• Anonym (Vad)

Skatteverket nekar folk att återvända. Trots födda här!!!

Läst på nyheterna om svenskar, födda och uppvuxna här i Sverige some velat återvända efter studier och jobb utomlands.

Skatteverket har nu nekat att låta de folkbokföras i Sverige.

Vad är det här för land?

I min släkt är vi blonda svenskar sedan fem generationer bakåt. Urminnes tider. 

Ska man vara rädd att ej kunna återvända om man vill bo utomlands ett par år? 

• Svar på tråden Skatteverket nekar folk att återvända. Trots födda här!!!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (??)
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-18 23:33:30 följande:
    Det handlar ej om medborgarskap. Det är fall där svenskfödda uppvuxna i Sverige ej fått tillåtelse av Skatteverket att vara folkbokförda i Sverige vid återvändande. 
    Skatteverket bestämmer inte över inflyttning, det gör Migrationsverket. Fast om man har svenskt medborgarskap går det inte genom dem. Att någon person någon gång bott i Sverige innebär inte att de har rätt att flytta dit igen. 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (??) skrev 2025-04-18 23:37:50 följande:
    Skatteverket bestämmer inte över inflyttning, det gör Migrationsverket. Fast om man har svenskt medborgarskap går det inte genom dem. Att någon person någon gång bott i Sverige innebär inte att de har rätt att flytta dit igen. 
    Men om man är svensk i blodet så mycket det bara kan bli. 
  • Anonym (kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk)
    Anonym skrev 2025-04-18 23:37:48 följande:
    Nu missade du ju 40 000 kr som du kunde ha köpt fönstercigg och sett normalfrisk utför?

20 000 kr kan du få swishat varje gång andan faller på att skriva "ej" men du lyckas skriva "inte".
    Om TS skulle börja skriva ey vore det väldigt kul

ey ey ey
  • Aniiee
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-18 23:38:53 följande:
    Men om man är svensk i blodet så mycket det bara kan bli. 
    Så har man i regel svenskt medborgarskap och kan inte nekas att flytta till sverige. Alla svenska medborgare är alltid välkomna hem.

Shit, till och med jag, som inte "är så svensk i blodet så mycket det bara kan bli" var välkommen hem... Det ångrar de säkert idag, hehe.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (hmm)

Vad är det här för jävla svar i denna tråd?

Hur beter ni er ärlig talat??

Vad gällande medborgarskap, visst, ni kan ha en poäng där. Men hur fan beter ni er ? 

Ts skriver även att det handlar om ett åter förflyttande. Alltså inte helt okänd för staten i sig. Spelar ingen roll vilken hårfärg ts än har.

Sedan, säger ni återigen, att man inte har rätt till medborgarskap enbart för at man fötts här?

Men har man fötts här så har man ofrivilligt ingått i ett kontrakt med svenska staten! Hur menar ni på att ni förklarar detta??

• Anonym (Rallare)
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-18 23:17:41 följande:

I min släkt är vi blonda svenskar sedan fem generationer bakåt. Urminnes tider. 

5 generationer är sällan urminnes tider. Ur mina barns perspektiv är fem generationer bakåt födda runt 1880. En annan bekant skulle hamna runt 1920 för de var lite snabbare i svängarna med att få barn och en tredje kanske är yngsta syskonet i alla generationer och hamnar runt 1850. Det skulle vara nästan 4 generationer till för den som är snabb... 

5 generationer bakåt och jag tror fortfarande inte min släkt var blonda trots svenskar fler generationer än så bakåt. De var mörkhåriga även på den tiden  även om de nordiska länderna har långt många mer blonda än resten av världen. 

Så. Vad är fem generationer för dig? 
Svar på tråden Skatteverket nekar folk att återvända. Trots födda här!!!