Inlägg från: Anonym (Mirabell) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mirabell)

Presenter till barnbarn

Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-22 18:07:20 följande:
    Ja fast barnbarnen får inte lika mycket var, tror du missuppfattat mitt svar.

Ex. dotter 1: 3 barn, 400 kr/var jul och födelsedag SUMMA 2400 kr
     Dotter 2: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr.
    Son 3: 2 barn. 600 kr/var jul och födelsedag. SUMMA 2400 kr
    son 4: Inga barn. Han får  1200 kr på sin födelsedag och 1200 kr i julklapp. SUMMA 2400 kr

MIna barn som har egna barn får alltså inga egna presenter då pengarna går till deras barn istället.
    Men har du ingen egen relation till dina barnbarn? Känns det inte konstigt när du är med dina barnbarn att du ger tre av dem mindre än de andra? Hur gör du med tid och omsorg, fördelar du det på samma sätt? 
  • Anonym (Mirabell)

Att du ger något extra till din son som inte har barn tycker jag inte är konstigt. Det konstiga är att du ger barnbarnen olika. Är du inte rädd att barnen till dotter 1 ska känna att de är lite mindre värda för dig? 

• Anonym (Mirabell)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 16:46:09 följande:
    Nej varför skulle de känna sig mindre värda för att de får lite mindre i presenter? 

Därför att barn jämför sig med andra och inte har fått ett vuxet perspektiv ännu. 

Jag tror det är större risk att dina barnbarn blir ledsna över en orättvis fördelning än att dina vuxna barn blir det. Men du känner dina barn och barnbarn bättre än vad jag gör. 

Svar på tråden Presenter till barnbarn