång).
    Ja fast barnbarnen får inte lika mycket var, tror du missuppfattat mitt svar.

Ex. dotter 1: 3 barn, 400 kr/var jul och födelsedag SUMMA 2400 kr
     Dotter 2: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr.
    Son 3: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr
    son 4: Inga barn. Han får  1200 kr på sin födelsedag och 1200 kr i julklapp. SUMMA 2400 kr

MIna barn som har egna barn får alltså inga egna presenter då pengarna går till deras barn istället.
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-22 02:14:25 följande:

Jag vet syskon som räknar på vad deras barn får och tycker saker är orättvist. 

Typ mormor/farmor lägger 1000 kr per familj i julklapp.

Om Melker och hans fru väljer att skaffa 5 barn. Barnen får en present för 200 kr/st. 

Syrran Eva-Lotta väljer att bara ha ett barn som får hela pengen för sig själv dvs en julklapp för 1000 kr. 

Melker och Eva-Lotta bestämmer sig för att fira jul ihop pch ser då att syskonskaran på 5 får varsin biobiljett med popcorn till medan ensambarnet får ett stort legopaket. 

Jag skulle som vuxen förstå tanken men ändå bli bitter om jag vore Melker. Även barnen skulle kunna bli bittra och inte ha en kusinsämja framöver Det är väl ändå det man önskar att ens barnbarn ska ha tänker jag?!

Då är de bättre att göra som någon i tråden gör. 200/barn i julklapp och 400 i födelsedagspresent. 

Fast jag ser det annorlunda  🙂
    Blir också orättvist om Eva Lottas familj med 1 barn får 200 kr och Melkers familj med 5 barn får 1000 kr. 
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-04-22 20:05:15 följande:
    Men har du ingen egen relation till dina barnbarn? Känns det inte konstigt när du är med dina barnbarn att du ger tre av dem mindre än de andra? Hur gör du med tid och omsorg, fördelar du det på samma sätt? 
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-04-22 20:05:15 följande:
    Men har du ingen egen relation till dina barnbarn? Känns det inte konstigt när du är med dina barnbarn att du ger tre av dem mindre än de andra? Hur gör du med tid och omsorg, fördelar du det på samma sätt? 
    Av olika anledningar träffar jag vissa barnbarn betydligt mindre än andra,  men jag är inte den mormorn som hämtar på förskola, umgås på tu man hand med dom och hittar på saker.  Jag träffar dom när jag träffar mina barn. 

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-04-22 20:09:50 följande:

Att du ger något extra till din son som inte har barn tycker jag inte är konstigt. Det konstiga är att du ger barnbarnen olika. Är du inte rädd att barnen till dotter 1 ska känna att de är lite mindre värda för dig? 

Nej varför skulle de känna sig mindre värda för att de får lite mindre i presenter? 
  • Anonym (Lilla jag)
    Jemp skrev 2025-04-24 17:17:36 följande:
    Varför?
    För att Eva lottas barn får mer presenter/pengar. 
Svar på tråden Presenter till barnbarn