Inlägg från: Anonym (Ursula) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ursula)

Kärlek och åldersskillnad

Min man är 17 år äldre. Det har aldrig varit en grej. 

• Anonym (Ursula)
    Anonym skrev 2025-04-22 05:31:06 följande:
    Nähä, hur gamla är ni då?
    35 och 52 idag. 
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Wr) skrev 2025-04-22 14:27:22 följande:
    Snälla någon, folk tycker väl olika! 

Det är lite större risk för separation om ålderskillnaden är stor rent statistiskt, men alla sådana par går inte isär.

Problem kan uppkomna när den ena börjar bli riktigt gammal och den andra fortfarande är förhållandevis vital och vill göra en massa saker.

Kanske är det ett större problem för dig att han bor i ett annat land, det skulle väl bli en jätteomställning för dig att flytta, långt från släkt och vänner?
    Samma risk finns om man har olika kulturella bakgrunder typ att den ena är etnisk svensk ateist från Mora och den andra är Muslim från Somalia och träffas. Eller en stor klasskillnad. Så par som tenderar att hålla ihop länge ska ha så lika som möjligt Om man ska kolla statistiken 
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Wr) skrev 2025-04-22 16:36:37 följande:
    Tänk tillräckligt långt fram, han är 80 och du är 67 t.ex. Du vill göra och prova mkt, men han orkar faktiskt inte. Du känner dig kanske låst, men man lämnar inte någon i det läget.
    Dom paren jag träffat som är i den åldern eller t o m 90 och 70, den äldre har hållit sig otroligt ung och man märker absolut inte av någon åldersskillnad alls. 
  • Anonym (Ursula)
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-25 09:34:49 följande:
    Såklart att saker kan hända oavsett. Min farfar dog i 40-årsåldern pga sjukdom. Inget i livet är ju säkert.

Men varken min eller din erfarenhet här är ju normen. Det är ju inte så vanligt att dö eller få strokes när man är 45. Det är en betydligt större risk att man som relativt ung måste ta hand om en betydligt skröpligare partner om man börjar dejta någon som är 20-25 år äldre. Och kanske många är okej med det, men poängen är ju bara att en stor åldersskillnad kommer ju troligtvis bli rätt tydlig dels när den yngre är väldigt ung, men också när den äldre är väldigt gammal.
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-25 09:34:49 följande:
    Såklart att saker kan hända oavsett. Min farfar dog i 40-årsåldern pga sjukdom. Inget i livet är ju säkert.

Men varken min eller din erfarenhet här är ju normen. Det är ju inte så vanligt att dö eller få strokes när man är 45. Det är en betydligt större risk att man som relativt ung måste ta hand om en betydligt skröpligare partner om man börjar dejta någon som är 20-25 år äldre. Och kanske många är okej med det, men poängen är ju bara att en stor åldersskillnad kommer ju troligtvis bli rätt tydlig dels när den yngre är väldigt ung, men också när den äldre är väldigt gammal.

Men man kan ju hitta en yngre begåvning då om ens partner dör. Det är ju lättare att börja ragga när man är 50-60 än när man är 80 liksom? vet många kvinnor som kanske har 2-4 års åldersskillnad med sin partner när deras partner dör 15 år innan dom. Dom dör när kvinnorna redan är gamla liksom. Då blir dom ju helt själva 
Svar på tråden Kärlek och åldersskillnad