• Anonym (dunk dunk)

Tinnitus eller vaxpropp?

Det dunkar i örat.

Det uppstod egentligen ganska plötsligt, för ca ett år sedan. Ja, jag är hopplös på att uppsöka läkare (fobier).

Ibland verkar det följa hjärtrytme, men inte alltid. Ibland är det mer högljutt, ibland mindre. Ett par gånger har det faktiskt försvunnit helt igen, för att vara tillbaka nästa dag. 

Ibland, men inte alltid försvinner det när jag håller för örat. 

Jag sitter just nu och funderar på att helt enkelt bara köpa lite revaxör och testa. Eller tror ni att det är 100 kkr i sjön?

• Svar på tråden Tinnitus eller vaxpropp?
  • Anonym (Hej)

Jag skulle gissa på en vaxpropp. Tinnitus försvinner inte när man håller för örat.

• Anonym (dunk dunk)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-17 17:47:43 följande:

Jag skulle gissa på en vaxpropp. Tinnitus försvinner inte när man håller för örat.

Jag har läst det också men också folk som säger att just deras gör det. Det är så förvirrande.
  • Anonym (dunk dunk)

Jag sprang in på apoteket innan de stängde och köpte revaxör. Hjälpte inte ett smack men jag är inte säker på att jag fick till det heller, så.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Min tinnitus hörs mer om jag håller för öronen, och den har inget med hjärtslagen att göra. En gång hade jag ett hårstrå i örat som tydligen låg mot trumhinnan. Då kunde det bli ett skrapljud i takt med pulsen.

Ta gummibollen du fick med Revaxör, fyll den med ljummet vatten och spola in i örat. Ha utloppet i handfatat stängt så att du ser vad som kommer ut. Upprepa spolningen ca 10 gånger. Har du tur så kommer det ut en rejäl vax-klump, eller så försvinner problemet ändå.

• Anonym (,könL  lmj -k)
    Anonym (dunk dunk) skrev 2025-04-17 23:45:59 följande:

Jag sprang in på apoteket innan de stängde och köpte revaxör. Hjälpte inte ett smack men jag är inte säker på att jag fick till det heller, så.

Det släpper ju inte hux flux på en gång. 

Om det är en vaxklump som suttit så länge som ett år så lär det ta lite tid och kanske fler försök innan den lossnar. 

Nu var det länge sen jag använde revaxör, man kan också använda olivolja, (det finns ett medel som dottern fick rekommenderat, dyrt och när hon kollade innehållsförteckningen innehöll den 100 % olivolja så hon tog av den olivoljan som fanns hemma istället)  går säkert med rapsolja också, men då skulle man iaf droppa i det i örat och låta det vara ett tag innan man använde gummiblåsan och sköljde ur med. 

• Anonym (Hej)

Jag skulle gå till läkaren och be dom plocka bort vaxproppen.

• Anonym (dunk dunk)

Har kört 2 gånger nu mer revaxör, tors och fre. Andra gången kändes det som att jag gjorde mer rätt, men det hjälpte inte (? se nedan). Jag är beredd att köra fler gånger, dock. Tills medlet tar slut antar jag.

Men idag har mitt öra haft kul! Först knastrade det som faaaaan vid ett tillfälle. Massor i ena örat och även lite i andra. Jag försöker komma ihåg om jag hostade eller jäspade eller något sånt, jag tror det. Efter det var ljudet nästan helt borta i många timmar. Det knastrade även lite mer i örat, det lät lite som när man går på kottar om ni kan föreställa er det. Dunkandet har kommit tillbaka igen senaste två-tre timmarna, men typ bara en femtedel så högljutt som innan. Ljudet blir högre om jag vrider huvudet så det "drar". Och det är fortfarande så att ljudet försvinner/minskar när jag håller för örat.

Vad tror ni, ska jag köra en gång till med Revaxör eller?

• Anonym (dunk dunk)
    Anonym (,könL lmj -k) skrev 2025-04-18 09:58:27 följande:

Det släpper ju inte hux flux på en gång. 

Om det är en vaxklump som suttit så länge som ett år så lär det ta lite tid och kanske fler försök innan den lossnar. 

Nu var det länge sen jag använde revaxör, man kan också använda olivolja, (det finns ett medel som dottern fick rekommenderat, dyrt och när hon kollade innehållsförteckningen innehöll den 100 % olivolja så hon tog av den olivoljan som fanns hemma istället)  går säkert med rapsolja också, men då skulle man iaf droppa i det i örat och låta det vara ett tag innan man använde gummiblåsan och sköljde ur med. 

Jag har läst det där med olivolja idag. Tyvärr har jag inte någon olja hemma, annar hade jag kunnat testa det också. Jag tror inte smält smör skulle bli bra i örat.
  • Anonym (Peter)

Det är en missuppfattning att tinnitus bara skulle vara orsakat av buller/skada. Definitionen av tinnitus är just ljud som bara kan uppfattas av personen själv. Sedan kan tinnitusen ha många olika orsaker.

Jag tycker att det låter som att din tinnitus är orsakad av bettfysiologiska anledningar. Se klippet nedan.

Testa att göra käkledsövningar enligt länken nedan. De ska göras 2-3 gånger dagligen och det kan ta upp till en månad innan de hjälper fullt ut. Gör inte rörelserna om det gör ont eller knäpper. Kontakta isåfall en tandläkare för bedömning och råd.

www.1177.se/Halland/undersokning-behandling/tandvard/rorelsetraning-for-kaken/traning-for-kakleder--och-kakmuskler/

Hoppas att det hjälper. Skriv gärna och berätta hur det går.

• Dexter dot com

Man rekommenderar Vaxol öronspray idag i stället för Revaxör då man oftast behöver spola örongången ordentligt hos VC efter behandling med Revaxör. Eftersom det börjat knastra i örat tyder det ju på att något börjat "lossna/lösas upp" i örat så kör på men räkna med att det tar tid och att du kanske behöver spola örongångarna efteråt.

• Anonym (,könL  lmj -k)
    Anonym (dunk dunk) skrev 2025-04-20 21:56:53 följande:
    Jag har läst det där med olivolja idag. Tyvärr har jag inte någon olja hemma, annar hade jag kunnat testa det också. Jag tror inte smält smör skulle bli bra i örat.
    Nej, smör ska du nog låta bli. 

Knastrandet tyder på att det börjar lossna så fortsätt ett tag till. 
Svar på tråden Tinnitus eller vaxpropp?