• Anonym (Juni)

Kärlek och åldersskillnad

Anonym (AB) skrev 2025-04-22 11:06:07 följande:
    Det är inte riktigt så det fungerar.

Det finns en socialt accepterat åldersskillnad som beror på hur gamla de involverade personerna är. Ju äldre personerna är, desto större skillnad accepteras.

De flesta anser att acceptansen räknas ut genom att ta den äldre personens ålder delat med två och sedan addera 7 år för att få fram socialt accepterad ålder på den yngre.

Om en kille t ex är 40 år, så är det för de flesta människor ok att han är tillsammans med en tjej som är 27 år och uppåt, men om hon är yngre än så, tycker de flesta att det känns konstigt och udda.
    Precis. För några år sedan började en av mina nära vänners 18-åriga kusin dejta sin 40-åriga chef. Kan lova att det inte var nån jämställd relation eller att det handlade om sann kärlek... från något håll för den delen.

Hur stor ålderskillnaden kommer märkas beror ju helt på hur gamla personerna är. En skillnad i ålder över 10-15 år kommer kännas betydligt mer om ena partnern fortfarande är tonåring. Om den yngre är över 30 spelar ju åldern på den äldre betydligt mindre roll. Då kan man ju ha 20-25 års skillnad och få det att fungera väldigt väl.
  • Anonym (Juni)
    Tyra myra skrev 2025-04-22 14:54:06 följande:
    Tror du tyvärr har lite fel i ditt resonemang. Åldersskillnaden märks mindre med åren inte mera. 

Och det var ju exakt det jag skrev..?
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Gråben) skrev 2025-04-24 20:47:43 följande:
    Det är ingen garanti att inte en 45 åring drabbas av svår sjukdom heller.

Om du menar att det är jobbigare för en 70 åring att ta hand om sin partner än det är för en yngre så förstår jag inte hur du tänker. 

När min man fick sin första stroke var han 45 år och vi fick mycket hjälp av vården och kommunen och f-kassan.  Då bodde barnen fortfarande hemma  och alla hjälpte till.  Min man piggade på sig så småningom  och kunde gå tillbaka till sitt arbete på 50%

När han senare fick fler stroke så var barnen vuxna och de blev lättare.  Nu är jag pensionär och kan ta hand om min man på heltid, fast visst har jag hjälp av hemtjänsten och möjlighet till avlastning.  

Jag tror att vi måste vara beredda på att ta hand om varandra i ett äktenskap, är man inte det kanske man inte ska binda sig vid någon och bilda familj.
    Såklart att saker kan hända oavsett. Min farfar dog i 40-årsåldern pga sjukdom. Inget i livet är ju säkert.

Men varken min eller din erfarenhet här är ju normen. Det är ju inte så vanligt att dö eller få strokes när man är 45. Det är en betydligt större risk att man som relativt ung måste ta hand om en betydligt skröpligare partner om man börjar dejta någon som är 20-25 år äldre. Och kanske många är okej med det, men poängen är ju bara att en stor åldersskillnad kommer ju troligtvis bli rätt tydlig dels när den yngre är väldigt ung, men också när den äldre är väldigt gammal.
Svar på tråden Kärlek och åldersskillnad