• Anonym (Sorg)

Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)

Jag var på besök i Willy:s. Precis allt har gått galet upp. Jag har inte råd. Jag kan ju inte leva på havregrynsgröt.

Det blir ju ingenting över för någonting annat. Jag är behovanställd och får inte mycket jobbpass.

Kommer priserna få sjunka ner? Är det här bara tillfälligt eller är det som under pandemin, att det blev inflation och sedan så stannar priserna, för att kunderna köper i alla fall.

Nu har priserna gått otroligt högt upp och priserna kommer väl knappast skänkas? Det är ju klart priserna inte kommer skänkas när man vinner så mycket på det hela.

HJÄLP VAD MYCKET DET GÅTT UPP! :(

• Svar på tråden Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)
  • Anonym (Gori)
    Anonym (Sorg) skrev 2025-04-20 09:16:51 följande:
    Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)

Jag var på besök i Willy:s. Precis allt har gått galet upp. Jag har inte råd. Jag kan ju inte leva på havregrynsgröt.

Det blir ju ingenting över för någonting annat. Jag är behovanställd och får inte mycket jobbpass.

Kommer priserna få sjunka ner? Är det här bara tillfälligt eller är det som under pandemin, att det blev inflation och sedan så stannar priserna, för att kunderna köper i alla fall.

Nu har priserna gått otroligt högt upp och priserna kommer väl knappast skänkas? Det är ju klart priserna inte kommer skänkas när man vinner så mycket på det hela.

HJÄLP VAD MYCKET DET GÅTT UPP! :(

Skulle tro att detta bara är början på matprisuppgången. Man får anpassa vad man köper helt enkelt. Att köpa vad man vill när man vill är historia för de flesta.
  • Jemp

Lönerna höjs ju stegvis men inte i samma takt.
    Matpriserna lär inte sänkas på totalen, bortsett från enstaka varor som stuckit iväg nu pga skördar osv.

Det är ju välkänt att förutsättningarna att producera mat kommer försämras framöver, och den kommer behöva bli dyrare. 

• Anonym (finn)

Årets löneökning är HÖGRE än inflationen så nu blir svenskarna rikare igen.

Inflationen just nu är 2,3% på årsbasis - en helt normal och nyttig inflation.

Industrins avtal för löneökningar (som brukar vara normerande) är på 3,4% för året.

Det går åt rätt håll igen men det tar ett tag att märka av det

• Anonym (H)

Allting har verkligen blivit dyrare och jag väljer bort flera varor som jag köpte för några år sedan. Jag tror vi behöver vänja oss vid det här.

Löneökningar och inflation har ingen stark korrelation. Vi får inte högre löner bara för att priserna ökar, för effekten av höga löneökningar kommer sätta landet i ännu värre läge. 

Du behöver få en bättre inkomst, på det sätt du kan. Söka andra jobb, kanske utbilda dig till något annat?

• Postman

Dessvärre är höjda priser här för att stanna tror jag. Det är på gott och ont, vi har idag en överkonsumtion utan dess like, bra att den mattas av men samtidigt många som får det enormt kämpigt. Ju fler människor vi blir på jorden och desto sämre klimat med svajiga skördar så kommer vi framöver att få prioritera vad vi ska handla. Det är vad jag tror i alla fall.

• Anonym (33)

Hur mycket går du ut?

Jag är sjukpensionerad och får ut 15.000/mån och ska precis flytta till eget... hyra på 7350:-

Blir orolig när folk som jobbar inte har råd, det betyder att jag absolut inte kommer ha råd....

Kan du söka något annat arbete än behovsanställning?

• Anonym (H)
    Anonym (finn) skrev 2025-04-20 09:47:05 följande:

Årets löneökning är HÖGRE än inflationen så nu blir svenskarna rikare igen.

Inflationen just nu är 2,3% på årsbasis - en helt normal och nyttig inflation.

Industrins avtal för löneökningar (som brukar vara normerande) är på 3,4% för året.

Det går åt rätt håll igen men det tar ett tag att märka av det

Det beror på avtalsområde. Teknik/IT-bolagen har 6,4% på två år men allt går inte till löneökningar. 0,4 går till flexpension och 0,5 till arbetstidsförkortning. Kvar blir 5.5% som fördelas på 3% 2025 och 2.5% 2026.
    Det kommer kunna parera inflation, men t ex inte förmånsbestämda pensioner som styrs av inkomstbasbeloppet som höjdes med 5.5%. Deras värde kommer minska.
  • Anonym (Dyrare)

Nej, maten kommer tvärtom bli dyrare. Dels pga klimatet, dvs sämre skördar osv. Dels pga pågående krig och konflikter (t ex tullar kommer att höja priset inte bara på mat utan även annat), och dels pga omställningen svenska bönder måste göra (för att vi måste bli mer självförsörjande och för att göra matproduktionen mer klimatsmart).

Gemene man får dra ner på annat, såsom semestrar, onödig shopping mm. De som drabbas hårdast är de som har små inkomster (låga löner, sjuka, de på bidrag t ex) som tyvärr inte kommer att öka i takt med att allt blir dyrare. Vissa kan öka sina inkomster, kanske gå upp i tid eller byta arbete, men många har inget val. 

• Anonym (Dyrare)

Sedan är det så att det finns flera led från bonden till kunden. Alla dessa led får ju ökade kostnader (löner, inköpspriser, el mm), och då slår det hårdast på slutledet, dvs kunden. 

Samtidigt har vi inte lågprisbutiker tillgängligt för alla. Många kommuner säger nej till etableringar av lågprisbutiker, det gör att handlarna som redan finns har ingen konkurrens. 

• Anonym (finn)
    Anonym (H) skrev 2025-04-20 09:59:10 följande:
    Det beror på avtalsområde. Teknik/IT-bolagen har 6,4% på två år men allt går inte till löneökningar. 0,4 går till flexpension och 0,5 till arbetstidsförkortning. Kvar blir 5.5% som fördelas på 3% 2025 och 2.5% 2026.
    Det kommer kunna parera inflation, men t ex inte förmånsbestämda pensioner som styrs av inkomstbasbeloppet som höjdes med 5.5%. Deras värde kommer minska.
    Det finns detaljer i varje avtal men poängen är att vi är tillbaka till det som rådde före den jättelika inflationen tog fart år 2021. Där vi sakta men säkert blev rikare över tiden
Svar på tråden Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)