Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Kan man bli dömd för det?

Jag är inte jurist utan går efter sunt förnuft här. Något som folk på FL generellt verkar sakna. Man kan rimligen bli dömd för det om syftet varit att orsaka skada eller om man varit oaktsam. 

Jämför: Jag bjuder hem en väninna. Jag vet att väninnan gillar äpplen. Jag vet att vår relation är sådan att vi känner oss hemma hos varandra och tar för oss. Jag låter en skål med äpplen stå framme, som jag förgiftat med cyanid. Väninnan tar ett äpple. Kan jag bli dömd för mord/mordförsök?

Svaret är självklart inte ?nej, väninnan borde frågat innan hon tog ett äpple?.

Uppenbarligen är detta någon relativt närstående eftersom TS lånat ut sitt hus. Den viktigaste frågan är väl kanske hur godiset varit placerat och hur det såg ut. 

I TS fall hade jag gjort mitt allra bästa för att be om ursäkt till min bekanta. Med rätt taktik går det kanske att få personen att dra tillbaka anmälan.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-25 19:44:34 följande:
    Fast det är lite skillnad på att medvetet förgifta en matvara och att ha medicin hemma. Och godiset används uppenbarligen i medicinskt syfte.

Sen hoppas jag att godiset inte låg framme lättillgängligt så att barnet får tag på dem. Om godiset låg undangömt och vännen rotat fram dem så är det ju hen som varit oaktsam.
    Det var precis detta som var min poäng. Det hänger helt på omständigheterna. 
Svar på tråden Kan man bli dömd för det?