Lågstadiets bokbingo - hur göra?
Min dotter går i tvåan och fick hem ett bokbingo över lovet. Det ska lämnas in till läraren imorgon. Min unge har läst kopiöst mycket det här lovet och har hittills klämt fyra kapitelböcker och kommer sannolikt läsa ut en till idag. Bland dessa ingår bland annat Narnia, så det är inga lättlästa böcker hon läst.
Bokbingot går ut på att man ska kryssa i massa trams. Hon ska läsa med en rolig hatt på huvudet, under bordet, för gosedjuren och när hon äter något gott, som exempel. När vi tittar på bingot får hon absolut inte ihop till ett bingo. Nu är hon lite stressad över det och jag funderar på hur vi ska göra.
Antingen kryssar vi i det här tramset och låtsat som ingenting, eller så får hon lämna in ett ofärdigt bingo och se ut som om hon inte läst, när hon läst hur mycket som helst (jag skriver så klart ett meddelande på bingot). Jag kan inte tvinga på henne en hatt för tio minuters läsning, det är förminskande och fånigt och hon vägrar. Eftersom de brukar titta på det tillsammans i klassen, är dottern samtidigt mån om att visa att hon läst.