Det här är ett ämne som återkommer ofta här på FL.
En del verkar tro att det amerikanska uttrycket White Trash är motsvarande "underklass" eller "arbetarklass", eller, med ett mer neutralt uttryck, låg socioekonomisk status. De har såklart fel, White Trash är mycket mer komplicerat än så, och det går liksom inte att översätta amerikanska förhållanden till svenska på det sättet. Personligen kan jag tycka att det är ett tecken på lågutbildning att ens använda det uttrycket på svenska förhållanden, det visar bara att man har noll koll på vad WT innebär i en amerikansk kontext (och, det är inte helt entydigt i USA heller, för den delen).
Med det sagt, så är det väl etablerat att vissa namn är vanligare i vissa kretsar. Det är inte en värdering av namnen eller föräldrarna i sig, utan bara ett statistiskt samband. Det som vissa kallar WT-namn, alltså namn som är vanligare hos föräldrar med låg socioekonomisk status, är ofta namn som är plockade från populärkultur, från USA i allmänhet (alltså namn som inte är etablerade i Sverige), samt namn med vad som kallas "kreativa stavningar", alltså att man antingen klämmer in massa extra/onödiga H, Z, W eller X i namnet (alltså när denna stavning inte är etablerad), eller att man stavar på ett sätt som ändrar uttalet. Exempel på sådana kreativa stavningar och stavfel:
Philiph, Noha, Cazzandrah, Yäzicah.
Philiph i sig är ju ett klassiskt, väletablerat namn, men stavningen gör det till ett så kallat WT-namn eftersom det ändrar uttalet. Samma sak med Noha, någon tyckte att Noah var för tråkigt och tänkte att de stoppar in H:et på ett annat ställe, vilket ju förändrar uttalet. Cevin är ett skolboksexempel där föräldrarna inte vet eller förstår att C inte uttalas som K framför en hård vokal, utan som S. Min personliga åsikt är att den här typen av felstavningar är ett ganska säkert tecken på lågutbildade föräldrar, mycket mer säkert än namn som Liam eller Nova. Inte alltid, såklart, men ofta.
Andra namn som tillhör kategorin "WT-namn" (jag gillar inte uttrycket då det både är felaktigt och nedlåtande, men jag använder det här eftersom det är vad som efterfrågades i TS):
Liam
Kevin/Cevin
Savannah
Loke
Nova
Ängla
Ronny
Prince
Tingeling
Madonna
Jackson
(Jag vill bara påpeka att det här med engelska namn såklart inte anses vara WT om ena eller bägge föräldrarna är engelskspråkig, oavsett vilket land man råkar bo i.)
En del människor verkar heller inte förstå skillnaden mellan "WT-namn" och "namn jag tycker är fula". I sådana här trådar brukar det alltid dyka upp minst en person som bara radar upp massa namn de ogillar, utan att ha koll på definitionen av uttrycket.