• Charlesawaft

Mitt första år bok?

Har ni en sådan bok, när finner ni tid att fylla i den, och hur kommer ni ihåg det? Ja, har problem själv att komma ihåg att jag har den boken.

Förutom text, vad har ni valt att ha i boken, exempelvis bilder eller annat minnesvärt?

• Svar på tråden Mitt första år bok?
  • Aliona

Haha, barnet är åtta år nu och jag har fortfarande på min att göra-lista att fylla i den där boken! Så inte vet jag, innan han blir nio år kanske?! 

Köpte en som jag gillade, men trots det tycker jag att den är bökig att fylla i, och lite plats till foton. Dessutom en del inte då relevanta frågor eftersom flera av milstolparna, beroende på när på året barnet är fött, faktiskt inte inträffade under första året. Jag gjorde däremot en vanlig fotobok med massor av foto månad för månad och text över milstolparna för varje månad. 

I Mitt första år-boken finns just nu bara armbandet från förlossningen och de kort med lyckoönskningar som han fick när han föddes. 

• Fjäril kär

Den boken var kul i ett par månader , sen lessnade jag...

Jag har tre barn och det är bara första som fick en sån. 

Många frågor var knepiga att fylla i just för att utvecklingen är så individuell och mitt första barn var prematur så det stämde inte alls... dessutom var frågor om släktskap/släktträd svåra då inte alla släktingar lever och att separera med pappan gjorde att flera sidor aldrig kunde fyllas i överhuvudtaget... Jag döpte aldrig barnet så det kunde jag heller inte fylla i. 

Jag klistrade in lite bilder och skrev om förlossningen och lite allmänt om vardagen men sen gick det inte längre. 

Nu är detta barnet 27 år ..  

• Charlesawaft

Ah känner igen mig i det ni säger. Vad kan man tänka sig för lösningar för att göra det lättare å göra det? Vill ju ha den ifylls men att det ska va så svårt?

• Anonym (boken)
    Charlesawaft skrev 2025-04-27 06:54:01 följande:
    Mitt första år bok?

Har ni en sådan bok, när finner ni tid att fylla i den, och hur kommer ni ihåg det? Ja, har problem själv att komma ihåg att jag har den boken.

Förutom text, vad har ni valt att ha i boken, exempelvis bilder eller annat minnesvärt?

Jag har varit noga med de böckerna till mina barn, då min egen bebisbok bara innehåller en enda rad: mitt födelsedatum (jag hade svår kolik och var barn nr 3 så det är väl en anledning).

I alla fall, i mina barns bok har jag skrivit det som boken föreslår. Men även lagt till tex fot/handavtryck, en lock av det första håret, ett par rubriker från en dagstidning för dagen de föddes, nån teckning från barnet. En hel del foton som varit lite representativa för milstolpar, tex dopet, första dagen på förskolan, första julen, sånt. 
Svar på tråden Mitt första år bok?