• Anonym (Nja)

Kärlek och åldersskillnad

Anonym (AB) skrev 2025-04-23 09:09:56 följande:
    Njae... i ett visst spann kan det fungera bra med stor ålderskillnad. En 40-åring som är tillsammans med en 60-åring är nog ok för rätt så många, men om du är 60 år så kan det vara lite trist att vara med en 80-åring.
    Sedan finns det säkert undantag där kärlek övervinner allt osv osv.
    Här håller jag med. När den äldre fortfarande inte är "gammal" och hyffsat vital kan det fungera som vilket jämngammalt par som helst. Men ju äldre han blir, desto större kommer åldersskillnaden bli eftersom han kommer bli gammal snabbare. Det går liksom inte att bromsa det biologiska åldrandet och det kommer märkas. Han kan bli dement vid 75-80, det är inte ovanligt, inte vara lika rörlig och inte ha kvar lusten att fortfarande hitta på saker. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2025-04-23 16:14:18 följande:
    Det är inte alltid det är "han" som är det äldre heller för den delen.
    Nej, jag menar såklart åt både håll men nu är TS den yngre kvinnan så utgick från det. Inte så svårt att förstå kanske?
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2025-04-23 16:12:40 följande:
    Det stämmer knappast skulle jag säga. Det är stor skillnad på 70 och 90 oavsett allt.

Men som vanligt känner anonyma skribenter till folk som passar som exempel på allt.

Vet att jag är anonym också men det saknar betydelse då jag inte har extremexempel att babbla om. Som dessutom knappast ens existerar.
    Exakt, hur naiv får man vara. 70 och 90 är ju enorm skillnad, snälla nån. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Gråben) skrev 2025-04-24 12:51:04 följande:
    Nu måste jag fråga dig varför det skulle vara fel att vara vårdare till sin man`?

Jag har vårdat min man i flera år och det gör jag av kärlek till honom. Han är bara ett par år äldre än mig, skulle jag när jag var i 20 års åldern ha valt bort honom för att slippa detta?

Jag tycker att ditt resonemang är både hjärtlöst och omoget
    Men ni är ju jämgamla så det är en viss skillnad. Går knappast att jämföra med att redan som 65-70-åring behöva ta på sig sjuksköterska rollen för att vara inlåst i hemmet med sin 85-90 åriga man. Då har man ju många år där man kunnat vara aktiv istället, en del har knappt slutat jobba vid 70 liksom.
Svar på tråden Kärlek och åldersskillnad