• Anonym (Ungdum)

Skulder, vart gör mina pengar bäst skillnad?

Hej jag radar upp mina lån först

Bank noriwigen : ca 405 500kr. Effektiv ränta 11.45% . Bet ca 4800/mån
    Medmera bank( coop) : 90 000kr ränta: 10.90% bet 1020kr( första månaden jag ska betala)
    Svea 69 900kr ränta: 9,90% . Bet 747/mån
    Nu det roliga.
    Sålt lite grejer från förråd o garage så har fått ihop 30 tusen . Kommer en skatteåterbäring på 25 tusen i juni. Sen får jag semesterbonus på 30 tusen före skatt iår för jobbet gått så bra. Vet ju inte vad den exakta summan blir eftersom de ska gå som bonus så borde de beskattas på annat vis om jag förstått rätt.
    Kommer demhär pengarna jobba bäst med att släcka svea sen resten på medmera bank? Om de blir något över till medmera bank dvs. Eller ska jag låta dom jobba på annat lån? Vad tycker ni?
    Är 2mån kvar typ tills man har alla pengar men man längtar ju lite till att få göra en liten större inbetalning.
  • Svar på tråden Skulder, vart gör mina pengar bäst skillnad?
  • Anonym (Man 9)

Hej. Ja skulle  släka ner lån ett efter ett, skulle kännas bättre att få bort hela och bli mer pepp att fortsätta! 

• Goneril
    Anonym (Ungdum) skrev 2025-04-27 03:22:13 följande:
    Skulder, vart gör mina pengar bäst skillnad?

Hej jag radar upp mina lån först

Bank noriwigen : ca 405 500kr. Effektiv ränta 11.45% . Bet ca 4800/mån
    Medmera bank( coop) : 90 000kr ränta: 10.90% bet 1020kr( första månaden jag ska betala)
    Svea 69 900kr ränta: 9,90% . Bet 747/mån
    Nu det roliga.
    Sålt lite grejer från förråd o garage så har fått ihop 30 tusen . Kommer en skatteåterbäring på 25 tusen i juni. Sen får jag semesterbonus på 30 tusen före skatt iår för jobbet gått så bra. Vet ju inte vad den exakta summan blir eftersom de ska gå som bonus så borde de beskattas på annat vis om jag förstått rätt.
    Kommer demhär pengarna jobba bäst med att släcka svea sen resten på medmera bank? Om de blir något över till medmera bank dvs. Eller ska jag låta dom jobba på annat lån? Vad tycker ni?
    Är 2mån kvar typ tills man har alla pengar men man längtar ju lite till att få göra en liten större inbetalning.
    Bank Norwegian förstås, där har du ju den högsta räntan. Se till  att få ner det lånet så mycket som möjligt allra först. Visa att du kan amortera så kanske du kan omförhandla villkoren. Inte säkert att det går men är värt ett försök. Kämpa på, kan du jobba övertid så du går ner din lånetid, den är ju rätt häftig må jag säga. Jag ska dock inte leka moralpolis utan gratulera dig till dina nyvunna amorteringsmöjligheter.  Banker ser alltid positivt på folk som visar att de kan amortera.
  • viktorjohan

Betala av på lånet med högst ränta först.
    Kanske självklart: Du kunde ta ett samlingslån med bättre ränta hos någon bank och lösa alla lånen. Där du har lönekontot kanske? 

• Anonym (Jenny)

Beror på. Hur ser det ut varje månad? Räcker pengarna du får in till det du behöver plus lånen? I så fall: betala på det med högst ränta. 

Om du däremot har svårt att få lönen att räcka till det nödvändigaste, så hade jag betalat av ett lån helt så att en inbetalning försvinner och du har lite mer pengar att köpa mat för. 700 spänn extra gör ju stor skillnad om man är barskrapad den 20:e varje månad. 

• Aliona

Grattis, starkt jobbat! 

Ekonomiskt är det smartast att betala av på det dyraste lånet först. Om det blir 70000 totalt som du betalar av så tjänar du 8015 kr i ränta som du inte behöver betala på det dyraste lånet, jämfört med 6930 kr på det billigaste på ett år. Inte jättestor skillnad med andra ord, för dina räntesatser skiljer inte kolossal. 

Det kan kännas psykologiskt viktigt och motiverande att beta av en efter en av skulderna. Känner du så, så tycker jag att du ska betala av det lägsta lånet först, och sen det näst lägsta och till slut lägga alla pengarna på avvetalning av det största. 

Det är kanske dessutom administrativa avgifter som du behöver betala för att ha lånen, och som försvinner när di löst hela lånet. 

• Goneril

Hög ränta på lånen och då är det inte bolån. Undrar hur du kommit upp I sådana summor där du gissningsvis inte har någon säkerhet?. Vad har du gjort, spelskulder? Nu är du ju i alla fall på rätt spår, och oavsett kommentarerna här måste det bli lånet med den högsta räntan som du ska koncentrera dig på. Du har lån men som jag uppfattat det har du inte "Kronkalle" på halsen, tack och lov. Du måste hålla koll på alla lånen, ränta och amortering, men extra amortering på det dyraste lånet. 

• TL12

Hur bor du på för vis ? 

har du inget bo lån på lägenhet eller hus ? 

kanske smartare att köpa en lägenhet och försöka lösa ut dina skit lån dvs lägga in dem i boende lånet eller låna upp och betala av dem. 
    där får du 4% ränta på bo lånet 

• Goneril
    TL12 skrev 2025-04-27 22:50:28 följande:

Hur bor du på för vis ? 

har du inget bo lån på lägenhet eller hus ? 

kanske smartare att köpa en lägenhet och försöka lösa ut dina skit lån dvs lägga in dem i boende lånet eller låna upp och betala av dem. 
    där får du 4% ränta på bo lånet 

Hur tänker du här? Som tidigare bankman säger jag att här är kreditvärdigheten låg. Flera lån sänker låntagarens score och här är det ju inte fråga om lån med säkerhet med tanke på de höga räntesatserna. Man kan själv testa sin kreditvärdighet med hjälp av de ratingsnurror som finns på nätet. Det kan jag dock säga utan omsvep, vid en kreditbedömning av TS skulle jag ha krävt säkerhet i form av en borgensförbindelse, borgen såsom för egen skuld.                                                                                                                                                   Efter att ha arbetat med lån och fastighetskrediter var det bra att gå över till Trade Finance, exportfinandiering. Lånekunder trodde ibland att de hade nån sorts rätt stt låna, att banker är "Public Service". Så är det inte, banker är vinstdrivande företag som alltid söker minimera sina risker. 
  • Anonym (Vera)

Gudars skymning vilka lån! 
    Du har två vägar du kan gå, antingen betala av det minsta och lägg till de pengar du skulle lagt på det på det näst minsta lånet och sedan fortsätt så och beta av. 
    Eller så lägger du pengarna på lånet med högst ränta. Generellt borde du ringa och förhandla och sen jobba arslet av dig för att bli av med dem. De där lånen kostar dig mycket pengar!

Svar på tråden Skulder, vart gör mina pengar bäst skillnad?