• Anonym (trött)

Vad gör jag för fel som gör att hon vaknar så tidigt?

Ja hej. Nån mer uppe denna tid? Säkerligen! 

Att små barn vaknar tidigt har man ju hört men jag har också hört om mååånga barn som sover till 8 på morgonen. Ni som har sånna barn, hur gör ni??

Mitt barn är 14 månader gammalt. 
    Just nu sover hon såhär:
    Vaknar för morgonen 06:00
    Middagslur ca 11:30, blir allt ifrån 1 till 3 timmar lång men oftast runt 2
    Somnar för natten 20:00

Vad skulle ni gjort för att få henne att vakna senare på morgonen?

• Svar på tråden Vad gör jag för fel som gör att hon vaknar så tidigt?
  • Anonym (Hm)

Går inte 😌 dom har sina perioder. Sen kommer hon sova superlänge under en period för att sedan vakna supertidigt igen och sådär håller det på tills dom är runt 5 skulle jag säga. Vi är också inne i en tidig period nu (runt 5:30) med vår yngsta som är 2. 

• Anonym (P)

Så himla tidigt är det inte! Många vuxna vaknar så dags. Ganska många börjar till och med jobba vid den tiden.

Men jag förstår att det är jobbigt om du inte är van. Försök att se till att du själv kommer i säng i tid, så att du är någorlunda utsövd när barnet vaknar.

• Anonym (trött)

Haha. Ja jag antar att jag får köpa det bara! Kan verkligen gå och lägga mig 22 det har ni rätt i

• Anonym (Tvillingar)

Allt efter kl 6 var sovmorgon i den åldern (och några år framåt). Att hålla dem vakna senare på kvällen gjorde bara dagen efter jobbigare då de fortfarande vaknade tidigt på morgonen. 

Så man får helt enkelt anpassa sin egen rytm under ett tag.

• Anonym (Johanna)

Klockan sex är ju rätt vanlig tid att gå upp för folk i alla åldrar. Du får nog leva med det. :) 

• Anonym (Mamma till 3)

Det är bra tider att sova 20-06 och middagslur på det.

Allt efter 5.30 var ok här .
    Min första sov 19--05  och 12-13 tills hon var 3
    Nr 2 19-06 och 12-13 tills han var 3
    Nr 3 19-04, 12-13 tills han var 3

• Anonym (V)

Vi hade tur om vår son vaknade på ett klockslag som började på 05 istället för 04...... Vi fick en massa "goda" råd om att lägga honom senare eller inte låta honom sova på dagen, men var han övertrött på kvällen kunde han inte somna och vaknade lika tidigt men grinig istället för glad. Nu är han 16 och fortfarande morgonpigg och vaknar till 90% innan larmet när han ska till skolan. Payback time! Mitt råd är att du anpassar din sömn och behåller barnets rytm som verkar funka. 

• Anonym (Snabbsovarna)

Jag var tvungen att säga åt förskolan att ta bort dagtidssömn för vårt barn vid 16 månader, annars somnade det inte förrän till midnatt och det är meningslöst att kämpa om sömn i timmar med barn. Barnet fick gå med stora avdelningen den tiden istället.

BVC-sköterskan kommenterade t.o.m. att vår bebis var den hon hade haft på 15 år som var vaken vid alla kontrollerna.

Jag var likadan själv som barn, smög upp efter att mamma hade däckat i soffan och såg sena filmen på TV ända tills tablåprogrammen var slut.

Våra hjärnor har alltså väldigt effektiv sömn och har aldrig sovit så mycket som rekommenderas, det finns ett ganska stort intervall för vad som är normalt. 
    Känn er fram med barnet- det kanske inte behöver sova enligt rekommendationen?

Och 3 h sömn på dagtid- det är ju bara att be om problem om man har ett piggt barn, det får hållas till max 1 h enligt mig.

Vi tyckte mest det var kul att få tid med barnet fram till kl 21-22 och inte behöva stoppa det i säng efter maten direkt. Vi lekte och läste och pratade om saker så det utvecklades mycket på sin extra vakentid. Men visst, ibland önskade man klart att man kunde fått "vuxentid"... Vårt barn har i princip haft samma tider som vi från ca 4 års ålder- blev beordrad i säng vid 21 men somnade lite efter kl 23, och vaknade snällt kl 06.30.

• Anonym (Barn är olika)

Det finns barn som sover längre.

En del går att rucka lite, medan andra inte går.

Är detta även efter sommartid? 

Se till att barnet är mätt är första steget. Vårt ena barn behövde en lite extra slurk välling vid läggdags. 

Sedan kan ni testa att se över middagsluren. 1-3 timmar är lite vagt. Är ett barn sjukt, snorigt, feber osv är det ju så att barnet behöver mer sömn.

Men om vi säger att barnet skulle gå på förskola finns det sällan utrymme för mer än 2 timmars sömn. Så börja med att testa och dra ner middagsluren lite (ta inte bort den eller minska drastiskt!). Gör den mer regelbunden, minska med kanske 15 minuter och se hur det blir. Ibland räcker det med lite för att det ska hända mycket. Mina barn sov middag till ca 3 - 4 års ålder. Lade sig typ 20 och sov till 08. 

• cosinus

Har haft två av varje. Skulle till stor del säga att det är inbyggt i dem hur de funkar.

De två som varit morgontidiga har aldrig somnat om. När de vaknat så har det varit morgon. 

De två som varit morgontrötta har kunnat halvvakna och somna om många ggr på morgonen.

även som tonåringar finns samma mönster. Visst de sover längre allihopa men de två morgonpigga är uppe klart tidigare än de två andra.

Den yngsta är en av de morgontrötta. Den sommaren hon fyllde 2 så slutade hon sova middag på dagen när hon var ledig. Istället sov hon 19-09. 14 timmar på raken. Vi hade lugna kvällar och sovmorgon. Men inget av det var våran förtjänst. Hon bara funkade så. 

• Anonym (H)

Min är 15 månader. Hon vaknade 8.30 imorse och somnade ca 20.30 igår. Hon sover ca två timmar mitt på dagen. Mitt tips är att vara ute väldigt mycket dagtid. Frisk luft gör henne trött. Men vardagar vaknar Hon oftast 7 eller 7.30. Hon lägger sig något senare än andra barn i hennes ålder tror jag. 

• Anonym (trött)

tack för alla svar! det verkar verkligen vara ett lotteri, om man får ett barn som gillar sovmorgon eller inte. jag tror jag varit bortskämd då hon fram till typ 8-9 månaders ålder nästan alltid sov till typ 08:30. jag får anpassa mig och vara glad att det inte är 4 eller 5 hon vaknar (just nu)

• Anonym (K)

Har fem barn och de har alla haft perioder av att vakna tidigt. Också individuellt hur pass tidigt och hur pass det gått att rucka på. Jag tycker det har hjälpt med fullständig mörkläggnin, alltså verkligen kolsvart rum så de inte får något tecken på att det ljusnar ute. så här års har det för mina barn gjort stor skillnad. Men som sagts av många andra - mycket olika från individ till individ förstås. 

• Anonym (Jag)

Min dotter vaknade tidigt ganska länge, sov knappt alls på barn, det är olika med olika barn.

Svar på tråden Vad gör jag för fel som gör att hon vaknar så tidigt?