Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Presenter till barnbarn

Jag vet syskon som räknar på vad deras barn får och tycker saker är orättvist. 

Typ mormor/farmor lägger 1000 kr per familj i julklapp.

Om Melker och hans fru väljer att skaffa 5 barn. Barnen får en present för 200 kr/st. 

Syrran Eva-Lotta väljer att bara ha ett barn som får hela pengen för sig själv dvs en julklapp för 1000 kr. 

Melker och Eva-Lotta bestämmer sig för att fira jul ihop pch ser då att syskonskaran på 5 får varsin biobiljett med popcorn till medan ensambarnet får ett stort legopaket. 

Jag skulle som vuxen förstå tanken men ändå bli bitter om jag vore Melker. Även barnen skulle kunna bli bittra och inte ha en kusinsämja framöver Det är väl ändå det man önskar att ens barnbarn ska ha tänker jag?!

Då är de bättre att göra som någon i tråden gör. 200/barn i julklapp och 400 i födelsedagspresent. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 16:39:04 följande:
    Fast jag ser det annorlunda  🙂
    Blir också orättvist om Eva Lottas familj med 1 barn får 200 kr och Melkers familj med 5 barn får 1000 kr. 
    Jo,  förstår det. Kanske barnen också men inte barnbarnen om de umgås.

Du som mormor bör väl främja goda relationer i framtida släktled. 

Jag kan helt köpa att man inte umgås med den för att man bor på olika platser osv. Men det var ju inte det tråden handlade om. Det kanske också är därför det blir olika summor för att du inte träffar dem så ofta och har en relation till dem på det sättet.

Säg att du startar sparkonto för barnbarnen vid födseln- det kommer ju att ge väldigt olika utfall för barnbarnen. 

Jag tror de flesta vuxna, även din son, hellre prioriterar jämnt mellan barnbarnen än syskonen. Prata med dina barn så kanske du får svar. 

Kanske dags att bjuda in barnen på en fika och kortspel för att lära känna dem? 

• Anonym (Lisa)
    Jemp skrev 2025-04-25 08:47:49 följande:

Det får de väl inte? Evalottas barn får precis lika mycket som Melkers (var det namnet?) barn. 

Det var jag som hittade på de namnen längre upp, inte TS. För att tydliggöra ett inlägg, men Eva-Lotta och Melker verkar ju leva vidare som exempel
Svar på tråden Presenter till barnbarn