• Anonym (Mamma)

Lagligt att "hälsa på" mot personens vilja?

Tonåringen (16 år) ska bo själv i min lägenhet en vecka, jag kommer vara inlagd den tiden. Mitt ex, alltså pappan, säger att han kommer "hälsa på" och "titta in" lite då och då, fast jag sagt nej till att han öht får komma innanför dörren. Vill han prompt ses får de ses utanför huset.

Om han gör det ändå och jag anmäler det, kan det leda nånstans?

• Svar på tråden Lagligt att "hälsa på" mot personens vilja?
  • Anonym (?)

Hemfridsbrott.  Men var noga med att 16åringen inte släpper in.  

• Anonym (svårt att se)

Jag har svårt att se att du ska kunna neka någon att komm in på ditt barns inbjudan när du inte är hemma. Jag utgår ifrån att tonåringen VILL att pappa ska hälsa på. Det är ju även barnets hem. 

Men jag är inte expert.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (svårt att se) skrev 2025-04-19 21:59:17 följande:

Jag har svårt att se att du ska kunna neka någon att komm in på ditt barns inbjudan när du inte är hemma. Jag utgår ifrån att tonåringen VILL att pappa ska hälsa på. Det är ju även barnets hem. 

Men jag är inte expert.

Hon vet att han inte får komma in och har inga problem med det. Hon skulle aldrig bjuda in honom.
  • Anonym (Va?)

Det handlar väl om skälet till varför han inte är välkommen in. Men han visar väl omtanke att han vill se hur tonåringen har det då den kommer vara själv. Finns det någon annan som kan titta förbi om han är galen på något sätt? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-19 23:03:43 följande:

Det handlar väl om skälet till varför han inte är välkommen in. Men han visar väl omtanke att han vill se hur tonåringen har det då den kommer vara själv. Finns det någon annan som kan titta förbi om han är galen på något sätt? 

Nej, det är inte av omtanke, det är ett sätt att trycka till mig. Finns ingen anledning att titta förbi, de kan ringa och vi bor så nära att hon kan ta sig dit på tio minuter om hon vill.
  • Anonym (svårt att se)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-19 22:57:23 följande:
    Hon vet att han inte får komma in och har inga problem med det. Hon skulle aldrig bjuda in honom.
    Vad nojar du då för, om barnet ändå inte kommer släppa in honom?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (svårt att se) skrev 2025-04-20 02:13:43 följande:
    Vad nojar du då för, om barnet ändå inte kommer släppa in honom?
    Jag sa bjuda in, men om han kommer hit ändå vet jag inte om hon kommer kunna stå på sig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-04-20 02:16:49 följande:
    I så fall bör det vara lagligt.
    ?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-19 22:57:23 följande:
    Då så, då öppnar hon inte dörren. Vad är problemet?
Svar på tråden Lagligt att "hälsa på" mot personens vilja?