• peachbeep

Är det dumt att skaffa barn när man ska plugga?

Hejhej!

Jag och min kille har börjat prata seriöst om att skaffa barn. Vi båda vill supergärna skaffa familj, gärna så snart som möjligt. Det största problemet är bara att vi planerar att flytta till årsskiftet och jag hade tänkt börja plugga då. Jag har jobbat heltid sen studenten och har ingen universitetsutbildning, medan han pluggade klart för länge sen och haft ett stabilt jobb i några år.

Så funkar det att vara gravid/skaffa barn medans man pluggar? Han tjänar redan mer än mig och har varit tydlig med att han inte har några problem att dra ett större lass ekonomiskt medan jag går på CSN. Däremot är jag mer orolig för studierna, är det ens möjligt att kombinera studier och graviditet/bebis eller borde jag tänka om? Jag hade rätt lätt för skolan i gymnasiet, så är inte så orolig för att det ska vara svårt, mest om man blir väldigt illamående eller sjuk, och hur man gör efter bebisen kommer har jag ingen aning om.

Det känns ju också som en rätt lätt kvinnofälla att hamna i om saker skulle skita sig och jag står där med en unge och halvfärdig utbildning. Inte för att jag tror det skulle hända, men känns bra att vara förberedd utifall att.

Är det nån som har nån erfarenhet eller har några bra tips?:)

• Svar på tråden Är det dumt att skaffa barn när man ska plugga?
  • Embla twopointoh

Det är många som klarar av att kombinera studier och barn, jag har själv gjort det och under min tid som lärare på universitet har jag haft många studenter som också klarat det.
    Såklart att det kan vara tufft bitvis, men det går om man är disciplinerad och kanske att man behöver låta det ta lite längre tid (till exempel låter en kandidat ta fyra år istället för tre). Mycket hänger också på om man har läshuvud/fallenhet för ämnet man ska plugga, och exakt hur krävande utbildningen är (naturvetenskapliga/tekniska utbildningar är i allmänhet mer krävande).

Sedan kan man inte förutse allt, precis som du skriver kan du ha en jobbig graviditet eller tid efter förlossningen, men sådant går att lösa. Så länge du kommunicerar med dina lärare så brukar de kunna hjälpa till att hitta lösningar. I värsta fall kanske du får ta studieuppehåll ett år, det är ingen katastrof.

Lycka till, vad du än väljer!

• Tom Araya

Jag säger inte att det är omöjligt för alla, men har du otur funkar det inte.
    Så bäst är nog att planera så du tar en sak i taget. Jag skulle ha satsat på studier först, men utesluter inte att det för vissa kan funka bra tvärt om eller att du skaffar barn och så lägger ni hans dagar fram till förskolestart och att du börjar studera då.

• Anonym (!)

Yepp ,det är dumt! Etablera ett liv med inkomster och boende innan ni skaffar barn

• Cereal Killer

Det är inte svårare att plugga heltid än att jobba heltid (om det inte gäller teknisk fysik). Tänker du att du ska kunna ta dig igenom en av de mer seriösa utbildningarna och samtidigt ta hand om barnet på heltid så är det förstås risk att det inte blir som du tänkt. Ställer du däremot in dig på att pappan ska vara föräldraledig eller barnet på förskolan när du studerar, så att du kan ägna upp till 40 timmar i veckan på studierna, så finns det ingen anledning att tro att det inte skulle fungera.

Det är absolut inte en kvinnofälla att studera, tvärtom (om man studerar något som ger jobb med en hyfad inkomst). Sen är det ju alltid bra att ha en plan för säkerhets skull. Tex så kan du ju ställa dig i kö redan nu till studentbostad. Med hyresbidrag, CSN och barnbidrag så överlever du och barnet/barnen studietiden vid en separation, även om det förstås blir tufft. Hade du inte tänkt ta låndelen så är mitt tips att göra det ändå, men att öppna ett separat sparkonto dit du låter låndelen dras automatiskt i slutet av varje månad. Räntan är väldigt förmånlig och det kan vara bra att ha dessa pengar som buffert. 

• Cereal Killer

Tillägger: kolla upp reglerna kring SGI ordentligt så att det inte blir något glapp någonstans och din SGI nollställs.

• Anonym (!)
    Cereal Killer skrev 2025-04-16 22:32:24 följande:

Det är inte svårare att plugga heltid än att jobba heltid (om det inte gäller teknisk fysik). Tänker du att du ska kunna ta dig igenom en av de mer seriösa utbildningarna och samtidigt ta hand om barnet på heltid så är det förstås risk att det inte blir som du tänkt. Ställer du däremot in dig på att pappan ska vara föräldraledig eller barnet på förskolan när du studerar, så att du kan ägna upp till 40 timmar i veckan på studierna, så finns det ingen anledning att tro att det inte skulle fungera.

Det är absolut inte en kvinnofälla att studera, tvärtom (om man studerar något som ger jobb med en hyfad inkomst). Sen är det ju alltid bra att ha en plan för säkerhets skull. Tex så kan du ju ställa dig i kö redan nu till studentbostad. Med hyresbidrag, CSN och barnbidrag så överlever du och barnet/barnen studietiden vid en separation, även om det förstås blir tufft. Hade du inte tänkt ta låndelen så är mitt tips att göra det ändå, men att öppna ett separat sparkonto dit du låter låndelen dras automatiskt i slutet av varje månad. Räntan är väldigt förmånlig och det kan vara bra att ha dessa pengar som buffert. 

Så - man ska förlita sig på bidrag om det skiter sig?
    Inte ha en stabil situation i livet och kunna ta hand om sitt/sina barn?
    Ok, det kan skita sig under gång men du verkar ha detta med i din grundkalkyl.
    Skaffa inga barn i detta läge. Tänk på barnen och deras uppväxt, det är många år att ta hand om dem.
  • Anonym (Lisa)

Skulle säga att det är bra att få barn i samband med studier, oftast är man på högskolan 1-3 ggr i veckan, utöver det så är det plugg hemma som gäller. Det är väl jättebra att kunna ha barnet lite kortare tider på förskolan och inte behöva stressa över att vabba inför jobb om det händer. Om det inte är nåt väldigt svårt du ska läsa kommer du säkert inte behöva lägga ner hela 40 timmar i veckan på studier vilket betyder att du har mer tid för ditt barn. Jättebra att du har en man som är stabil med bra ekonomi. Och skulle det värsta hända får man ta det den dagen. Pluggar själv och har många i klassen som skaffat barn under tiden, inga konstigheter alls, varför skulle det vara det? Och eftersom du tidigare arbetat har du också en SGI  att falla tillbaka. Nä lycka till säger jag kommer bli jättebra ska du se! Vad vill du läsa?
    Se möjligheterna istället för problem!

• Anonym (L)

Det är klart det är möjligt men börja plugga så att du får lite koll på hur mycket pluggande det krävs så kan du ju välja sedan när du vet mer.

jag hade själv inte valt det men alla är olika.

• Grässtrå77

Om du är under 30 så rekommenderar jag dig att läsa åtminstone ett år innan ni börjar försöka få barn. 

• Anonym (Men först en rejäl lön)

Aldrig i glödheta helvete att jag hade skaffat barn innan jag hade examen och jobb, även om jag har överkapacitet. Det är så mycket som kan hända som man inte är beredd på.

Barn med allvarlig sjukdom eller npf, otrogen man eller bara trista förutsägbara roller och kvinnans karriär går upp i rök för att hon inte har snackat igenom ekonomi, föräldraledighet och VAB innan hon står där och får dra hela lasset.

50% av alla äktenskap spricker och 60% av alla samboförhållanden med barn.

Och vad gör du då?

Har du föräldrar som är miljonärer och kan erbjuda hemflytt och tillfällig försörjning om allt skiter sig så funkar det väl, men ändå inget idealt scenario.

Svar på tråden Är det dumt att skaffa barn när man ska plugga?