• Anonym (hemsläp)

Hur få sambo att inte bry sig om sin gamla historia

Min sambo kommer från grannorten som har ca 30000 invånare. Där är huspriserna väldigt mycket billigare än där vi bor idag. Vi har hittat ett fantastiskt hus där som hon också verkligen gillar men hon tvekar om det.

Igår fick jag reda på varför. För ca 15 år sedan var hon en aktiv krogbesökare och hade en del hemsläp eller agerade någon annans hemsläp från krogen. Den primära anledningen att hon inte vill flytta är att hon kan springa på någon hon legat med för typ 15 år sedan och det skulle kännas jobbigt tycker hon.

Finns det fler kvinnor/tjejer som känner så här eller är hon bara fjantig. Om jag träffar någon från dåtiden så säger jag hej eller tittar åt ett annat håll om jag inte vill se personen.

• Svar på tråden Hur få sambo att inte bry sig om sin gamla historia
  • Anonym (Malin)

Jag tycker nog hon är lite fjantig. En ort på 30.000 är ingen liten ort och det har gått 15 år. Hon lär inte springa på gamla ligg så ofta. Inte ens säkert att alla minns henne, hur lik är hon sig som ung? Nu är jag visserligen inte rätt person att svara då jag bara har ett fåtal gamla ligg. Men det skulle inte stört mig efter så många år.

Men viktigast är att du inte tar illa upp, det brukar annars vara problemet. 

• Anonym (123)
    Anonym (hemsläp) skrev 2025-04-22 15:54:58 följande:

Min sambo kommer från grannorten som har ca 30000 invånare. Där är huspriserna väldigt mycket billigare än där vi bor idag. Vi har hittat ett fantastiskt hus där som hon också verkligen gillar men hon tvekar om det.

Igår fick jag reda på varför. För ca 15 år sedan var hon en aktiv krogbesökare och hade en del hemsläp eller agerade någon annans hemsläp från krogen. Den primära anledningen att hon inte vill flytta är att hon kan springa på någon hon legat med för typ 15 år sedan och det skulle kännas jobbigt tycker hon.

Finns det fler kvinnor/tjejer som känner så här eller är hon bara fjantig. Om jag träffar någon från dåtiden så säger jag hej eller tittar åt ett annat håll om jag inte vill se personen.

Så länge du är tydlig med att du inte bryr dig om det så kan det kanske få henne att ändra sig. 
  • Anonym (Fia)

Oj, jag tycker verkligen att 30 000 är en liten ort! Hur många kan det rimligtvis finnas i ungefär samma ålder av motsatt kön. Har hon gått igenom ett antal så lär det ju bara vara en tidsfråga innan hon springer på dem i ett eller annat sammanhang. Jag bor i Göteborg och stöter på diverse bekanta i helt andra sammanhang hyfsat ofta ändå. 
    kanske hon inte vill tillbaka till en såpass liten ort av andra anledningar heller?

Anonym (Malin) skrev 2025-04-22 21:42:47 följande:

Jag tycker nog hon är lite fjantig. En ort på 30.000 är ingen liten ort och det har gått 15 år. Hon lär inte springa på gamla ligg så ofta. Inte ens säkert att alla minns henne, hur lik är hon sig som ung? Nu är jag visserligen inte rätt person att svara då jag bara har ett fåtal gamla ligg. Men det skulle inte stört mig efter så många år.

Men viktigast är att du inte tar illa upp, det brukar annars vara problemet. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Fia) skrev 2025-04-22 22:01:12 följande:

Oj, jag tycker verkligen att 30 000 är en liten ort! Hur många kan det rimligtvis finnas i ungefär samma ålder av motsatt kön. Har hon gått igenom ett antal så lär det ju bara vara en tidsfråga innan hon springer på dem i ett eller annat sammanhang. Jag bor i Göteborg och stöter på diverse bekanta i helt andra sammanhang hyfsat ofta ändå. 
    kanske hon inte vill tillbaka till en såpass liten ort av andra anledningar heller?

Men då rör du dig i samma kretsar och omgivningar som du gjort i x antal år. TS fru har varit borta i 15 år och kommer kanske att bo i en annan del av staden än förr.

Men stör det dig eller din man att du springer på gamla ligg då? Och i så fall varför?
  • Anonym (Fia)

Jag skulle inte gärna vilja ha gamla ligg som dyker upp i min umgängeskrets, på klassmöten i barnens skola, i grannskapet mm om jag slapp, nej. Särskilt inte om jag hade varit lite vild på den tiden och haft lite rykte om mig (nu vet jag inte om det är så för ts). Jag tycker det skvallras mycket på småorter generellt.

Anonym (Malin) skrev 2025-04-22 22:21:26 följande:
    Men då rör du dig i samma kretsar och omgivningar som du gjort i x antal år. TS fru har varit borta i 15 år och kommer kanske att bo i en annan del av staden än förr.

Men stör det dig eller din man att du springer på gamla ligg då? Och i så fall varför?
    Anonym (Malin) skrev 2025-04-22 22:21:26 följande:

• Anonym (Elefanten)

Oj vilken töntig grej att haka upp sig på. Femton år senare är det väl då rakt ingen som bryr sig längre. Fråga henne vad hon hade tänkt om en av snubbarna hon träffat dök i upp i kassan på Coop, hade hon själv börjat "Ah, shit, där är ju Player-Petter, honom kan jag ju inte köpa mjök av!" eller hade hon bara låtsas som ingenting (som en normal människa).

• Anonym (M)

30 000 är färre än det bor i Stockholms olika stadsdelar. Bara på Kungsholmen bor det tex mer än dubbelt så många, så jag skulle säga att det är en mycket liten ort med stor risk för att springa på gamla ligg. 

Om man tycker det är jobbigt är förstås individuellt. 

Jag har funderat på att flytta till min gamla hemstad men min familj var rätt känd där som en av, om inte den mest, förmögna, och själv har jag inga pengar. Folk i min ålder och lite äldre skulle ha helt fel bild av mig. Jag har ett mycket ovanligt efternamn så de skulle veta direkt. Personer från min släkt har haft höga positioner och finansierat olika byggnader och stiftelser. 

Fånigt? Ja, men tillräckligt för att få mig att tveka. 

Möta gamla ligg är väl inte en stor grej egentligen. Det är ju svårt att undvika i en sådan liten ort så hon lär ju inte vara ensam om det. 

Har ni varit tillbaka på besök? Var det många gamla ligg som hejade i så fall?

• Anonym (J)

Jag förstår Henne. Jag kommer från en ort i liknande storlek. Folk kommer dyka upp i samma sammanhang, på föräldramöten, gymmet, osv osv. Jag slipper det gärna och njuter av att kunna vara mer anonym i en större stad

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (hemsläp) skrev 2025-04-22 15:54:58 följande:

Men alltså, är det den enda orden du kan tänkas bo i då? Fattar att man vill flytta till där det finns bra huspriser, men tror ju knappast att just den staden är den enda som fungerar för er budget. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

R det verkligen orsaken? Kan det inte vara så att hon inte vill bo i en liten by? Särskilt om ni har eller planerar skaffa barn?
    Jag testade att bo på landet med mitt barn ca 8 mån. Det var verkligen ett h-vete och vi vantrivdes enormt. Så vi flyttade tillbaka till Stockholm där man kan leva fullt ut. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-24 15:47:52 följande:

R det verkligen orsaken? Kan det inte vara så att hon inte vill bo i en liten by? Särskilt om ni har eller planerar skaffa barn?
    Jag testade att bo på landet med mitt barn ca 8 mån. Det var verkligen ett h-vete och vi vantrivdes enormt. Så vi flyttade tillbaka till Stockholm där man kan leva fullt ut. 

"En liten by" på 30.000 invånare! Jag vill inte gärna säga något negativt om stockholmare då jag har några trevliga vänner där. 
    Men ibland undrar man om de har alla hästar hemma...
Svar på tråden Hur få sambo att inte bry sig om sin gamla historia