• Anonym (Grinchen)

Är det alltid kvinnorna som bestämmer?

Varför firas det mest till exempel jular hos eller med kvinnans föräldrar? Eller är det bara i min krets det är så? Att farmor och farfar inte slår lika högt som mormor och morfar? 

Vad tror ni, är jag ute och cyklar eller är det fler som observerat samma? 

• Svar på tråden Är det alltid kvinnorna som bestämmer?
  • Anonym (SA)

Just jularna firar vi ensamma men sambon VILL vara med min familj, jag vill inte vara med hans, så det har aldrig varit några problem. Hos min familj är det lite fart och fläkt när vi ses medan sambons familj är kvar på 70-talet med inrutade sammankomster, julfiranden, löjliga fikor där man inte diskuterat annat än den som inte råkar vara där eller vem i grannskapet som sålt huset och fått hur myck?et för det. Sambon är helt fri att åka dit men väljer att inte göra det. Nu är han dessutom osams med ett syskon för att han "prioriterar bort sin familj" så han är ju inte gladare att åka dit nu och skulle definitivt aldrig ta med mig till galenskaperna.
    Men jag tror det stämmer det ni skriver, att kvinnan är mer mån om familjen och sammankomster och då blir det lätt kvinnans familj som prioriteras. Ett ex skällde ut mig för att JAG glömde hans mammas födelsedag, inte skickade julkort till nån jävla faster och vad det var.

• Anonym (Abc)
    Anonym (SA) skrev 2025-04-27 23:09:51 följande:

Just jularna firar vi ensamma men sambon VILL vara med min familj, jag vill inte vara med hans, så det har aldrig varit några problem. Hos min familj är det lite fart och fläkt när vi ses medan sambons familj är kvar på 70-talet med inrutade sammankomster, julfiranden, löjliga fikor där man inte diskuterat annat än den som inte råkar vara där eller vem i grannskapet som sålt huset och fått hur myck?et för det. Sambon är helt fri att åka dit men väljer att inte göra det. Nu är han dessutom osams med ett syskon för att han "prioriterar bort sin familj" så han är ju inte gladare att åka dit nu och skulle definitivt aldrig ta med mig till galenskaperna.
    Men jag tror det stämmer det ni skriver, att kvinnan är mer mån om familjen och sammankomster och då blir det lätt kvinnans familj som prioriteras. Ett ex skällde ut mig för att JAG glömde hans mammas födelsedag, inte skickade julkort till nån jävla faster och vad det var.

Vad diskuterar ni i er familj som ger sån fart och fläkt?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-28 08:53:06 följande:
    Det var inte jag som fick frågan men känner igen fenomenet. Den av våra släkter som det är mer fart och fläkt med spelar spel, idrottar, leker lekar, lär barnen hantverk, går skogspromenader och vinterbadar mm. Den stillsamma släkten sitter mest och pratar - inte så kul för barn. 
  • Anonym (Kan det vara tvärtom?)
    Anonym (Linda) skrev 2025-04-27 19:45:43 följande:
    Fast det jag och P gjorde var ju just att komplettera med det andra perspektivet. Mannens perspektiv var redan framfört. 
    Men oavsett vad andra har skrivit så har du alla möjligheter vara lite mer begåvad och öppen, och göra ditt bästa för att beskriva saken ur bådas perspektiv.

Men tyvärr visade också du i ditt inlägg att du bara hade förmåga se saken ur ett perspektiv.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Kan det vara tvärtom?) skrev 2025-04-28 11:14:04 följande:
    Men oavsett vad andra har skrivit så har du alla möjligheter vara lite mer begåvad och öppen, och göra ditt bästa för att beskriva saken ur bådas perspektiv.

Men tyvärr visade också du i ditt inlägg att du bara hade förmåga se saken ur ett perspektiv.
    Det här är ett forum för diskussion, inte en samling utredande essäer. 
  • Anonym (Grape)

Vi firar alla högtider med min mans familj, mest för att
    gemenskapen där är större än i min familj.

I de fall familjer "alltid" firar högtider med fruns/kvinnans familj så beror det i princip alltid på att mannen är usel på att styra upp och hålla igång relationer. Varför ska kvinnan prioritera hans familj om inte ens han själv orkar/bryr sig om att göra det? Vill mannen fira med sin familj är det ju bara att styra upp liksom, vad är problemet? 

• Anonym (SA)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-28 08:53:06 följande:
    Allt och ingenting. Vi spelar mycket musik, diskuterar livet, jobb, skola, resor, känslor, planer, dagsform. Men min familj har aldrig gått igång på skvaller på det där hysteriska viset som vissa verkar göra. Att varje samtal måste handa om NÅGON, och gärna i negativt syfte. Samt att de inte är lika fixerade vid pengar som hans familj och ska diskutera vad allt kostar, vad kollegan fick i löneökning, vad grannen fick för sitt hus eller i elstöd.
  • Anonym (Nej inte riktigt)

finns män som vill umgås med sin familj och håller hårt i detta.Så det stämmer inte riktigt att kvinnans släkt har alltid förtur.Knappast.

Anonym (Linda) skrev 2025-04-28 17:20:13 följande:
    Det här är ett forum för diskussion, inte en samling utredande essäer. 

Om detta är vi helt överens.

På ditt inlägg följer min fråga till dig, vad anser du generellt vara bäst för medlemmar och trådar på ett öppet diskussionsforum när man diskuterar ett ämne,
    - att sträva efter att begränsa sig till att diskutera saken bara ur ett enda perspektiv?
    - Eller vara öppen och sträva efter att diskutera saken ur fler perspektiv?

Anonym (Nej inte riktigt) skrev 2025-04-29 04:57:15 följande:

finns män som vill umgås med sin familj och håller hårt i detta.Så det stämmer inte riktigt att kvinnans släkt har alltid förtur.Knappast.

Ja, du har helt rätt i att det finns män som vill.

Men rent  generellt, om man ska vara ärlig, så är det oftast kvinnan som bestämmer (nästan alltid?).
Svar på tråden Är det alltid kvinnorna som bestämmer?