Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?

Ja, jag vet att det har varit mycket kämpigt förr i tiden. Att vi ''alltid'' varit krigs benägna.

Men jag undrar under modern tid. Har detta slagit rekord över hur elaka människor är?

Jag märker att i första hand i Sverige, så har rasismen växt och hat mot muslimer och religionen Islam växt. Det är mycket prat över hur ''dåligt'' Islam är och hur mycket kriminellt det är p.g.a invandringen och människor med invandrarbakgrund ifrån muslimska länder.

Läste i en annan tråd att matpriserna kommer höjas p.g.a klimatet. Med andra ord, så har vi klimat problemet.

Donald Trump sysslar med handelskrig och höja priser på tullarna. U.S.A är på gång att drabbas av ekonomiska problem, tydligen?

''Ingen'' tycker om Palestina demonstranter.

Det är som hela världen brinner just nu.

Är mänsklighetens på väg mot sitt undergång?

• Svar på tråden Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?
  • Anonym (.)
    Lynx123 skrev 2025-04-23 07:05:56 följande:

Det var mycket värre förr. Läs Hararis böcker från början för att få lite perspektiv.

Anonym (X) skrev 2025-04-23 07:24:13 följande:

Det var nog värre förr. Ca 50 % av barn dog före vuxen ålder till exempel. Däremot ffanns ju inte massmedia så man behövde inte veta om elände från andra länder utan hade nog med sin egen familj /by/område.

Jag pratar om modern tid.
  • Anonym (.)
    Mentat skrev 2025-04-23 16:34:44 följande:

Det är nog framför allt så att det rapporteras mycket mer, och snabbare, om allt som händer i hela världen numera. Negativa saker är mer tacksamt att rapportera om än positiva.

Rent krasst "brinner" det nog mindre i världen idag är förr. Mer än det gjorde under 2000-talets första årtionde för all del men betydligt mindre än det gjorde under kalla kriget.

Fast, det är ju inte bara vad media skriver om, som jag har börjat tänka dessa saker.

Det är ju hur mycket uttryck det sker titt som tätt, lite varstans. Om att ''invandringen är fel och aldrig varit rätt''. Hatet mot muslimer växer.

Palestinademonstranter som är ''fel''.

Det pratas överallt och blivit mer öppet om ''invandringen'' och människor med ''invandrarbakgrund''.

Det är hela det här med tullen och allt annat.

Det är ju inget som media rapporterat om, utan det är ju något man automatiskt får reda på vad som sker i omvärlden och överallt runt samhället.

Jag tycker rasismen är så ''vanligt'' och så öppet numera. Ibland är det människor med invandrarbakgrund som pratar negativt om invandringen. Ibland vet man inte om dessa diskuterar och pratar om detta i kafferummet och överallt annat, bara för att hoppas på att passa bättre in.

Alla som inte är muslimer, verkar som om dessa hatar muslimer. Känns lite som Andra världskriget där man en gång i tiden kanske ogillade judar. Jag vet inte.

Det är jättetråkigt. Det är ju ingenting media skriver. Utan det pratas så öppet om detta. Inte om att ''rasismen växer''. Utan jag tycker mig vittna detta i rastrummet och överallt annat. Jag tar inte i debatter eller diskuterar detta, för att jag inte vill blanda in mig i något konflikt på mitt jobb. Det är bara onödigt och skulle bara ge negativ påverkan och inte göra någon nytta alls.

Alla pratar om hur ''ologiska'' palestinademonstranter är. Det är så tråkigt med all hat. Alla verkar hata varandra. Det är det som jag menar. Det känns som om alla besitter på hat.

Ingenting kommer ifrån media. Jag tar detta ifrån egen fakta och vad jag vittnar om, vad jag hör och märker av själv.
Svar på tråden Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?