• Anonym (Sofia)

Kommentarer om min vikt

Hej och tack på förhand!

Saken gäller min svärmor.
    Hon blev otroligt lycklig då sonen föddes för 5 år sedan! Nästan ibland så hon älskar sonen mer än vi föräldrar. Hon är väldigt knepig att ha att göras med!

Hon har sugit ur min energi massor med gånger. Men nästan varje gång vi ses, som tur inte är så ofta så kommenterar hon min vikt. "Du smälter ju ihop du snart" kan hon säga. Och bara tittar på mig och förväntar sig ett svar. Sen kan hon kommentera sonen också. "Har ni satt solkräm?" "Om barn blir bruna kan det finnas risk för hudcancer" "herregud han har ju urtikaria på kinderna" när han inte alls har urtikaria.

Varför beter hon sig sådär! Jag skulle såå mycket vilja säga åt henne att sluta när hon kommenterar allt och lite till. Men min sambo säger inte något till henne när han hör hur hon kommenterar saker! Han är väl van att hon beter sig sådär så han märker inte hennes beteende!

Hon berättar även hur mycket godis och bullar hon trycker in nästan varje kväll!

Sen en dag hade svärmor tagit hand om sonen medan vi jobbade. Jag hämtade honom efter jobbet. . Vi drack lite kaffe och allt var ok! Sambon kom senare och vi skulle se på några hallonbuskar

Jag stod så pass att ja såg var pojken var, han satt på trappan på terassen. Så säger svärmor plötsligt "oj var är pojken, ingen håller koll på honom"  så sa ja att jo han sitter där på trappan!!
    Hon brukar kommentera när vi äter mat hos henne också "var maten inte god när du inte tar mera"
    Fräck i käften är hon!!!

Vad tror ni om hennes beteende? Vad ska jag göra? Eller ska jag göra något alls?
    Hur ska jag tänka bort henne i dessa situationer?
    Hon är tydligen svartsjuk på min vikt eller så försöker hon få mig att må dåligt när jag inte alls är underviktig och borde gå ner i vikt!! Nu träffade vi henne för några dagar sen för första gången på ca 4 veckor... hon sa åt mej... "du försvinner ju snart" !!!  Jag sa ingenting tillbaka!!!!

Att kommentera någons vikt och att bete sfj sådär kan få konsekvnser sen... var, varannan gång vi ses måst hon bara kommentera!!!

Har någo bra dvar på mina frågor! <3
    Tack / sofia
  • Svar på tråden Kommentarer om min vikt
  • Anonym (Ava)

Såna här personer bemöter man bäst med att ställa en motfråga. Tex när hon säger, herre Gud du smälter snart ihop. Svarar du: vad menar du? Hon får då förklara sej. Sen ställer du ytterligare en motfråga till hennes svar. Antagligen kommer hon med en lite lam ursäkt som t.ex. Ja jag är orolig för att du ska få en massa följdsjukdomar för jag ser ju att du gått upp i vikt. Då
    svarar du typ. Jag föresätter att du är intelligent nog att förstå att jag vet det och att jag är fullt medveten om vad det innebär, men varför väljer du att kommentera det? Och så håller du på så tills hon blir allt mer obekväm. Funkar alltid på den här typen av elaka besserwissrar. 

Det man inte ska göra är att säga hur dumma i huvudet man egentligen tycker att dom är. Det biter inte. Nej tryck tillbaka med samma medici. 

• Anonym (Sofia)

Tack för svar! Ska prova med dethär nästa gång hon attackerar min vikt!

Tack snälla! 
    P.s min mamma sade stt hon är sån person som inte tänker sej för vad hon säger och att jag bara ska tänka positivt på hennes argument...men int fungerar det ju så heller....

• Anonym (A)

Otrevligt gjort av henne. Om du pratar med sambon och ber honom att ta ettt snack med sin mamma.

Svar på tråden Kommentarer om min vikt