• Anonym (Lena 72)

Lämna min själsfrände?

Levt med min man i 25 år. Tre tonårsbarn ihop.  Min man är den jag upplevt störst passion med men också en trygg stark kärlek.  Han är min bästa vän, största fan, största stöttepelare,  den jag har allra roligast med och fortfarande den jag har de bästa och innerligaste och djupaste samtalen med. Han är den roligaste och mest romantiska jag vet. Han är kommunikativ och mogen. Han vill väl. Har lätt för att säga förlåt men också att stå för det han tycker och tror på. Sedan ganska många år nu, många barn, men också helt ärligt ett " inte lika snyggt yttre" hos honom som då vi träffades.  Vilket ju är naturligt. Han är också 9 år äldre än mig. Har min sexuella attraktion till honom dalat. Inte hans till mig. Självklart är detta en sorg. Det går lite upp och ner också. Och vad är " normalt " efter 30 år ihop? Hur har ni andra det? Stannar ni kvar i ek sån här situation? Även om det inte skulle förändras? Och hur kan man i så fall lämna den man älskar? För jag älskar honom. 

• Svar på tråden Lämna min själsfrände?
  • Anonym

Har du ett lika snyggt yttre efter alla år?

• Anonym

Du älskar honom och du beskriver många fina egenskaper=
    Stanna

• Anonym (Hm)

Din kärlek till honom beskrivs så varmt och innerligt, kärleken finns att där. Lämna inte.

• Anonym (Jaha)
    Anonym skrev 2025-04-24 21:45:12 följande:

Du älskar honom och du beskriver många fina egenskaper=
    Stanna

Lite inne på samma spår ... mycket positivt men egentligen inget negativt. 
    Ligger problemet hos dig kanske? Inte hos partnern?
    Vill du lämna men vågar inte?
  • Anonym (Lena 72)
    Anonym skrev 2025-04-24 21:44:49 följande:

Har du ett lika snyggt yttre efter alla år?

Det har egentligen inte med min fråga att göra. Självklart kan även jag falla i yttre attraktionskraft. Och det kommer ju ske framåt. Det blir så för alla. Mer eller mindre. Men jag ser nog bra ut fortfarande. Han säger det ofta. Och även andra. Jag försöker bara vara ärlig om nåt mänskligt. Det känns fruktansvärt att attraktionen ska bero på nåt ytligt. Men så är det tydligen delvis i alla fall. 
  • Anonym (Lena 72)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-04-24 21:50:04 följande:
    Anonym (Jaha) skrev 2025-04-24 21:50:04 följande:

Jag skriver ju att problemet ligger hos mig. Jag ber om råd / synpunkter på ett problem jag upplever.  Men problemet är inte att han inte vill ligga eller inte dras till mig. Jag vet inte vad jag vill. Därför jag skriver.  Handlar inte om att våga. Eller jo. På sätt och vis. Jag "vågar" inte lämna honom för jag älskar denna person. Men jag är ytterst sällan intresserad av att ligga nuförtiden.  Kan bero på annat också. Jag är förvirrad i det kanske.  Men jag tänker mycket på att jag inte dras fysiskt längre till honom. Förutom kramar och mys. 
  • Anonym (Öppet)

Kan det kanske vara läge att öppna upp förhållandet för sexuella kontakter utanför äktenskapet? 

Ni älskar ju varandra och vill leva med varandra, men du vill gissningsvis ha sex med nån du tänder på, och han vill gissningsvis inte gå utan sex... Så det hade kanske kunnat vara en lösning? Vem vet, om du får upp ångan med nån annan läckerbit spiller det kanske över på maken också, och ni kan få en nytändning.

• Anonym (Mannen)

Om viljan finns att försöka så kan ni gå till en sexolog. 

• Anonym (HJ)

Det du beskriver är vad MÅNGA önskat och aldrig fått i livet. Gräset är inte grönare på andra sidan, du kommer ångra dig djupt och förlora dig själv, bli barnslig och springa runt efter yngre killar i hopp om ytlig bekräftelse . Försök få in något annat nytt i ditt liv, ett eget intresse. Lämnar du kanske du får ligga lite och känna lust för att det är nytt och spännande men sen kommer du sitta där själv och fundera på vad sjutton som hände. 
    Även om barnen är tonåringar, tänk vad de sänder för signaler till dem?mamma får inte sexlust, pappa är jättebra person men de duger inte. Är de så man ska visa att en familj är? Hur hade du själv känt om ditt barn skaffar barn med en annan människa och sen lämnar för att de e tråkigt i sängkammaren. 

Ne, tänk också framåt, hur kul är det för dina barn att åka med barnbarn till olika ställen, istället för att de får en fin barndom med både farmor och farfar. 

Det är inte roligt att sitta ensam på ålderns höst, och tänka tillbaka på hur det hade kunnat vara. 

• TL12

han får börja motionera och träna 
    sen tar det skruv igen 
    det får du fixa med lite kvinnlig list 

Svar på tråden Lämna min själsfrände?