Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Ledsen)

Aortabråck

Hej! Behöver veta om någon vet lite mer om detta eller själv varit med om det här. Min sambo gjorde ett ultraljud av hjärtat för ett tag sedan pga av att en läkare hade tyckt att han hade hög puls. Han har även kollat sitt blodtryck som var lätt förhöjt. Han frågade läkaren efter ultraljudet om det verkade vara något som såg konstigt ut och han sa att vad han kunde se där och då så såg allt bra ut. Så det var väl ändå det vi trodde. Nu efter några veckor efter fick han hem ett brev om att dom hade hittat en vidgad aortarot och att han skulle få en ny tid att diskutera detta. Antar att det är ett bråck då? Jag tycker det är konstigt att få ett sånt besked på brev. Min sambo mår väldigt dåligt över detta och även jag. Jag har haft ångest i flera dagar nu. Jag ska när som föda vårt andra barn med och vet inte hur jag ska klara det med denna ångest. Läste att det var otroligt ovanligt med bråck i ung ålder. Han är bara lite över 40 år. Röker inte eller nåt sånt heller. någon som har erfarenhet av detta? 
  • Svar på tråden Aortabråck
  • Anonym (J)

Man brukar följa utvecklingen med årligt ultraljud och blir bråcket över en viss storlek kan man erbjudas operation (där man lägger in ett rör i kärlet, oftast genom ett blodkärl i ljumsken). Inget akut i hans fall, då hade de agerat på annat vis.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2025-04-20 19:00:24 följande:

Man brukar följa utvecklingen med årligt ultraljud och blir bråcket över en viss storlek kan man erbjudas operation (där man lägger in ett rör i kärlet, oftast genom ett blodkärl i ljumsken). Inget akut i hans fall, då hade de agerat på annat vis.

Tack för svar. Jo jag har ju läst mycket om detta men känner sån stor oro ändå. Det jag inte kan hitta är hur prognosen är efter en operation. Kan man leva med det där röret hela livet sen eller är det ändå bara en viss tid? 
  • Anonym (Ledsen)

Ingen som har nån erfarenhet? :(

• Maggena

Det är många som lever med det. De håller koll på om det blir större genom årliga kontroller.

• Anonym (Ledsen)
    Maggena skrev 2025-04-20 20:54:43 följande:

Det är många som lever med det. De håller koll på om det blir större genom årliga kontroller.

Ja det kanske det är. Men verkar inte som det är så vanligt vid ung ålder? Större blir dom väl alltid eller kan dom stanna av? 
  • Anonym (Ledsen)

Ingen mer som kan lugna en lite? 

• Maggena

Nej de blir inte alltid större. Jag jobbar som en sekreterare på en akutmottagning. Det där är vanligare än man tror.

• Anonym (mojje)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-20 21:59:48 följande:

Ingen mer som kan lugna en lite? 

Nu är ju alla mottagningar stängda pga påskhelgen... skulle föreslå att du ringer 1177 och berättar om din och din sambos oro. Jag tror det skulle hjälpa bättre än att vänta på svar här.

Börja i den änden. De finns där för att kunna prata med om vårdrelaterade saker. Skriv gärna hur det går.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (mojje) skrev 2025-04-20 22:29:02 följande:
    Nu är ju alla mottagningar stängda pga påskhelgen... skulle föreslå att du ringer 1177 och berättar om din och din sambos oro. Jag tror det skulle hjälpa bättre än att vänta på svar här.

Börja i den änden. De finns där för att kunna prata med om vårdrelaterade saker. Skriv gärna hur det går.
    Jo kanske det. Det hade bara varit skönt om det fanns någon som hade lite erfarenhet av att. Just nu väntar jag mest på att han ska få en ny läkartid så man får höra vad läkaren har att säga. 
  • Anonym (Det finns hopp)

Chocken när någon närstående drabbas av sjukdom är förmodligen något av det svåraste att ta sig igenom. Alla tankar och funderingar du bär på just nu kan kännas övermäktiga. Just därför lite märkligt att de meddelar detta brevledes.

För att göra en ansats till att ge dina tankar några stråk av struktur att kunna börja sortera tankarna med så kan jag bidra med följande.

Eftersom ni fick besked brevledes och inte muntligen på plats tillsammans med nära anhörig är det inte någon akut fara för hans hälsa, vilket jag tycker är det som du bör se som lugnande.

Punkt två är att han hade samma sjukdom för ett par månader sedan. nu är den känd av vården vilket medför att det kommer följas med regelbundna kontroller. Görs bedömningen att en kirurgisk åtgärd behöver göras i framtiden finns gott om tid att planera för en förebyggande operation. 

Det finns idag väl utvecklad kompetens på våra universitetssjukhus att hantera dessa sjukdomar, Jag har jobbat med produkter för dessa sjukdomar i två decennier och utvecklingen har speciellt de senaste tio åren gjort stora framsteg. 
    Det är långt mycket fler människor i vårt samhälle som går omkring helt som du och jag som blivit behandlade för denna sjukdomsbild.

Rekommenderar likt flera andra tidigare skribenter att ni tar kontakt med den thoraxklinik ni fått återkoppling från och ber om att få träffa relevant personal för att kunna få svar på de frågor ni bär på. Förbered på förhand lista över de funderingar du/ni har.

Exempelvis.

-Hur ser rutinkontrollerna ut som kommer att göras framöver? Förmodligen årlig CT(Datortomografi) alternativt ultraljud.
    -Vilka kirurgiska och endovaskulära behandlingar skulle kunna vara aktuella i framtiden. 
    -Var kan vi hitta mer relevant  information på egen hand?

Lycka till!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Det finns hopp) skrev 2025-04-20 23:29:45 följande:

Chocken när någon närstående drabbas av sjukdom är förmodligen något av det svåraste att ta sig igenom. Alla tankar och funderingar du bär på just nu kan kännas övermäktiga. Just därför lite märkligt att de meddelar detta brevledes.

För att göra en ansats till att ge dina tankar några stråk av struktur att kunna börja sortera tankarna med så kan jag bidra med följande.

Eftersom ni fick besked brevledes och inte muntligen på plats tillsammans med nära anhörig är det inte någon akut fara för hans hälsa, vilket jag tycker är det som du bör se som lugnande.

Punkt två är att han hade samma sjukdom för ett par månader sedan. nu är den känd av vården vilket medför att det kommer följas med regelbundna kontroller. Görs bedömningen att en kirurgisk åtgärd behöver göras i framtiden finns gott om tid att planera för en förebyggande operation. 

Det finns idag väl utvecklad kompetens på våra universitetssjukhus att hantera dessa sjukdomar, Jag har jobbat med produkter för dessa sjukdomar i två decennier och utvecklingen har speciellt de senaste tio åren gjort stora framsteg. 
    Det är långt mycket fler människor i vårt samhälle som går omkring helt som du och jag som blivit behandlade för denna sjukdomsbild.

Rekommenderar likt flera andra tidigare skribenter att ni tar kontakt med den thoraxklinik ni fått återkoppling från och ber om att få träffa relevant personal för att kunna få svar på de frågor ni bär på. Förbered på förhand lista över de funderingar du/ni har.

Exempelvis.

-Hur ser rutinkontrollerna ut som kommer att göras framöver? Förmodligen årlig CT(Datortomografi) alternativt ultraljud.
    -Vilka kirurgiska och endovaskulära behandlingar skulle kunna vara aktuella i framtiden. 
    -Var kan vi hitta mer relevant  information på egen hand?

Lycka till!

Okej, tack för svar! Ja jag måste nog helt enkelt lugna ner mig i det här och invänta svar från läkaren. Jag tänker bara på det här med operation. Hittar ingen info om hur länge man kan leva efter det? Kan man leva ett långt liv ändå? 
  • nordas

Vet bara att det är vanligast bland män runt 60-70-årsåldern. Varför det är så vet jag inte, kan ha att göra med sämre gener och kanske även Y-kromosomen. Otäckt när man tänker på det, brister aortan är man körd. Skådespelaren Ulf Larsson dog av aortabråck 2009 efter att ha tappat mycket i vikt.

• Anonym (Ledsen)
    nordas skrev 2025-04-21 13:07:25 följande:

Vet bara att det är vanligast bland män runt 60-70-årsåldern. Varför det är så vet jag inte, kan ha att göra med sämre gener och kanske även Y-kromosomen. Otäckt när man tänker på det, brister aortan är man körd. Skådespelaren Ulf Larsson dog av aortabråck 2009 efter att ha tappat mycket i vikt.

Ja det lugnade mig ju inte så mycket dock. 
Svar på tråden Aortabråck