Fråga till er som har eller har haft boendestöd.
Är man berättigad till boendestöd om man har andra samtalskontakter, t.ex. på psykiatrin? Vilka kriterier gäller för att ha rätt till boendestöd där ni bor?
Är man berättigad till boendestöd om man har andra samtalskontakter, t.ex. på psykiatrin? Vilka kriterier gäller för att ha rätt till boendestöd där ni bor?
Att du har en kurator eller liknande har ju ingenting att göra med ditt behov av en boendestödjare . Det är två skilda saker.
Boendestöd handlar ju om att du har en diagnos som försvårar ditt liv och att du har rätt till hjälp i ditt hem med att tex strukturera upp städning, hjälpa dig handla eller se till att du sköter diverse dagliga rutiner etc
Boendestöd hamnar under lagen om LSS och uppfyller du dom kriterierna så har du rätt till insatsen. (Googla)
Boendestöd är ingen samtalskontakt utan någon som ska hjälpa till med städning, tvätt, handling och annat hushållsarbete. De kan också hjälpa till att fylla i blanketter och liknande.
Boendestöd är ingen samtalskontakt utan någon som ska hjälpa till med städning, tvätt, handling och annat hushållsarbete. De kan också hjälpa till att fylla i blanketter och liknande.
Jag har haft boendestöd enligt LSS i två olika kommuner. Vad som gällde för Boendestöd skilde sig markant åt i dessa .
I den ena kommunen är det gratis och i den andra var det avgiftsbelagt och helt olika regler.
Jag har bl.a haft social samvaro i mitt boendestödsbeslut trots att jag har haft kontaktperson samt dessutom insatser från psykiatrin.
Det har stått att mina insatser är för att uppnå "skälig levnadsnivå".
Mitt boendestöd bytte namn till individstöd eftersom man ville betona att det inte med nödvändighet har med den fysiska bostaden att göra utan livet som helhet.