Min väns barn är jobbigt!! Vad ska jag göra?
Varje gång min vän tar med sitt barn (13,5 år gammal!) går något sönder, han skriker högt mest hela tiden istället för att prata, han retar hundarna och väcker mina små barn. När han inte står i centrum pratar han högre och spexar tills han får uppmärksamhet.
När han äter tar han i allt, alla kakor, petar på saker som han inte behagar att äta sen. Tvättar inte händerna efter toan och kissar ner.
Jag tycker det är jobbigt, för jag måste passa på honom hela tiden för att saker inte ska gå sönder eller hundarna ruttna ur på honom och de sker en olycka, att de biter honom. De är snälla hundar och än har de aldrig skadat en människa, men hundar är djur, mina barn vet att man inte rör deras bäddar, ta deras leksaker, matskålar eller störa dem när de vilar. Min 2åring klarar att förhålla sig till detta.
Han kan få för sig att dra hundarna i svansarna, öronen, skrika på dem utan anledning osv. som inte alls e vana att bli behandlade så. De blir otroligt obekväma med honom, vill inte gå fram och hälsa. Känns inte rättvist mot mina hundar, jag brukar stänga in dem när han kommer?men hans mamma blir kränkt av det för : -han älskar ju hundarna så mycket.
Han puttar mina barn, i smyg. Och tar deras saker. De förstår inte sånt då de är 2 år, 5år och ja?äldsta förstår ju, hon är 11 och säger ofta åt honom när han beter sig illa. När jag säger åt honom springer han iväg och surar/gråter resten av tiden de är här.
Example på saker han tagit sönder genom åren är: TV, bilnyckel kastad i toan, barns leksaker i mängder, en tavla jag fått av min farmor, porslin, ett fönster.
Det är aldrig något jag kompenserats för ekonomiskt.
Hans mamma är helt ensamstående, singel. Hon frågar ofta om jag kan vara barnvakt, uppenbarligen vågar hon inte lämna honom ensam hemma. Jag hatar det, för det funkar inte, de gångerna har jag sett till att min man är hemma så han kan ha koll på våra barn och hundar.
Hans mamma kan säga till honom lite halvdant, men ursäktar honom mest.
Han beter sig inte som en 13 åring enligt mig, min 11åring tar mer ansvar och är mer mogen. Ibland får jag gliringar om att barn måste få vara barn och att jag är så strikt. Mina barn får vara barn men de vet om regler som de ska förhålla sig till och enligt mig lär de sig ta ansvar och lära sig om att det blir konsekvenser av ens handlingar. De har inte bitit varandra, slåss inte, men hamnar såklart i bråk med varandra ibland.
Nu har det gått så långt att jag känner att det påverkar min vänskap till hans mamma, han ska alltid va med när vi ses, även om det bara är jag och hon på en middag eller fika. När vi har pratat om hans beteende eller jag har sagt att jag inte accepterar vissa saker blir hon väldigt ledsen och arg. Min man har briserat verbalt med tillsägelser till både henne och sonen och han tycker det är jobbigt på samma vis som jag. Det är svårt att klippa en vänskap som varit i 20 år.
Hon hade en relation med en man för 4år sedan, hon lämnade honom på grund av att hon tyckte att han klagade för mycket på hennes son. När lärare påpekar något om honom så är det enligt henne fel på dem.
Vad hade ni gjort?