• Anonym (Uppgiven)

Grannar som klagar

Vi har en riktig surgubbe-boomer till granne, som sitter på balkongen så fort vi är ute och leker. Han säger att barnen inte får leka i buskarna, och att jag inte ska lära upp mina barn att leka i buskarna.

vad tänker ni om detta? Jag tänker att hans sommar kommer att bli väldigt busy om han ska se till så att ingen leker i buskarna. Är jag helt orimlig som tycker att barnen ska få utforska där (vi bor i lägenhet)? Jag vet att jag älskade att leka i buskarna när jag var liten, man gömde sig, försvann in ingen annan värld osv.. och de håller ju inte på med vandalism precis.
    Man är ju hemsk om man sätter de framför surfplattor, men ännu hemskare om de får vara ute och härja.
    Hur  hanterar ni surgrannar?

• Svar på tråden Grannar som klagar
  • Anonym (Anna)

Om en förälder själv skriver att barnen härjar så är det nog inga lugna lekar.

Buskar som planteras inom ett bostadsområde är till för prydnad, och de klipps och tas om hand. Och då ska inte barn leka där och förstöra buskarna. Det är nog flera än grannen som stör sig på detta, och prydnadsbuskar är inte till för att vara en lekplats för små barn. Så grannen gör helt rätt.

• Anonym (Uppgiven)

Hej igen, och tack för alla svar. Oj, det var många förutfattade meningar här 😮 Hänger inte på FL hela dagarna, så har inte varit tillbaka förränn i dag. 

Men med lek i buskarna menar jag typ gömma sig under de. Har väldigt hövliga/smälla barn, som inte förstör. De bryter inte av grenar eller så (i alla fall inte av prydnadsbuskar), och som jag skrev, så begår de inte vandalism. Det är oskyldig lek där jag är involverad. Och nej det är så klart INTE blomrabatter det är talan om, och nej det är INTE under grannarnas balkonger. Blomrabatter finns det en överflöd av på gården, som de INTE får röra.

Jag hade så gärna tagit med dem till den fantastiska skogsgläntan vi hade, men den har de också tagit bort nu, för att odla ännu mer prydnadsblommor och landscapea sönder 😅
    Att förvänta sig att barn bara ska leka på BARQ gräsmattan, är nog att ha lite väl höga förväntningar av barn som vill utforska..

Han gnällde när vi lekte kurragömma, vilket innebar att bokstavligt bara att sitta där helt stilla.

Och jag skrev härja, vilket för mig betyder, springa, skratta, göra av med energi och utforska. Jag tänker att, klarar man inte av ljudet av barn som leker, så har man kanske inget i ett lägenhetskomplex med många barnfamiljer att göra. Barn SKA ut och föra liv. Men det är en annan femma..

Men bor på ett ställe som är ca. 50/50 pensionärer och småbarnsfamiljer. Det är ett generationskifte på gång..
    Och har nu fått höra av andra grannar att jag bara ska ignorera han. ?Han är bara sur och klagar och klagar om allt hela tiden?, typ skickar klagomål till styrelsen hela tiden (från bland annat en äldre dam här som är så go). Så har väl egentligen fått mitt svar från grannarna (och era synpunkter)..

Så ja, kommer nog framöver att försöka möta han med kompromisser, och kanske snällhet. Folk som är SÅ sura har nog i botten en sorg eller bitterhet. Får nog ta med en kaffe och lite småprat till han en dag när vi ska ut och leka, kanske det är det han väntar på, där på SIN balkong :)
    Om han orkar vara sur efter att jag är färdig med han, då har han verkligen bestämt sig för att vara ett surt äpple 😄

önskar er en fin helg! 

• Spucks

Vad!? Leker dina barn ute och i buskar? Borde de inte sitter inne framför skrämar som normala barn!?

Vad jobbigt mes vissa människor. Och vad jobbigt när man förstör naturen, för man anser det är finare med planterade växter, som sedan ingen får röra.
    Bra att du har fått stöd av dina grannar.

• Anonym (Uppgiven)
    Spucks skrev 2025-04-25 13:41:51 följande:

Vad!? Leker dina barn ute och i buskar? Borde de inte sitter inne framför skrämar som normala barn!?

Vad jobbigt mes vissa människor. Och vad jobbigt när man förstör naturen, för man anser det är finare med planterade växter, som sedan ingen får röra.
    Bra att du har fått stöd av dina grannar.

Men eller hur haha, själv tycker jag att en värld utan barnskratt och spring är ganska trist (finns förvisso de som med vilje förstör, typ sparkar på rabatter osv. det är såklart irriterande).
    Men ja, de förstör verkligen naturen här, och gör om till någon slags botanisk trädgård, som bara är titta men inte röra. Och då har vi ett ganska stort område här, som blivit ?konstgjort?.

Men så är det när bara pensionärerna har tid att gå på styrelsemöten, och därmed bestämmer utifrån hur de vill ha det.

Skit ska man ha om de är framför skärmar, skit ska man ha om de leker ute. Suck. Men så är det ju också de som gnäller som hörs. Blev ganska glad när hon tanten kom ut på balkongen och sa att det är så fint med barnskratt :) väljer att tro att de flesta är som hon!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Li) skrev 2025-04-26 01:10:05 följande:
    Jamen bara säg ifrån på skarpen att det är er tomt, till er villa och er balkong då? Hur svårt kan det vara?
    Jag tror inte riktigt på säga till på skarpen taktiken. Då blir jag ju lika surgubbe som han, och det vill jag såklart inte. Har redan skrivit i inlägget som du kommenterar, vad min strategi kommer att vara, nämligen vänlighet. Värt att testa ;) 

Det verkar som att du har missat att jag skrev lägenhetskomplex, alltså inte villa, vilket betyder att vi har gemensam tomt. Och har aldrig skrivit att han är på vår balkong. Han är på SIN balkong och surar.
    Det hade ju varit ganska komiskt med en granne som blir sur på andras ungar som leker i buskarna på deras egna privata tomt.. 
  • Anonym (Bepp)

Vi hade en sån surgubbe i huset. Han var sur och grinig, fast inte mot de unga tjejerna som solade i bikini om somrarna. De satt han och störde med oönskat prat, med en ölburk i handen. 

Han hatade barn. Såg honom en gång skälla på en typ fyraåring som stannat för att titta på hans motorcykel.  

Mitt råd är att undvika. I början försökte jag vara trevlig och hälsade glatt i trapphuset men fick bara surt muttrande till svar, så jag slutade med det och bara tittade bort istället, som om han inte fanns.

Han mådde nog inte bra, men jag kunde inte göra något åt det, så då såg jag till att hålla så stort avstånd som möjligt för att inte påverkas. 

Det var verkligen en lättnad när han flyttade! 

• Anonym (Oförstående)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-04-25 14:26:49 följande:

Men eller hur haha, själv tycker jag att en värld utan barnskratt och spring är ganska trist (finns förvisso de som med vilje förstör, typ sparkar på rabatter osv. det är såklart irriterande).
    Men ja, de förstör verkligen naturen här, och gör om till någon slags botanisk trädgård, som bara är titta men inte röra. Och då har vi ett ganska stort område här, som blivit ?konstgjort?.

Men så är det när bara pensionärerna har tid att gå på styrelsemöten, och därmed bestämmer utifrån hur de vill ha det.

Skit ska man ha om de är framför skärmar, skit ska man ha om de leker ute. Suck. Men så är det ju också de som gnäller som hörs. Blev ganska glad när hon tanten kom ut på balkongen och sa att det är så fint med barnskratt :) väljer att tro att de flesta är som hon!

Varför har ni med barn, generellt. Så svårt att förstå och respektera att det faktiskt finns människor som inte tycker om barn. För att dom flesta barn innebär kaos och oljud. Det du målar upp är en ganska romantiserad bild. Jag har bott på flera ställen och städer i Sverige i mitt 50 åriga liv. Och 90% har det inte varit barnskratt vi talar om.

Det har varit barn som skriker, för oljud, springer fram och tillbaka  som skållade råttor. Dunsar, hopp I golv etc.

Vissa människor vill ha lugn och ro. Det får man respektera. Trivsel och hyresregler gäller även för er med barn. Förstår inte varför ni har sådan enorm brist och respekt för eran omgivning. Bara för att man har vsrby, betyder inte det att man får bete sig hur som helst. Vi som inte har barn, eller valt barn. Ska inte tvingas in i eran tillvaro. Oerhört jobbiga människor överlag, som man undviker till varje pris.

I framtiden hoppas jag att det kommer komma mer barnfria flyg, bostadsområden etc. Så kan ni som har barn bo med varandra istället. Det finns ju redan nu barnfria, 18 års gräns på många hotell och resmål. Bara bygga vidare på det. 
  • Anonym (Oförstående)

* valt bort barn 

• Spucks
    Anonym (Oförstående) skrev 2025-04-26 10:30:17 följande:
    Varför har ni med barn, generellt. Så svårt att förstå och respektera att det faktiskt finns människor som inte tycker om barn. För att dom flesta barn innebär kaos och oljud. Det du målar upp är en ganska romantiserad bild. Jag har bott på flera ställen och städer i Sverige i mitt 50 åriga liv. Och 90% har det inte varit barnskratt vi talar om.

Det har varit barn som skriker, för oljud, springer fram och tillbaka  som skållade råttor. Dunsar, hopp I golv etc.

Vissa människor vill ha lugn och ro. Det får man respektera. Trivsel och hyresregler gäller även för er med barn. Förstår inte varför ni har sådan enorm brist och respekt för eran omgivning. Bara för att man har vsrby, betyder inte det att man får bete sig hur som helst. Vi som inte har barn, eller valt barn. Ska inte tvingas in i eran tillvaro. Oerhört jobbiga människor överlag, som man undviker till varje pris.

I framtiden hoppas jag att det kommer komma mer barnfria flyg, bostadsområden etc. Så kan ni som har barn bo med varandra istället. Det finns ju redan nu barnfria, 18 års gräns på många hotell och resmål. Bara bygga vidare på det. 
    Om man vill ha lugn och ro, får man bosätta sig avskilt från andra människor. Du kan inte bo nära andra människor och sedan förväntar dig att alla anpassa sig till dina önskemål och behov. Alla har rätt att leva sina liv, det inkluderar barn. 
    Och jag, ju vet, när DU var var, så fanns sånt inte, då var barnen alltid tysta och lugna och man hörde dem inte. Vi vet :)
Svar på tråden Grannar som klagar