• Anonym (Anonym)

Vilsen

Ska försöka hålla mig kort;

Började läsa till förskollärare för 5 år sedan. Alltid älskat barn och har av någon anledning alltid känt att om jag ska läsa på universitetet så är det förskollärare för att det är något jag kan bli/är bra på. Fick barn för 2 år sedan så tog 1 studieuppehåll och har varit hemma i 2 år nu. Ska ta vid studierna igen efter sommaren. Men jag känner mig så dränerad av att tänka på att arbeta på förskola. Förutsättningarna har knappast blivit bättre inom förskolan under dessa 5 år. Jag har gjort flera vfuer och sett en hel skit rent ut sagt. Jag hör och läser konstant om händelser på förskolor som är fruktansvärda. Som jag känner just nu kommer jag inte kunna göra ett bra jobb på en förskola, och jag vill inte stå bakom yrket i sig. Jag skäms tom när folk frågar vad jag pluggar till. 

Jag vet inte vad jag vill med det här. Kanske höra någon som faktiskt trivs på sitt jobb på förskola? Kanske höra att utbildningen i sig kan öppna andra dörrar för mig? Kanske höra att någon känt precis samma?. Jag känner sådant motstånd att ta min examen (har ett halvår kvar utav 3 år).

• Svar på tråden Vilsen
  • Lynx123

Ta absolut din examen - den är alltid bra att ha.

Hur försörjer du dig annars?

• Anonym (Sasi)

Om du bara har en termin kvar tycker jag du ska avsluta utbildningen oavsett vad du väljer att göra sen. Det ser bättre ut på ett cv än att ha halvfärdiga utbildningar samt att du då ändå har något att falla tillbaka på. Det är självklart att du kan ta med dig kunskaperna från utbildningen även in i andra jobb, pedagogik är aldrig fel, men på vilka sätt behöver du själv fundera ut utifrån vad du lärt dig och vilket jobb du söker. Sen om du är helt vilsen i vad du ska hitta på istället så kan du ju ändå börja jobba som förskollärare medan du tänker ut ditt nästa steg men kanske finner du ändå att det var rätt för dig. Förskollärare är ett viktigt yrke för samhället eftersom det behövs någon som tar hand om våra barn på ett bra sätt för att alla andra ska kunna utföra sina yrken samt för att barnen ska lära sig saker som alla föräldrar själva inte har möjlighet att göra då många inte är särskilt pedagogiska :)

• Anonym (Linda)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-25 21:35:54 följande:
    Vilsen

Ska försöka hålla mig kort;

Började läsa till förskollärare för 5 år sedan. Alltid älskat barn och har av någon anledning alltid känt att om jag ska läsa på universitetet så är det förskollärare för att det är något jag kan bli/är bra på. Fick barn för 2 år sedan så tog 1 studieuppehåll och har varit hemma i 2 år nu. Ska ta vid studierna igen efter sommaren. Men jag känner mig så dränerad av att tänka på att arbeta på förskola. Förutsättningarna har knappast blivit bättre inom förskolan under dessa 5 år. Jag har gjort flera vfuer och sett en hel skit rent ut sagt. Jag hör och läser konstant om händelser på förskolor som är fruktansvärda. Som jag känner just nu kommer jag inte kunna göra ett bra jobb på en förskola, och jag vill inte stå bakom yrket i sig. Jag skäms tom när folk frågar vad jag pluggar till. 

Jag vet inte vad jag vill med det här. Kanske höra någon som faktiskt trivs på sitt jobb på förskola? Kanske höra att utbildningen i sig kan öppna andra dörrar för mig? Kanske höra att någon känt precis samma?. Jag känner sådant motstånd att ta min examen (har ett halvår kvar utav 3 år).

Ta med dina erfarenheter från vfu, nu vet hur du hur du inte vill bli och på vilken förskola du inte vill vara på. Jag löser också till förskollärare och vet att jag vill arbeta på en mindre förskola t ex. Jag tror att så länge man just har  bra kollegor just på sin avdelning har en stor betydelse. Har du arbetat på förskola som barnskötare tidigare? Annats finns väl alternativ som att jobba på en förskola för de med större funktionsnedsättningar. Det är tydligen inte alls lik stressigt kan vara en personal per barn. Tycker absolut du ska ta din examen och ge yrket alla fall ett eller två år innan du bestämmer att det inte är för dig. Själv är jag mest bekymrad över att ens få jobb, föds inga barn och förskolor stänger? 
Svar på tråden Vilsen