Inlägg från: Anonym (dunk dunk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dunk dunk)

Tinnitus eller vaxpropp?

Det dunkar i örat.

Det uppstod egentligen ganska plötsligt, för ca ett år sedan. Ja, jag är hopplös på att uppsöka läkare (fobier).

Ibland verkar det följa hjärtrytme, men inte alltid. Ibland är det mer högljutt, ibland mindre. Ett par gånger har det faktiskt försvunnit helt igen, för att vara tillbaka nästa dag. 

Ibland, men inte alltid försvinner det när jag håller för örat. 

Jag sitter just nu och funderar på att helt enkelt bara köpa lite revaxör och testa. Eller tror ni att det är 100 kkr i sjön?

• Svar på tråden Tinnitus eller vaxpropp?
  • Anonym (dunk dunk)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-17 17:47:43 följande:

Jag skulle gissa på en vaxpropp. Tinnitus försvinner inte när man håller för örat.

Jag har läst det också men också folk som säger att just deras gör det. Det är så förvirrande.
  • Anonym (dunk dunk)

Jag sprang in på apoteket innan de stängde och köpte revaxör. Hjälpte inte ett smack men jag är inte säker på att jag fick till det heller, så.

• Anonym (dunk dunk)

Har kört 2 gånger nu mer revaxör, tors och fre. Andra gången kändes det som att jag gjorde mer rätt, men det hjälpte inte (? se nedan). Jag är beredd att köra fler gånger, dock. Tills medlet tar slut antar jag.

Men idag har mitt öra haft kul! Först knastrade det som faaaaan vid ett tillfälle. Massor i ena örat och även lite i andra. Jag försöker komma ihåg om jag hostade eller jäspade eller något sånt, jag tror det. Efter det var ljudet nästan helt borta i många timmar. Det knastrade även lite mer i örat, det lät lite som när man går på kottar om ni kan föreställa er det. Dunkandet har kommit tillbaka igen senaste två-tre timmarna, men typ bara en femtedel så högljutt som innan. Ljudet blir högre om jag vrider huvudet så det "drar". Och det är fortfarande så att ljudet försvinner/minskar när jag håller för örat.

Vad tror ni, ska jag köra en gång till med Revaxör eller?

• Anonym (dunk dunk)
    Anonym (,könL lmj -k) skrev 2025-04-18 09:58:27 följande:

Det släpper ju inte hux flux på en gång. 

Om det är en vaxklump som suttit så länge som ett år så lär det ta lite tid och kanske fler försök innan den lossnar. 

Nu var det länge sen jag använde revaxör, man kan också använda olivolja, (det finns ett medel som dottern fick rekommenderat, dyrt och när hon kollade innehållsförteckningen innehöll den 100 % olivolja så hon tog av den olivoljan som fanns hemma istället)  går säkert med rapsolja också, men då skulle man iaf droppa i det i örat och låta det vara ett tag innan man använde gummiblåsan och sköljde ur med. 

Jag har läst det där med olivolja idag. Tyvärr har jag inte någon olja hemma, annar hade jag kunnat testa det också. Jag tror inte smält smör skulle bli bra i örat.
Svar på tråden Tinnitus eller vaxpropp?