Vad får grundskolan kräva?
Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa
Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa
Skolböcker ska väl alltid ersättas om de slarvas bort?
Hur har datorväskan gått sönder?
De har försvunnit i skolan. Hon råkade glömma dem i klassrummet och sen var de borta. Ser inte hur vi kan göra mer än vi redan försökt, det måste ju vara skolpersonalen som hjälper till, men de nekar bara
till att de finns i skolan. Sa att då måsts någon annan tagit dem, men det tyckte tydligen läraren lät osannolikt.
Dragkedjan har lossnat från sömmen, handtaget sitter löst och den är i allmänt väldigt dåligt skick i övrigt. Den var så när hon fick den, men det nekar de också till.
Herregud, jag såg den ju själv, jag vet vilket skick den var i. Hon sa till, men de sa att det inte finns fler. Hon har inte använt den, har haft sin egen hela tiden tills nu när hon fick lämna in datorn för att fixa något med den.
Jo böckerna glömdes i klassrummet, hon kan återge exakt vad som ledde upp till det och vi kontaktade skolan samma dag det hände. Det är inte hennes fel att någon antingen snodde böckerna eller samlade in dem utan att checka om de var registrerade på någon.
Det får hon betala själv. Viktigt att hon lär sig ta ansvar.
Hur låmgt efter att böckerna försvann sa hon till läraren?
Eleverna ansvarar för de böcker som de har blivit tilldelade. Och nu glömde hon dem på bänken. Hade hon inte gjort det så hade detta problem inte funnits. Och därför är det inte skolans fel. Glömde de andra eleverna också sina böcker? Och hur stort har detta nu blivit? En massa diskussioner fram och tillbaka med lärare och personal som aldrig tar slut? Jag skulle betala, och få det ur världen.
Men ingen oro för att hon nu inte har de böcker som behövs på lektionerna? Eller när hon ska läsa till prov?
Hur ska vi kunna veta vem i din bekantskapskrets det är som heter Jag hittar inget stöd för att de ska kunna kräva betalt, för det krävs att hon förstört med flit och varit vårdlös. Hon har inget av det?
Vem var ansvarig för böckerna, frågade jag kort ...?
Du hjälper knappast ditt barn genom att curla sönder henne. Skärpning för fan!
Vad säger läraren som låste klassrummet när larmet gick? Har du kollat att dotterns historia stämmer?
Skolan kan inte kräva något alls.
De har försäkringar och räknar med ett visst svinn.
Skolan skall vara avgiftsfri, och allt material skall tillhandahållas. Barnen är tvingade att vara där och tvingade att ta emot lån av böcker mm.
Man kan inte säga att någon enligt lagen måste befinna sig på en viss plats och låna vissa saker, för att sedan kräva ersättning om något händer.
Ni som skriver kanske har så gott om pengar att det inte spelar någon roll för er att ge Skolan 500-1000 kr (böckerna kostar oftast 3-400 kr styck)?
Alla har inte det, och skall inte tvingas in i misär för något man inte bett om (skola och material).
Ts fick ni skrivit på något dokument att ni går med på att betala för böcker om de försvinner, när ni tvingades ta hand om dem?
De lämnar inte ut datorer om man inte skriver på, då får man fixa en egen dator enligt dem. När hon var ny i skolan gick hon utan dator i flera veckor utan att kunna förklara varför när vi var på om det. Till sist visade det sig bero på att vi inte skrivit under på papprena de delade ut
i början av terminen, innan hon börjat.
De får inte skriva i böckerna, alla har ett nummer som registreras på dem.
Skulle du ha betalat för att ditt barn fått en trasig väska?
Och igen en tråd där TS kommer med relevant information först efter ett tag, istället för direkt i första inlägget.
Jag skulle aldrig betala för varken böcker eller väskan. Oavsett om hon var på toan eller inte: när ett larm går, är regeln att man lämnar allt och tar sig ut. Hur kan man vara ansvarig för att något försvinner medan man håller sig till reglerna?
Och TS, du skrev att man inte behöver betala om något anmäldes som stulen. Anmäl böckerna som stulen då. För det är de ju - de är ditt barns och någon annan har tagit dem. Därmed blev de stulen.
Väskan skulle jag inte heller betala. Det som är sönder är saker som slits med tiden. Det är helt normalt att dragkedjor med mera slits efter ett tag på olika sätt - på väskor, kläder, mm. Jag gissar att barnet har haft väskan i en del år? Man kan inte förvänta sig att få något tillbaka i nyskick efter en tids användning.
Hur mycket pengar rör det sig om?
Det går väl ändå att bevisa att brandlarmet gick just den lektionen hon hade de där böckerna? Städaren har väl plockat bort dem?
Angående datorväskan får ni nog lära er den hårda vägen att filma/fota när ni tar emot grejer med skavanker.
Böckerna tycker jag är rimligt att ni ersätter. Man har ansvar över de lånade böckerna. Väskan däremot tycker jag är fel. Jag menar de måste räkna med slitage? De kan ju inte vara som nya hela tiden? Dragkedjor, sömmar osv kan släppa då har den nog varit med tillräckligt länge och dags för skolan att införskaffa ny. Men man kan tycka mycket. Prata med dem, men i slutändan gäller nog deras regler.
Jag hade ersatt väskan ifall vi var tvungna sedan hade jag frågat om det är ok att vi köper en egen. Så slipper man stå för andras skit.
Vem tycker du ska betala??
Betala och dra av från henne studiebidrag så att det svider i skinnet så hon lär sig läxan. Datorväskan skulle hon lämnat tillbaka direkt. Böckerna var hennes ansvar vare sig det var hennes fel eller inte. Bad luck.
Skolan, som ska ha försäkringar för sånt.
Lära sig vilken läxa? Och hon har inget studiebidrag, hon går i nian.
Datorväskan hör ihop med datorn och lämnas inte tillbaka separat. Hon bad om att få byta, men fick nej.