• Anonym (Hon)

Han är upprörd över att jag inte vill ses när jag har mens

Som rubriken lyder...

Vi har distansförhållande och ses när jag inte har barnen (varannan vecka). Jag har endo och har upprepade gånger sagt att jag inte vill ses veckan jag har mens, men han verkar alltid glömma det och blir irriterad när jag säger att jag inte vill. Oftast infallen den veckan jag har barnen, men nu gjorde den inte det och han blev upprörd när jag sa att jag inte vill ses den här veckan, att jag inte kommer orka. Han pratade om att vi inte behöver göra något, bara hänga hemma etc, men jag sa igen att jag vill bara vara ensam nu när jag för en gångs skull slipper hantera det samtidigt som jag har barnen. Han har svårt att acceptera det...

Någon med erfarenhet? Hur gjorde ni för att nå fram?

• Svar på tråden Han är upprörd över att jag inte vill ses när jag har mens
  • Anonym (Bara bra)

Guldsits för honom. Ni kan ju inte ligga ändå.

• Anonym (M)
    Anonym (Bara bra) skrev 2025-04-23 21:41:46 följande:

Guldsits för honom. Ni kan ju inte ligga ändå.

På vilket sätt hindrar mens från sex?n
  • namerrilk

Kan bara svara utifrån mig själv, men jag har oxå ett distansförhållande och har begränsad tid att ses på med tanke på jobb och barn. Och varje dag jag är ifrån henne är en så stark saknad att den blir fysisk. Om jag då skulle få vänta två veckor extra för att få träffas för att hon inte vill skulle göra mig väldigt ledsen och få känslan av att hon inte värderar det vi har särskilt högt.
     Jag skulle inte kräva något, bara att få vara nära och skämma bort henne lite extra med att hjälpa till med mat, städ, tvätt osv.

• Anonym (Hon)
    namerrilk skrev 2025-04-23 23:37:31 följande:

Kan bara svara utifrån mig själv, men jag har oxå ett distansförhållande och har begränsad tid att ses på med tanke på jobb och barn. Och varje dag jag är ifrån henne är en så stark saknad att den blir fysisk. Om jag då skulle få vänta två veckor extra för att få träffas för att hon inte vill skulle göra mig väldigt ledsen och få känslan av att hon inte värderar det vi har särskilt högt.
     Jag skulle inte kräva något, bara att få vara nära och skämma bort henne lite extra med att hjälpa till med mat, städ, tvätt osv.

När jag har så ont vill jag inte ha någon här. Jag vill inte bli uppassad och verkligen inte att han tvättar och har sig, sånt sköter jag själv och det gör mig bara stressad att han skulle gå igenom våra saker sådär. Jag vill bara få vara ifred. Att ta det personligt säger snarare att det är han som inte respekterar mitt behov.
  • namerrilk

Har du så ont hela veckan ni skulle ses eller skulle det finnas möjlighet att ses senare som en kompromiss?
     Jag känner ju inte din partner, men om han känner som jag gör för min tjej så är saknad rent fysisisk och är faktiskt riktigt jobbig. Om du inte tar det i beaktande så ser du ju inte till hans behov heller.

I mina öron låter det som ni har helt olika uppfattning om hur erat förhållande ska se ut.

Men för att svara på din fråga så är ända sättet att kommunicera det på ett kärleksfullt sätt och inte bara "Jag orkar inte ses nu för jag har mens och har ont som fan".

• Anonym (Ouch)
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-24 03:04:17 följande:
    När jag har så ont vill jag inte ha någon här. Jag vill inte bli uppassad och verkligen inte att han tvättar och har sig, sånt sköter jag själv och det gör mig bara stressad att han skulle gå igenom våra saker sådär. Jag vill bara få vara ifred. Att ta det personligt säger snarare att det är han som inte respekterar mitt behov.
    Och hur kompenserar du då hans behov av att få träffa dig? Om han ska respektera dina behov kanske du får kompromissa på nåt sätt för att också möta hans behov.

Eller är det bara du och din vilja som gäller i er relation. Han anpassar sig ju redan till varannan vecka livet pga dig. 
  • Anonym (qwerty)

Jag tycker ni ska göra slut. Ni är inte samsynta på förhållandet.

• Anonym (Hon)

Jag har så ont att jag gråter och ska samtidigt tänka på att "kompensera honom"? Jag saknar honom också, men jag tycker verkligen inte att saknad står över fysiskt lidande här. Det har hänt att han blivit sjuk när vi skulle ses, inte tusan surar jag och kräver att han ska ta hänsyn till min besvikelse då.

• Anonym (Hon)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-24 09:46:28 följande:

Jag tycker ni ska göra slut. Ni är inte samsynta på förhållandet.

För att jag vill vara ifred när jag mår skit?
  • Anonym (Ouch)
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-24 10:14:26 följande:

Jag har så ont att jag gråter och ska samtidigt tänka på att "kompensera honom"? Jag saknar honom också, men jag tycker verkligen inte att saknad står över fysiskt lidande här. Det har hänt att han blivit sjuk när vi skulle ses, inte tusan surar jag och kräver att han ska ta hänsyn till min besvikelse då.

Jämför inte äpplen och päron. Att vara sjuk och riskera att smitta sin älskade är att visa hänsyn. Att vilja finnas där för sin älskade när denna har ont är att visa omtanke. 

Du vill alltså vara helt ifred i en hel vecka pga mensvärk? Han får inte vara hos dig, ta hand om dig eller nåt sånt?

Kompensera: Jag har mensvärk och behöver ligga till sängs idag och imorgon. Vill du ses på lördag istället? 
Svar på tråden Han är upprörd över att jag inte vill ses när jag har mens