• Anonym (Siellerså)

Alkohol vid grillfest med vänner inklusive barn?

Vi ska snart bjuda över våra vänner en solig dag på grillbuffe. Många tar med sig barn och även våra barn är med på 2 respektive 4 år. Jag tycker det är trevligt att servera en öl eller ett glas vin till maten till de vuxna men jag är osäker vad andra tänker om det? Jag tänker att har man ett bra förhållande till alkohol så är det inget problem utan väldigt gott till maten (tilläggas att bara en av oss föräldrar kommer dricka ett eller max två glas vin) men jag undrar vad ni andra anser då detta verkar vattendelat? 

• Svar på tråden Alkohol vid grillfest med vänner inklusive barn?
  • Anonym (Hm)

Inga problem med så lite under en kväll, dom flesta kan sippa utan att hälla i sig.

• Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-23 21:06:58 följande:

Inga problem med så lite under en kväll, dom flesta kan sippa utan att hälla i sig.

Så är det, men det finns ganska ofta någon som siktar på att vinna färg-tv:n när det är fest.
  • Anonym

Nej, alkohol och barn hör inte ihop.

• Anonym (Egen dricka)

När vi haft grillkvällar har det varit en variant på knytis. Värden har stått för tillbehör och sen har alla tagit med det som de önskat grilla samt dricka. Det har förekommit alkohol även fast det varit barn närvarande men också alltid några helt nyktra. Ingen har blivit drängfull eller liknande. 

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2025-04-23 21:39:52 följande:

Nej, alkohol och barn hör inte ihop.

Näää, barn ska inte dricka alkohol......
  • Elin pelin

Ett/två glas vin tycker jag är ok. Däremot ska mina barn aldrig se mig full, men jag tror inte att de mått dåligt av att se mig dricka ett glas vin.

• Anonym (Hm)
    Elin pelin skrev 2025-04-23 22:00:02 följande:

Ett/två glas vin tycker jag är ok. Däremot ska mina barn aldrig se mig full, men jag tror inte att de mått dåligt av att se mig dricka ett glas vin.

Håller med, ett par glas vin under en hel kväll med mat är inga problem.
  • Anonym (Linda)

Absolut inget konstigt att ta lite vin till maten. Man blir inte full på så lite. Sunda alkoholvanor tar inga barn skada av. 

• Anonym (Anna)

Som du skriver är det tudelat. 
    Jag bjuder aldrig på alkohol när barn är med.
    Jag dricker inte det själv heller sedan jag blev mamma.
    Men jag har varit hos vänner som bjudit på öl/cider till maten och då har en av parterna varit körbar.
    Finns väl inget rätt eller fel, huvudsaken att man dricker med måtta.

• Tow2Mater

Har du aldrig grillat med dina vänner tidigare? Annars gor som ni alltid brukar gora i gänget så riskerar du inte att någon tar illa upp.

Svar på tråden Alkohol vid grillfest med vänner inklusive barn?