• Anonym (Utmattad vill starta eget men hur?)

Utbränd behöver jobba hemifrån, starta eget men inom vad?

Jag är sjukskriven på heltid för utmattning och inser att jag kommer aldrig att kunna återgå till mitt jobb igen som innebar mycket ansvar med mycket korta deadlines. Jag har letat febrilt efter andra jobb men hittar inga då jag kommer att behöva jobba hemifrån. Så jag har insett att ska jag kunna jibba igen får jag starta eget, jag funderar starkt på att starta en webbutik, och nisha mig inom vissa saker inom mode, gärna lite exklusivare märken. Jag vill inte behöva sitta på ett lager utan vill bara sälja andras produkter, dvs när jag får en beställning så beställer jag produkten och skickar den till kund. Men ni med erfarenhet, går det att leva på det och hur startar jag, hur går jag till väga, vad ska jag tänka på? Tar tacksamt emot alla tips jag kan få❤️

• Svar på tråden Utbränd behöver jobba hemifrån, starta eget men inom vad?
  • Anonym (kommun)

Annars, kanske söka kontorsjobb inom kommun...så långsamt och lugnt jämfört med privata företag. Beroende på vad d har för utbildning förstås. 

Jag tycker det låter väldigt stressigt att ha egen webshop. 

Tror i och för sig att allt du trivs med kommer funka! Heja på!

Min mamma var utbränd, hittade ett jobb som kanske på pappret var lika stressigt som det hon inte kunde gå tillbaka till men med en helt annan omgivning (den första kvinnlig, den andra manlig) och hon jobbade på sen utan problem till pensionen. Hon trivdes jättebra. 

Så man kan tänka igenom lite exakt vad det var som man inte kan gå tillbaka till...lite tankar från mig bara. 

• Anonym (Nja)

Du låter inte speciellt utmattad om du ens orka tänka på jobb, då är det inte så illa det är ju positivt såklart! Mvh utmattad av bara att andas.

• Fjäril kär

Det låter som att du är mitt uppe i den rosa delen av utmattningen som mer liknar en manisk persons tankar. Hur länge har du varit sjukskriven?  
    Det tar månader innan man ens landar i en pågående utmattning och när man gör det hamnar man i den svarta hopplösa delen som är verkligheten.

När jag var i min maniska del av min utmattning hade jag tusen tankar om hur min framtid inom arbetslivet skulle se ut, jag var sjukt pepp på att få nya uppgifter,  nya förutsättningar och jag fattade helt enkelt inte vidden av HUR utmattad jag faktiskt var...  När jag väl nyktrade till från dom rosa molnen kom verkligheten ikapp och det svarta hålet slukade mig i 8 långa månader då jag bara grät, sov och var fruktansvärt sjuk . När jag väl kom till sans hade jag börjat fatta omfattningen av min sjukdom och hur illa det var.

Med det sagt tror jag verkligen inte att tanken på eget företag är så vidare bra idé..  för vad händer om du tappar det och blir sjuk igen efter något år för att du tagit i för hårt utan att nån kan hejda dig? 

• Anonym (H)

Jag är ytterst tveksam till att dropshipping med märkeskläder är lönsamt, även om dropshippingplattformarna vill få dig att tro annat. De som säger att det är enkla pengar tjänar på något sätt på att du sätter igång.

Konkurrensen är brutal. Å andra sidan är riskerna inte så stora om du vill försöka. 

• Anonym (Egenföretagare)

Att starta och driva eget företag kräver arbete mer eller mindre dygnets alla timmar, man är aldrig ledig?på samma sätt som man är på ett vanligt jobb. Om du inte orkar lämna huset och måste jobba hemma, så är det nog inget för dig. 

Anonym (Nja) skrev 2025-04-26 18:48:32 följande:

Du låter inte speciellt utmattad om du ens orka tänka på jobb, då är det inte så illa det är ju positivt såklart! Mvh utmattad av bara att andas.

Eh...jag har en svår utmattning, har varit sjukskriven i över två år, har stora kognitiva svårigheter med frånvaroepisoder som är under utredning så jo jag har en grav utmattning...så jag kommer inte att kunna jobba som tidigare. Men...ekonomin har fått sig en törn av den långa sjukskrivningen med avsevärt minskad inkomst så jag blir snart tvungen att börja jobba med något, kommer dock inte klara av vad som helst
    Anonym (Egenföretagare) skrev 2025-04-26 19:28:55 följande:

Att starta och driva eget företag kräver arbete mer eller mindre dygnets alla timmar, man är aldrig ledig?på samma sätt som man är på ett vanligt jobb. Om du inte orkar lämna huset och måste jobba hemma, så är det nog inget för dig. 

Jag vet inte vad jag ska göra, ekonomin är inte vad den borde då jag varit sjukskriven i över två år så känner snart att jag tyvär måste göra något, men klarar inte att åka iväg för att jobba
    Anonym (kommun) skrev 2025-04-26 18:35:55 följande:

Annars, kanske söka kontorsjobb inom kommun...så långsamt och lugnt jämfört med privata företag. Beroende på vad d har för utbildning förstås. 

Jag tycker det låter väldigt stressigt att ha egen webshop. 

Tror i och för sig att allt du trivs med kommer funka! Heja på!

Min mamma var utbränd, hittade ett jobb som kanske på pappret var lika stressigt som det hon inte kunde gå tillbaka till men med en helt annan omgivning (den första kvinnlig, den andra manlig) och hon jobbade på sen utan problem till pensionen. Hon trivdes jättebra. 

Så man kan tänka igenom lite exakt vad det var som man inte kan gå tillbaka till...lite tankar från mig bara. 

Är det verkligen så lugnt inom kommunen längre? Jag har en juridisk utbildning och jobbar med lagboken. Tack för pepp.
Svar på tråden Utbränd behöver jobba hemifrån, starta eget men inom vad?