Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Handen på hjärtat, återvinner du textil enligt lagen?

På vår ÅVC i stan finns inte textil som egen fraktion i sorteringen utan slängs i det som kallas Energi-återvinning = brännbart.
    Jag trodde att den nya lagen skulle innebära att textil blev en helt egen fraktion i sorteringen.
    Dessutom har man olika containrar för hård och mjukplast men på de mindre returstationerna är det bara en container för plast, oavsett den är hård eller mjuk.
    Verkar onekligen lite lattjo......

• Anonym (?)

Det tar ju också en massa plats hemma för alla olika typer av sopor som ska förvaras i väntan på att man ska åka till ÅVC.
    Det är plast, pappförpackningar, plåt och metall, textil o.s.v. Därtill även pantburkar och flaskor......Hela tvättstugan är full med olika sopor.

• Anonym (?)
    Anonym (Jutte) skrev 2025-04-22 08:28:52 följande:

Hur kan det bli så mycket skräp? Vi är fyra personer i en inte särskilt stor lgh och har inga som helst problem med detta. Vi har sorteringen i skåp i köket. Man måste ju inte hamstra enorma mängder innan man slänger. 

Återvinningen tar vi med när vi veckohandlar och sånt som måste till återvinningscentralen (som textil tex) får stå i källarförrådet tills någon har vägarna åt det hållet. 

Från och med 2027 inträder en ny lag som säger att sorterat avfall ska kunna slängas nära hemmet, så då får du det kanske lättare. 

Likväl som jag inte kör en halvfull tvätt eller diskmaskin åker jag ju inte till returstationen med bara en eller två fulla påsar. Naturligtvis ser jag till att slänga så mycket som möjligt på en och samma gång.
    Dessutom förundras jag över alla som återvinner men som låter bilen stå på tomgång medans de lämnar sina sopor. Miljövänligt?
  • Anonym (?)

Jag trodde ju i min enfald att textilierna skulle återvinnas som grund för nya textilier. 
    På vår ÅVC ska de som sagt kastas i Energi-återvinnig = brännbart.
    I mina ögon känns det som en totalt uddlös lag.
    En annan vinkling - är det någon som står och skär bort plastlocket från t.ex mjölkförpackningar?
    Att kapsylen ska sitta fast på PET och plastflaskor - köp en flaska saft, där sitter de INTE fast, i alla fall inte på BOB:s flaskor.
    Ska hjälpa min gamla morsa att röja ett förråd och köra till en mobil ÅVC i grannkommunen. Ringde för att kolla deras sortering och vilka fraktioner som gällde. Betydligt enklare regler!
    Kändes som om hon trodde jag drev med henne när jag talade om vad som gäller i grannkommunen 10 km bort......

• Anonym (?)
    Anonym (Trasan) skrev 2025-04-24 19:39:58 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-24 01:02:34 följande:

Jag slängde 10-15 par jeans i soptunnan för hushållsavfall förra veckan.

En sån rebell! Jag blir så kåt!!!
    Haha, rebell eller bara en vanlig mupp som vill jävlas i olika trådar?
    Jag är INTE kåt, hahaha
Svar på tråden Handen på hjärtat, återvinner du textil enligt lagen?