Anonym (SEO) skrev 2025-04-23 00:09:49 följande:
Många tänker att bibliotek är rofyllt och skönt men det är inte sanningen längre på de allra flesta biblioteken. Det är "öppet för alla" vilket gör att många ser det just så.
Ungdomsgård, bråk, ja till och med knarkaffärer har jag hört folk försöka göra upp om på biblioteket. Bor i en medelstor kommun och känner en som jobbar på centralbiblioteket. Hon sa en gång att folk skulle bli förvånade om de visste hur ofta de fick ringa dit polisen, både akut och mindre akut.
Det är enormt mycket mer jobb än att göra bokuppsättningar och lalla runt i ergonomiska skodon som de flesta tror de bara gör. Skulle inte säga att biblioteket är en plats för TS. Inte ens ett skolbibliotek.
Der beror nog väldigt mycket på var man bor. Biblioteken i mitt närområde är definitivt lugna (villaförort i stockholm)
Kan bli hög ljudvolym när skolklasser kommer, men i övrigt är de knäpptysta och rofyllda. I alla fall det stora fina huvudbiblioteket och det mindre biblioteket som är max lika stort som vårt vardagsrum på 70 kvm som är halvtid skolbibliotek och halvtid "vanligt" bibliotek som jag tycker mest om. Där brukar bibliotekatien sitta och läsa när jag kommer.