Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?

Anonym (Granbarr) skrev 2025-04-25 12:16:04 följande:

Jag skulle nog kanske tänka lite annorlunda. 

Istället för att skuldbelägga dom så kanske du behöver tänka ett varv på varför detta blev en sån stor sak för DIG?  
    Vad triggade detta nej hos dig egentligen? 

Har ni så öppen och fin relation som du ändå beskriver låter det oerhört overkill och dramaqueen att reagera som du gör , så vad handlar det om egentligen? 

Det blev en stor sak för vi hade pratat i flera veckor om vad vi skulle kunna hitta på i påsk. Massa förslag som jag hade blev nej, eller kanske och det LÄT som att vi ändå skulle göra något allihopa. Dessutom var hon inbjudande först till att vi skulle kuna gå med allihopa till att sen vända och säga nej för hennes "barn" inte ville det. 
    Mina barn blev besvikna då de hade sett fram emot att umgås då vi oftast är helt själva. 

Som sagt, de gör massor med saker med familjen utan oss. Vi blir alddrig medbjudna. Men det är fine. Nu frågade vi om vi kunde hänga på, och fick nej utan förklaring. Det kändes sniket och kallt. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Love) skrev 2025-04-25 12:40:57 följande:

"Jag bjuder ofta över dem till oss. Säger att vi ska hitta på saker. Låter hennes barn sova hos mig när de vill, låter de följa med på semester och bo gratis både när vi åker till fjällen eller utomlands."

Tycker att det låter väldigt mycket. Tex åker man till fjällen eller utomlands kanske det är kul en gång av tio att ha med sig släktingar, men helst vill man ju göra sånt med familjen. 

Samma med översovningar. Att ens bjuda in till det när "barnen" är vuxna, är ju ganska ovanligt och märkligt.

Men som du säger, jag vet inte alls egentligen, det är kanske egentligen att ni åkte till fjällen för 2 år sedan och hade en översovning för 5 år sedan, då blir det ju en ganska normal mängd.

Jag föreslår ofta saker. Jag bjuder med så fort vi gör större saker. Men det är 2 ggr om året som det är större resor och ibland kommer de ibland inte. 1 år sen som vi var i fjällen ihop och 3 år sen de sov här. De får dock inbjudan och förslag från mig tex på sommaren har vi ofta mycket planer och jag frågar ofta pm de vill hänga på eller komma dit samt weekend. De vill sällan åka iväg pga olika anledningar 

Så nej vi ses inte ofta på det viset och de gör massor med saker utan att bjuda med oss. Det har de alltid gjort. 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-04-25 13:04:37 följande:
    Jag tycker inte att du ska dra ner på dina kontaktförsök eller bestämma dig för att vara mer "egoistisk". För det är inte den du vill vara.
    Det är den balansen du måste hitta, där du beter dig såsom du vill. Du ger det du vill ge och du är den mostern/fastern du vill vara.
    De upplevelserna och de relationerna kommer du alltid ha med dina syskonbarn. 

Men du behöver jobba på dina känslor kring det du får  (eller inte får) tillbaka.  Att ge utan att få, det är liksom det som är "att ge". 
    Annars är det något slags känslomässig byteshandel belagd med krav som du ägnar dig åt och blir sällan bra.
    Nej kansj3 inte och det handlar inte om att jag vill ha Cred. De gör i princip allting själva och frågar aldrig om vi vill hänga på. Jag är helt fine med det och har alltid ändå frågat nästa ggr samma sak om de vill hänga på oss.

Så att jag blir besviken för en ggr då vi verkligen ville ha sällskap och får ett kallt nej tycker jag inte är ert dugg överdrivet av mig. Man är trots allt mänsklig och det blir att man känner sig utesluten och på ett ganska taskigt sätt då mina barn också kände sig dumma. För vi kände oss verkligen dumma och kunde inte förstå varför det var ett nej och på det sättet.

Så även om jag kommer vara den jag är blev min dotter sårad, och innerst inne tycker jag det var tidigt dålig stil av både syrran och hennes dotter att bara säga nej till oss/henne. Det är inte schysst och just nu känner jag inte att jag vill bjuda med dem nästa gång vi är i fjällen.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-25 18:32:18 följande:
    Men jösses, dina "barn" är en snart myndig och två vuxna människor!
    Det känns faktiskt inte riktigt hälsosamt att vara så beroende av sina kusiner.
    Ni förstår verkligen inte eller så har ni inte kontakt med er familj. 
    Beroende? Varflr tolkar ni in allt möjligt och hittar på???? Vi har inte setts sen jul!!! Vadå beroende?! Ge er!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (S) skrev 2025-04-25 18:43:38 följande:

Du verkar ha ett oerhört stort behov av din syster, medan hon inte tycks ha ett lika stort behov av dig.

Jag betvivlar inte att hon älskar dig och önskar dig allt väl, men hon kan nog ändå känna sig rätt tyngd av ha ett så stort ansvar för ditt sociala välbefinnande.

Jösses Amalia. Vi sågs senast i JUL
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (K) skrev 2025-04-25 19:55:38 följande:

Umgås kusinerna med varandra på eget initiativ? Alltså utan er föräldrar?

Ja
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-25 18:33:33 följande:

Ts, du är singel med en tonåring och två vuxna barn.
    Din syster är gift och har familj.

Förstår du inte skillnaden, eller varför hon kanske inte vill ha med dig och dina kids överallt? Eller att hennes man kanske inte vill det?

Överallt? Vi sågs senast I JUL 
    Har ni svået att läsa eller
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (S) skrev 2025-04-25 21:17:45 följande:

TS, jag förstår inte hur du kan tycka att ni har en god kontakt samtidigt som du konstaterar att de inte vill träffa er och inte talar om varför.

Det är uppenbarligen något som skaver någonstans. Och eftersom det enda vi har att gå på är din beskrivning av hur ofta ni pratar i telefon och hur angelägen du och dina barn är att ni träffas så ligger det nära till hands att dra slutsatsen att det är det som är problemet.

Det kan förstås vara något helt annat. Men ska vi börja spekulera i det så blir det bara en massa vilda gissningar helt tagna ur luften. 

Nej det kanske är det. Vi kanske inte har så bra kontakt då. Det kanske bara är jag som antar det om man har daglig kontakt.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (S) skrev 2025-04-25 21:41:42 följande:
    Vad pratar ni om för slags saker? Är det du som ringer henne, hon som ringer dig eller varierar det? Gnäller ni båda av er inför varandra, när livet är jobbigt, eller är det en som mest bara har rollen som lyssnare?
    Båda ringer. Hon pratae mer om problem och pratar ut mer än vad jag gör. Men jag gör också det.

Ringer och sms gör vi 50/50
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (K) skrev 2025-04-25 23:12:22 följande:

När jag var liten umgicks vi med mina föräldrars syskon och våra kusiner, Sedan när vi började flytta hemifrån allihop och respektive kom in i bilden så blev det mer så att det var svårt nog att få ihop den egna familjen när vi hade vuxna liv att förhålla oss till. Det blev också speciellt  nog att träffa syskonen. Träffar med föräldrars syskon o kusiner reducerades till en gång per år. Nu märker jag att det är lite samma när vi har stora barn. De har rätt fullt upp med att träffa varandra och de av dem som har vänsjapsrelationer med kusiner träffar dem ändå, utan att deras föräldrar behöver dra ihop det. 

Ibland har man ju också en bild i eget huvud av en gruppkonstellation som är jätteviktig. Så kanske inte andra upplever den alls på samma sätt eller den förändras över tid. Testa att inte ta några initiativ på ett tag och se om din systers familj föreslår något istället. Om inte så får du nog acceptera att de ser det på annat sätt. Kanske är det den dagliga kontakten som ni systrar har som är den viktiga för henne?

Att du har bjudit dem till en stuga för tre år sedan och de inte bjudit tillbaka får du släppa. Börjar man räkna på det sättet är ju relationen över oavsett.

Jag kommer inte bjuda in på något på ett bra tag nu. Jag har bjudit på en stuga varje år i tio år, både i fjällen och utomlands. De har inte alltid tackat ja, men cirka 8 gågner har de ändå tackat ja på kanske 20 resor. Senast var förra året. Detta har jag inte gjort för att få något tillbaka. Tvärtom så tycker jag det är superkul då jag älskar mina syskonbarn. 

Men jag är sårad oavsett om alla tycker att jag är krävande här, så jag kommer inte vara lika inbjudande på ett bra tag då jag inte vill bli sårad för oavsett om man gör det för att man vill utan att få något tillbaka så känns det när man får en nobb. Alla här i tråden verkar väldigt chill med att folk säger nej helt kallt här, eller så gör de flesta så mot sina systrar och bryr sig inte om hur det tas emot. 

Men nej, nu kommer jag faktiskt inte säga något mer på länge. Det är nog lika bra. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-27 08:24:19 följande:

Jag förstår dig så väl. Jag har 2 systrar som jag knappt har nån kontakt med. När man inte har föräldrarna längre så tycker man att syskonen borde vara rädda om varandra. Jag har varit så ledsen så många gånger. Nu börjar jag tro att det beror på mig, att dom helt enkelt inte tycker om mig, så jag accepterar att de aldrig vill ses. Jag kan inte tvinga dom. Men ledsen är jag. Så jag förstår dig så väl. Syskon är nåt heligt för mig men inte för många andra. Jag tycker inte alls att du överdriver i dina känslor. Låt det vara ett tag så får du se hur hon tar nästa steg. Håller tummarna för dig. Kram

Tack för ditt svar. Ja så precis känner jag också. Att det är en relation man ska vara rädd om och värna om. Tyvärr känner jag lite som du, har en bror också som knappt hör av sig och det känns som att han och hans familj aldrig vill ses. Vi har inte haft samma nära kontakt som med min syster, men det är tråkigt. Jag har slutat höra av mig så ofta dit för det är bara jag som ringer och till slut känner man nästan att man kanske stör. Ja man blir ledsen. Tråkigt att höra om dina syskon. Ja jag ska vänta nu och inte föreslå något. Känner mig lite trött och matt och orkar inte det ändå. Hoppas dina systrar tar kontakt med dig. Kram 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (BL) skrev 2025-04-28 22:25:10 följande:

Är du samma person som var helt hysterisk och galen för att din syster inte släppte hela sitt liv och sina barn för att gå på din unges student? Och bara hävde okvädningsord över henne. Åldern på hennes barn stämmer inte riktigt men ditt sätt att skriva och uttrycka dig och bli snäsig så fort du inte får medhåll att det systern gör är "sjukt och obegripligt" känns skrämmande likt! Om så inte är fallet - obehagligt att det finns fler av den sorten!

Till ämnet då: Lilla vän, har du inget umgänge?? Inga vänner?? Du verkar helt besatt av din syster och hennes familj! Du förstår verkligen inte hennes hint att du är för på och hon vill inte dela varenda ledig stund med dig och dina barn! Hennes barn verkar dessutom föga intresserade av sina kusiner mer än på  ren nåder och mammans initiativ. Att försöka spela på hennes samvete och tvinga med din familj på deras aktiviteter är så oförskämt så det finns inte! Vilken ångest de måste haft till påsk nu, att verkligen inte vilja fira påsken med er eller ha med er på sina aktiviteter, och när hon väl tar mod till sig och klämmer ur sig det blir du helt rasande!
    Lugna ner dig nu om du vill ha en fortsatt relation över huvudtaget!

Det är väl du som borde lugna ner dig. Titta hur du skriver, jag är inte hälften så otrevlig i mina svar som du är mot mig här, som försöker förminska och göra narr av mig. Du tillskriver mig en massa egenskaper som inte ens stämmer. Jag har skrivit att jag är ledsen, inte rasande. Det är en jäkla skillnad.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (S) skrev 2025-04-28 18:26:18 följande:
    Du kan inte föreslå en träff med bara dig och din syster då?

För det verkar ju vara mest från hennes barn som intresset för umgänge är svalt.
    Jo visst kan jag det, och det kommer ju säkert ske. Men nu var det med barnen jag vill umgås också det vara det. Alltså mina barn att de skulle få vara med och ha en familjeträff som de gillar.
  • Anonym (ledsen)
    Suie skrev 2025-04-28 18:09:26 följande:

Hej. Jag har nu inte läst allt här i trådarna så om det blir repetition på något. Jag är en som alltid roddat i allt. Bjuder hit och dit. Ingen svarar eller gör av sig. Antingen dyker de upp eller inte, fast jag har att man måste höra av sig. Jag försökte i många år rodda att min bror som åtminstone någon månad till bor i samma land kan komma över och umgås. Det har gått så långt att jag inte roddar i någonting längre och skiter i vilket. Appropå barnen. Jag läste att din systers barn är äldre och över 20? Ja det är då man kanske inte tänker riktigt bra på vad som ploppar i munnen. Alla hormoner etc. Inte lika kul att leka med yngre barn (ja vad vet jag). Ett vuxet barn kan ju egentligen inte regera hur din syster ska umgås? Vad säger din syster? Mina barn hade inte fått tilltala någon sådär. Får du inget vettigt tillbaka så ta ett steg tillbaka och "du vet vart jag finns" . Gratis till stugan kan hon ju inte användas "åh du har ju blabla".  Bjud dig själv och dina barn. Njut av livet. Någonstans i framtiden kommer det kännas kanske 

Ja jag roddar också i det mesta. Men mina barn är inte så mycket yngre, de är ju också typ vuxna och inte ett dugg jobbiga att ha med på en träff med kusinerrna. 

Jag skulle inte heller ha accpeterat om mina barn svarade min syster så eller sina kusiner, jag hade försökt övertala dem och sagt att det är klart vi kan ses. Speciellt när det inte fanns någon anledning (ingen mådde dåligt eller var ledsen) och det bara handlade om några timmar att umgås på.
Svar på tråden Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?