Inlägg från: Anonym (Vill förstå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill förstå)

Avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor

Funderat på det här med avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor. Driver mig ibland till vansinne. Känner ofta att jag behöver förminska mig själv. Är jag mig själv, berättar om vad jag gjort i livet, befinner mig osv. och man blir vänner så uppstår det förr eller senare missunnsamhet eller avundsjuka. Nån pik eller sarkastisk kommentar dyker upp. Den så kallade vännen deletar en på typ Instagram. Varför är det såhär? Är det en svensk grej?
    Och har också vänner som är vettiga, men springer ganska ofta på den missunnsamma/avundsjuka typen. Så sjukt trött på den. Varför kan man inte glädjas för andra??

Finner det svårt att skapa nya kontakter, blir osäker på hur mycket man faktiskt ska delge eller vara sig själv. Samtidigt vet jag att alla inte kommer tycka om en och att man bara kan vara sig själv. 
  • Svar på tråden Avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Tomboy) skrev 2025-04-24 10:16:46 följande:

Det är därför jag ogärna längre umgås med eller knyter kontakter med andra kvinnor, eftersom jag varit utsatt för den sortens avundsjuka och missunnsamhet för många gånger. När jag började klättra i karriären var det en del som jag trodde var mina vänner som tog bort mig på Facebook och Insta. Vet att det omvända förekommer också, dvs att folk som klättrar i karriären tar bort vänner med lägre social status och låginkomsttagare.

Jag personligen får mer utbyte av att umgås med män, och får givetvis mer uppskattning från dem också.

Så tråkigt att höra. Fattar om du inte orkar med beteendet.

Jag bodde utomlands i många år och även om jag varit i Sverige i många år nu så har jag svårt att hantera det här beteende. Förstår inte varför man inte kan glädjas med andra. Lyfta istället för att såga vid fotknölarna. Börjar lite smått förlora hoppet om att man ska hitta några nya guldkorn till vänner. Sen har jag vänner, men vill gärna utöka. Känns omöjligt. 
Svar på tråden Avundsjuka och missunnsamhet mellan kvinnor