• Anonym (Bstöd)

Fråga till er som har eller har haft boendestöd.

Är man berättigad till boendestöd om man har andra samtalskontakter, t.ex. på psykiatrin? Vilka kriterier gäller för att ha rätt till boendestöd där ni bor?

• Svar på tråden Fråga till er som har eller har haft boendestöd.
  • Fjäril kär

Att du har en kurator eller liknande har ju ingenting att göra med ditt behov av en boendestödjare . Det är två skilda saker. 

Boendestöd handlar ju om att du har en diagnos som försvårar ditt liv och att du har rätt till hjälp i ditt hem med att tex strukturera upp städning, hjälpa dig handla eller se till att du sköter diverse dagliga rutiner etc  

Boendestöd hamnar under lagen om LSS och uppfyller du dom kriterierna så har du rätt till insatsen.  (Googla) 

• Anonym (Inte samma sak)

Boendestöd är ingen samtalskontakt utan någon som ska hjälpa till med städning, tvätt, handling och annat hushållsarbete. De kan också hjälpa till att fylla i blanketter och liknande. 

• Anonym (Bstöd)
    Anonym (Inte samma sak) skrev 2025-04-23 11:34:14 följande:

Boendestöd är ingen samtalskontakt utan någon som ska hjälpa till med städning, tvätt, handling och annat hushållsarbete. De kan också hjälpa till att fylla i blanketter och liknande. 

Finns de som har boendestöd för den sociala biten.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Bstöd) skrev 2025-04-23 12:33:35 följande:
    Ja, men det är inte samma sak som en samtalskontakt. Även om det är boendestöd med den sociala biten med så är och ska de inte vara kuratorer och psykologer, utan sällskap i just vardagen, att fika, promenera och prata strunt med. Olika roller för olika ändamål. 

Jag har både och. 

För övrigt, till fjärilen ovan :"Lagen om LSS" är en tautologi. L :et står för "Lagen(om)". 
  • Anonym (Nej)
    Nej det är för att komma igång i rutiner kring hemmets skötsel
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-23 13:38:53 följande:
    Det är olika i olika kommuner, och olika från person till person. Jag har bott i 4 kommuner och haft boendestöd enligt LSS i alla, och alla boendestöd har fungerat lite olika.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Japp) skrev 2025-04-23 13:43:47 följande:
    Det är olika i olika kommuner, och olika från person till person. Jag har bott i 4 kommuner och haft boendestöd enligt LSS i alla, och alla boendestöd har fungerat lite olika.
    Ok LSS kanske, men enligt SoL så är det inte så
  • Anonym (Bstöd)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-23 13:38:53 följande:
    Jo det finns det, ring dem själva och fråga.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-23 13:51:05 följande:
    Ok LSS kanske, men enligt SoL så är det inte så
    Även det handlar ofta om kommun till kommun. Det är dumt att vara kategorisk, det finn 290 kommuner i Sverige. 
    Då brukar man ha kontaktperson. Boendestöd kan vara behjälplig så man kommer ut exempelvis går promenader men de bedriver aldrig samtalsterapi. 
  • Anonym (Bstöd)
    Anonym (Inte samma sak) skrev 2025-04-23 23:07:48 följande:
    Då brukar man ha kontaktperson. Boendestöd kan vara behjälplig så man kommer ut exempelvis går promenader men de bedriver aldrig samtalsterapi. 
    Inte terapi, men det finns de där jag bor som har boendestöd för den sociala biten, och de säger själva att behoven är olika från individ till annan.
  • Anonym (Signe)

Jag har haft boendestöd enligt LSS i två olika kommuner. Vad som gällde för Boendestöd skilde sig markant åt i dessa .

I den ena kommunen är det gratis och i den andra var det avgiftsbelagt och helt olika regler. 

Jag har bl.a haft social samvaro i mitt boendestödsbeslut trots att jag har haft kontaktperson samt dessutom insatser från psykiatrin. 

Det har stått att mina insatser är för att uppnå "skälig levnadsnivå".

Mitt boendestöd bytte namn till individstöd eftersom man ville betona att det inte med nödvändighet har med den fysiska bostaden att göra utan livet som helhet. 

Anonym (Bstöd) skrev 2025-04-24 07:55:20 följande:
    Inte terapi, men det finns de där jag bor som har boendestöd för den sociala biten, och de säger själva att behoven är olika från individ till annan.
    Kurator har man aldrig för att vara social så det är inte samma sak oavsett. 
Svar på tråden Fråga till er som har eller har haft boendestöd.