Inlägg från: Anonym (en som vet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en som vet)

Hur ska jag få honom att lära sig slänga saker?

Anonym (A) skrev 2025-04-24 09:37:01 följande:
    Han har även ett gammalt paket bacon i frysen som han fick med sig från sin mamma när han flyttade hemifrån år 2012, som han har liggandes där som minne. Det är bara en av alla absurda grejer som han har fått för sig att han måste spara. 
    Detta är en psykisk sjukdom och han behöver hjälp som du inte kan ge.

Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop med en så sjuk person.

Det räcker med att vi behövt hantera ett syskon i samband med arv så inser man att personen är djupt inne i sin sjukdom och vill behålla även pappas gamla trasiga kalsonger och broschyrer från jobbresor han gjorde för 30 år sen "som minne".

Det finns speciella team utbildade i att hantera hoarding på några ställen i landet, bl.a. Malmö.

Störningen Hoarding/ Samlarsyndrom sorterar under OCD och det finns mer info på Svenska OCD-förbundets hemsidor.
  • Anonym (en som vet)
    Goneril skrev 2025-04-24 10:29:40 följande:

TS ska inte agera terapeut eller psykolog åt samlaren, jag fattar inte hur man överhuvudtaget kan umgås med en så ofräsch människa! Inte kan man älska en sopsamlare!  Säg bara till honom att du inte står ut. Vill han ändra sig finns det städpatruller som rensar. De har heltäckande mundering, stora stövlar och ser ut ungefär som astronauter, man kan hyra ett sånt gäng. Bort med allt annars avslutar du relationen, TS. Gå igenom skafferi och skåp, vind, alla garderober. Bort med skiten.

Men det hjälper ju inte om man inte behandlar traumat eller ångesten som ligger till grund för syndromet.
Svar på tråden Hur ska jag få honom att lära sig slänga saker?