• Anonym (TS)

Vilka är de värsta WT namnen just nu

Vilka namn är typiska WT namn just nu enligt er.
    Ni vet vilken sort jag menar, mamman har inte lyckats med gymnasiet, lever på bidrag och  man vet aldrig om ungarna har en diagnos eller bara är uselt uppfostrade. Varningsklockor ringer för namn som dessa.

WT pojknamn:
    Evan
    Liam
    Texas
    River

WT tjejnamn:
    Mila
    Nova /Nova-Li
    Lovelia
    Tiara

• Svar på tråden Vilka är de värsta WT namnen just nu
  • Anonym (Diagnos utan bokstäver)
    Anonym (Gone) skrev 2025-04-19 10:51:35 följande:
    Är det sant? Jag har kollat skatteverket och idag finns det noll personer som heter Chewin.

Antingen så valde kanske barnet en egen "coolare" stavning av Kevin eller så är Chewin numera död 😭
    Om du gick i blöjor medan den trenden var så kan jag förtydliga att det var trendigt att stava WT- namnen på en massa knepiga sätt då också.

Att du inte förstår vad citationstecken eller sarkasm är till för kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
  • Anonym (?)
    Sk007 skrev 2025-04-19 08:47:36 följande:
    Det beror på att det är samma sorts wt som jobbar på skatteverket som de som ansöker om skräpnamnen.

Det är så mkt märkliga namn i omlopp nu men jag hör aldrig någon som väljer Adolf som namn till sitt barn.
    Min son jobbar på Skatteverket och han är verkligen INTE  WT! 
    Har inget sånt namn och han är intelligent den som godkänner namn heller.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2025-04-19 13:20:45 följande:
    Min son jobbar på Skatteverket och han är verkligen INTE  WT! 
    Har inget sånt namn och han är intelligent den som godkänner namn heller.
    "Inte heller skulle det stå.
    Men han är ju intelligent  så......5 års universitetsstudier.
  • Anonym (Gone)
    Anonym (Diagnos utan bokstäver) skrev 2025-04-19 13:19:44 följande:
    Om du gick i blöjor medan den trenden var så kan jag förtydliga att det var trendigt att stava WT- namnen på en massa knepiga sätt då också.

Att du inte förstår vad citationstecken eller sarkasm är till för kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
    Grattis, du förtjänar en medalj i sarkasm och användning av citationstecken. Jag är mycket väl medveten om att vissa vill stava sina namn så krångligt som möjligt och jag har hört talas om alla dessa "Chewins" men aldrig träffat någon i verkligheten.

Vilken bra lärare din vän verkar vara som uttalar sig nedlåtande om barn i behov av assistent förresten. Ett fantastiskt föredöme för barn. Mycket bättre än alla som döper sina barn till namn med märkliga stavningar.

(OBS: det var sarkasm, ifall du hade lite svårt att förstå, lilla du, det är ju inte alltid så lätt för dig såklart.)
  • Anonym (1 st)
    Goneril skrev 2025-04-19 10:07:20 följande:
    Rent anatomiskt är det rätt, det du påstår, men som namn betraktade är både "Colon" och "Rektum" lika otänkbara. Någon i tråden tog upp "Colon", hoppas det var ett dåligt skämt. Nu tror jag faktiskt att man kan byta förnamn om man har fått ett helt omöjligt och löjeväckande namn; man ska inte behöva gå omkring och lida hela livet för att föräldrarna inte var riktigt kloka eller var påverkade av någon substans.
    Om man söker på Skatteverket är det 1 person som har Colon som förnamn (behöver inte vara tilltalsnamn) så det är knappast vanligt.

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn/sokhurmangasomharettvisstnamn.4.515a6be615c637b9aa413027.html
  • Anonym (pippilotta)
    Goneril skrev 2025-04-19 04:57:38 följande:
    Men det är väl inte möjligt att någon döper sitt barn till  "Colon"? Det betyder ju ändtarm! När namnen har någon förnedrande eller rent skamlig betydelse i folks allmänna medvetande hoppas man att vigselförrättaren ingriper. Stackars barn som ska gå runt och lida i alla sina dagar! Fruktansvärt obildat att välja de namn som här exemplifieras.                                                                                                                                                                         I en annan tråd ville någon döpa sitt barn till "Aubreigh" eller något liknande, väldigt konstruerat och svårstavat.Varför krångla till livet för det lilla barnet? Ett barn ska kunna sig sitt namn tidigt i livet, när farbror eller tant doktorn frågar: "Vad heter du  min lille vän" är det trevligare att höra "Oscar" eller "Karl" än just "ändtarm".Läkaren kanske inte kan hålla sig för skratt!                                                                                                         Barnet kanske vill göra en klassresa, studera och förflytta sig från "Kevin" och "Liam"- träsket. Då fungerar Erik, Martin, Estelle eller Ines mycket bättre,.klassiska namn. Konstiga stavningar med onödiga konsonanter ska också undvikas Barn ska kunna uttala och även stava sina namn tidigt I livet och de ska inte heller behöva förklara och upprepa ideligen.

Estelle är verkligen WT.
  • Embla twopointoh

Det här är ett ämne som återkommer ofta här på FL.

En del verkar tro att det amerikanska uttrycket White Trash är motsvarande "underklass" eller "arbetarklass", eller, med ett mer neutralt uttryck, låg socioekonomisk status. De har såklart fel, White Trash är mycket mer komplicerat än så, och det går liksom inte att översätta amerikanska förhållanden till svenska på det sättet. Personligen kan jag tycka att det är ett tecken på lågutbildning att ens använda det uttrycket på svenska förhållanden, det visar bara att man har noll koll på vad WT innebär i en amerikansk kontext (och, det är inte helt entydigt i USA heller, för den delen).

Med det sagt, så är det väl etablerat att vissa namn är vanligare i vissa kretsar. Det är inte en värdering av namnen eller föräldrarna i sig, utan bara ett statistiskt samband. Det som vissa kallar WT-namn, alltså namn som är vanligare hos föräldrar med låg socioekonomisk status, är ofta namn som är plockade från populärkultur, från USA i allmänhet (alltså namn som inte är etablerade i Sverige), samt namn med vad som kallas "kreativa stavningar", alltså att man antingen klämmer in massa extra/onödiga H, Z, W eller X i namnet (alltså när denna stavning inte är etablerad), eller att man stavar på ett sätt som ändrar uttalet. Exempel på sådana kreativa stavningar och stavfel:

Philiph, Noha, Cazzandrah, Yäzicah.

Philiph i sig är ju ett klassiskt, väletablerat namn, men stavningen gör det till ett så kallat WT-namn eftersom det ändrar uttalet. Samma sak med Noha, någon tyckte att Noah var för tråkigt och tänkte att de stoppar in H:et på ett annat ställe, vilket ju förändrar uttalet. Cevin är ett skolboksexempel där föräldrarna inte vet eller förstår att C inte uttalas som K framför en hård vokal, utan som S. Min personliga åsikt är att den här typen av felstavningar är ett ganska säkert tecken på lågutbildade föräldrar, mycket mer säkert än namn som Liam eller Nova. Inte alltid, såklart, men ofta.

Andra namn som tillhör kategorin "WT-namn" (jag gillar inte uttrycket då det både är felaktigt och nedlåtande, men jag använder det här eftersom det är vad som efterfrågades i TS):

Liam
    Kevin/Cevin
    Savannah
    Loke
    Nova
    Ängla
    Ronny
    Prince
    Tingeling
    Madonna
    Jackson

(Jag vill bara påpeka att det här med engelska namn såklart inte anses vara WT om ena eller bägge föräldrarna är engelskspråkig, oavsett vilket land man råkar bo i.)

En del människor verkar heller inte förstå skillnaden mellan "WT-namn" och "namn jag tycker är fula". I sådana här trådar brukar det alltid dyka upp minst en person som bara radar upp massa namn de ogillar, utan att ha koll på definitionen av uttrycket.

• Anonym (H)

Som vanligt; påhittade namn. Hörde om ett barn som heter "Wintra" (stavas säkert "Wintrah" eller nåt...), är det ens ett riktigt namn?? Döfult. Jag tänker bara "övervintra", haha! Drömmer

Bebisnamn som Milo är också otroligt WT. Kul att vara bankchef eller kriminalvårdare och heta något sådant.

En kombination av ovanstående är "Humla". Borde inte ens vara tillåtet. 

• Anonym (Gone)

Jag undrar var man ska dra gränsen för vilka namn som är "påhittade" och inte. Namnet Jessica hittades på av Shakespeare, My av Tove Jansson och Ronja av Astrid Lindgren. Jag tycker inte att något av de namnen är trashiga.

Svar på tråden Vilka är de värsta WT namnen just nu