• Anonym (Grinchen)

Är det alltid kvinnorna som bestämmer?

Varför firas det mest till exempel jular hos eller med kvinnans föräldrar? Eller är det bara i min krets det är så? Att farmor och farfar inte slår lika högt som mormor och morfar? 

Vad tror ni, är jag ute och cyklar eller är det fler som observerat samma? 

• Svar på tråden Är det alltid kvinnorna som bestämmer?
  • Grässtrå77

Jag gissar att det kanske kan vara så i familjer där mannen inte tar plats i familjelivet på samma sätt som kvinnan. Där han tex inte är föräldraledig i någon större utsträckning och överlåter all planering till mamman i familjen.

• Anonym (Mannen)

Det är olika. Jag har varit i tre längre relationer och oftast har vi turats om. Och då har vi firat på juldagen eller annandagen hos den andras släkt.

• Anonym (M)

Vi har kört delat, men mest hos sambon. De är ju hon som blir sur om de inte blir som hon vill för mig e de ingen big deal, 365 dagar på ett år !

• Anonym (nopp)
    Anonym (Grinchen) skrev 2025-04-25 22:40:00 följande:

Varför firas det mest till exempel jular hos eller med kvinnans föräldrar? Eller är det bara i min krets det är så? Att farmor och farfar inte slår lika högt som mormor och morfar? 

Det stämmer enbart om kvinnan har mer kontakt med sin familj. Så är det inte i vår familj. Min bror har bäst kontakt med oss och han och hans familij firar nästan alla högtider med oss för att hans fru har dålig kontakt med sina föräldrar. 

Samma sak med mig. Min man har sämre kontakt med sin mamma så det blir inte att vi är där lika mycket som hos mig.
  • Anonym (P)

Det är rätt vanligt att det är kvinnorna som planerar, organiserar och ser till att firandet blir av, och då är det kanske inte så konstigt om de får större inflytande över vem som är med och var man ska vara.

• Anonym (Abc)

Oftast är det nog så men hos oss firar vi ihop.

Så både mina föräldrar och svärföräldrar kommer till oss.

• Kirenaj68
    Anonym (Grinchen) skrev 2025-04-25 22:40:00 följande:

Min fru och jag firar alltid julen hemma hos brorsan och hans familj. Min farsa kommer dit också (morsan gick bort för ett år sedan). Det är smidigast så av flera skäl. Bl.a av utrymmesskäl och parkeringsmöjligheter.
  • Anonym (H)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-25 23:39:39 följande:

Oftast är det nog så men hos oss firar vi ihop.

Så både mina föräldrar och svärföräldrar kommer till oss.

Samma för oss.
  • Anonym (Hmm)

Jag ville skapa vår egen jul, utan en jävla massa släkt. 
    Fick ingen respons på det
    Slutade med att jag vägrade. ALLA skulle firas, bebisar, namsdag, allt!
    T.o.m när en guldfisk hade namnsdag så var det typ 8 timmar med fika, smörgåstårta och fika igen.
    Tänk dig en släkt med tre systrar, alla med minst tre barn, barnbarn, födelsedagar, namnsdagar, bröllopsdagar, husdjur ...
    Blev ju fan inte en ledig helg. Och allt tog minst 6-8 timmar utan resa till och från.
    Reste i jobbet och ville bara vara hemma på helgerna, med familj och framför allt mina barn.

• Anonym (Tvärtom)

Är kvinna och har bara erfarenhet av det omvända. Mannens släkt har alltid varit prioriterad, inte ens varit öppet för diskussion. Två längre förhållanden och samma i båda. 

Svar på tråden Är det alltid kvinnorna som bestämmer?