• Anonym (Mamma)

Lågstadiets bokbingo - hur göra?

Min dotter går i tvåan och fick hem ett bokbingo över lovet. Det ska lämnas in till läraren imorgon. Min unge har läst kopiöst mycket det här lovet och har hittills klämt fyra kapitelböcker och kommer sannolikt läsa ut en till idag. Bland dessa ingår bland annat Narnia, så det är inga lättlästa böcker hon läst. 

Bokbingot går ut på att man ska kryssa i massa trams. Hon ska läsa med en rolig hatt på huvudet, under bordet, för gosedjuren och när hon äter något gott, som exempel. När vi tittar på bingot får hon absolut inte ihop till ett bingo. Nu är hon lite stressad över det och jag funderar på hur vi ska göra. 

Antingen kryssar vi i det här tramset och låtsat som ingenting, eller så får hon lämna in ett ofärdigt bingo och se ut som om hon inte läst, när hon läst hur mycket som helst (jag skriver så klart ett meddelande på bingot). Jag kan inte tvinga på henne en hatt för tio minuters läsning, det är förminskande och fånigt och hon vägrar. Eftersom de brukar titta på det tillsammans i klassen, är dottern samtidigt mån om att visa att hon läst. 

• Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?
  • felicityporter

Kryssa i tramset och låtsas som ingenting är mitt råd, jag förstår inte varför man skall behöva tramsa till sig medan man redan läser avancerade böcker och tycker att det din dotter åstadkommit är fullt tillräckligt. Mer än tillräckligt!

• Anonym (?)

Lär inte dottern fuska.  Fyll i det ni har gjort och skriv ett tillägg på vad ni läst. 

• Anonym (Vera)

Prata med din dotter om att alla är olika. Bingon kanske kan stimulera ett barn som inte läser så mycket i vanliga fall till att läsa mer. Skolan ska vara för alla. Man behöver inte vinna allt. Ge de lässvagare barnen en chans att få skina. Det är hälsosamt  att klara av att underprestera ibland. 

Att fuska tycker jag inte du ska lära henne att göra. Det kommer altid finnas uppgifter som passar bättre eller sämre för ditt barn. Vill du att hon ska lär sig att fuska sig igenom de hon inte gillar? 

• Anonym (Q)

Men det är väl bara att göra det? Du skriver själv att hon kommer läsa ut en till bok idag så det är väl inte svårare än att hon sätter sig under bordet och läser en sida, tar på sig en hatt när hon läser en sida etc. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Q) skrev 2025-04-21 07:51:20 följande:

Men det är väl bara att göra det? Du skriver själv att hon kommer läsa ut en till bok idag så det är väl inte svårare än att hon sätter sig under bordet och läser en sida, tar på sig en hatt när hon läser en sida etc. 

Det är tio minuter per ruta. Och hon vägrar sitta obekvämt under bordet och läsa, när
    hon sitter bekvämt i sin fåtölj, med bra ljus, och läser hur länge som helst. Vilket jag absolut förstår. Den här läxan passar hennes syskon som är fem och precis kommit så långt att hon läser barnböcker för sig själv.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-21 07:57:11 följande:
    Det är tio minuter per ruta. Och hon vägrar sitta obekvämt under bordet och läsa, när
    hon sitter bekvämt i sin fåtölj, med bra ljus, och läser hur länge som helst. Vilket jag absolut förstår. Den här läxan passar hennes syskon som är fem och precis kommit så långt att hon läser barnböcker för sig själv.
    Då så, lämna då in pappret tomt. Vad är problemet? Att hon missat göra en läxa? 
  • Lönnsirap

T.o.m på universitetsnivå finns det människor som skiter i instruktionerna och gör vad de anser bättre och inte heller där verkar det ge plus-poäng.

Titta på bingot och se om hon kan få till en rad, och prata om att olika saker är olika svårt för olika personer. 

Som Q sa, det är inte svårare än att göra det idag under dagen. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vera) skrev 2025-04-21 07:34:40 följande:

Prata med din dotter om att alla är olika. Bingon kanske kan stimulera ett barn som inte läser så mycket i vanliga fall till att läsa mer. Skolan ska vara för alla. Man behöver inte vinna allt. Ge de lässvagare barnen en chans att få skina. Det är hälsosamt  att klara av att underprestera ibland. 

Att fuska tycker jag inte du ska lära henne att göra. Det kommer altid finnas uppgifter som passar bättre eller sämre för ditt barn. Vill du att hon ska lär sig att fuska sig igenom de hon inte gillar? 

Hon har tvingats underprestera i tre år eftersom skolan aktivt hållit henne tillbaka. Nu har vi äntligen fått plats på en annan skola till hösten. 

Vi fuskar redan med läsläxan som ska läsas 15 minuter, tre gånger i veckan. Det är ett kort kapitel som tar fem minuter att läsa. Det en enkelt, enkelspårigt och dåligt språk, och jag kan inte döda hennes läslust genom att tvinga henne att läsa det gång på gång. Vår överenskommelse är att hon läser för sin syster ett par gånger i veckan. Sen kryssar jag i att hon läst sin bok alla tre gångerna. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-21 08:00:06 följande:
    Då så, lämna då in pappret tomt. Vad är problemet? Att hon missat göra en läxa? 
    Problemet är att läxan inte är inkluderande och att den dessutom redovisas i skolan. Ska jag döda mitt barns läslust genom att tvinga henne att läsa för sina gosedjur, eller sittandes under ett bord? Det främjar inte hennes läsglädje kan jag meddela. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-21 08:02:54 följande:
    Problemet är att läxan inte är inkluderande och att den dessutom redovisas i skolan. Ska jag döda mitt barns läslust genom att tvinga henne att läsa för sina gosedjur, eller sittandes under ett bord? Det främjar inte hennes läsglädje kan jag meddela. 

Jag skrev att ni skulle strunta i att göra läxan. På vilket sätt dödar det hennes läslust?

Hon har alltså i tre år antingen gjort dessa, för henne, mkt enkla läxor, eller struntat i dom. Men hon har ju kvar sin läslust. Så varför är denna läxa så speciell, när hon dessutom ska sluta på denna skola? 

Eller vill du bara skryta lite?

Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?